بازاریابی در اینترنت چیست؟ و انواع روش های آن کدام است؟

بازاریابی در اینترنت نوعی از روش بازاریابی است. پیش از پرداختن به اهمیت بازاریابی در اینترنت لازم است تعریف درستی از بازاریابی داشته باشیم.

بازاریابی چیست ؟

بازاریابی یا مارکتینگ تعاریف مختلف و پیچیده ای دارد. در سایت آما (https://www.ama.org) آمده است: بازاریابی را می توان مجموعه ای از فعالیت های مفید موسسات برای ایجاد ارتباط ، تبادل و تعامل جهت ارائه پیشنهاداتی که برای مشتریان ، خریداران،شرکاء و در نهایت برای کل جامعه دانست. بازاریابی در این سایت و از دید سازمان بازاریابی آمریکا به معنی کلیه فعالیت های یک سازمان برای تعامل بهتر با مخاطبان خود می باشد. این مفهوم در بسیاری از مواقع به درستی به کار گرفته نمی شود و چه بسیار شرکت ها و تولید کنندگان و کارفرمایان هستند که برای به دست آوردن سود بیشتر به مخاطبین و مشتریان شان ضرر می زنند. هنگام تعامل میان دو شخص یا یک سازمان و یک شخص هدف اصلی داد و ستد است. پس در اینجا اگر کالا و خدمتی در میان نباشد مفهوم بازاریابی نیز از بین می رود.

بازاریابی در اینترنت و شیوهای درست آن کدام است ؟

بازاریابی در اینترنت روش ها و شیوه های مختلف و زیادی دارد. همچنین میان متخصصان بازاریابی اینترنتی در دنیا در مورد انواع روشهای بازاریابی در اینترنت نیز توافق نظری وجود ندارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده در  وبسایت Open Global که خود از عرضه کنندگان خدمات بازاریابی در اینترنت است. انواع روشهای بازاریابی در اینترنت به چهار روش ممکن تقسیم بندی شده است:

  • طراحی سایت
  • طراحی فروشگاه آنلای
  • وبسایت های واسطه ای (مانند آمازون ، علی بابا و غیره)
  • تبلیغات کلیکی گوگل
از دیگر تعاریف بازاریابی در اینترنت در وبسایت رسمی شرکت Cult که در زمینه بازاریابی در اینترنت فعالیت می کند انواع روشهای بازاریابی در اینترنت را 52 روش ذکر می کند.

طبق نظر این وب سایت از آنجا که کاربران از طریق اینترنت می توانند به وسیله

  • متن
  • تصویر
  • ویدئو
  •  صدا
با هم ارتباط برقرار کنند. از این رو تمامی این ها را جزء روش های بازاریابی در اینترنت ذکر کرده است. با این نظرات متفاوت پیدا کردن یک استاندارد برای روشهای بازاریابی در اینترنت کمی مشکل است. اما اهمیت زیادی دارد. داشتن یک استاندارد و یک تعریف مشخص که بتوان بر اساس آن روشهای مختلف بازاریابی در اینترنت را مشخص کرد می تواند بسیار راهگشا باشد.

انتخاب بهترین روش بازاریابی در اینترنت

حال این سوال پیش می آید که که چگونه بهترین روش بازاریابی در اینترنت را انتخاب کنیم. برای اینکه انتخاب درستی از میان روشهای بازاریابی اینترنتی داشته باشیم اول باید به سوالات زیر پاسخ دهیم و برای خود مواردی را مشخص نماییم. اول اینکه چه میزان هزینه برای بازاریابی اینترنتی قرار است صرف نماییم؟ دوم اینکه این هزینه در چه مدت زمانی قرار است پرداخت شود؟ میزان ماندگاری بازاریابی با این هزینه چقدر است ؟ چه میزان فروش را از این روش انتظار دارید؟ آیا کسب و کار ما تازه است یا شناخته شده ؟

پس از پاسخ دادن به این سوالات می توانید راهکارهای مناسب بازاریابی در اینترنت را انتخاب کرده و آن را ادامه دهید. همچنین هنگام انتخاب در روشهای بازاریابی در اینترنت بهتر است رکودهای اقتصادی و وضعیت بازار را نیز در نظر بگیرید. عدم دقت در انتخاب روش های بازاریابی ممکن است باعث شود تا ما سرمایه خود را روی یک روش تبلیغاتی صرف کنیم که جوابگوی نیازها و انتظارات ما از بازاریابی و تبلیغات اینترنتی نیست.  برخی از روشهای بازاریابی در اینترنت نسبت به سایر روش های آن برای کسب و کار ما کم هزینه تر , پربازده تر و پرکاربردتر هستند. از این رو انتخاب روش درست بازاریابی نیز باید بر اساس نوع کسب و کار ما صورت گیرد تا بیشتری بازدهی را داشته باشد.

بازاریابی در اینترنت و انواع روشهای تبلیغاتی

همانطور که گفتیم روشهای مختلفی برای بازاریابی اینترنتی و تبلیغات اینترنتی توسط متخصصین ارائه شده است اما در اینجا ما به ذکر چند روش مهم می پردازیم:

بازاریابی در شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی است. کسانی که قصد ندارند هزینه زیادی برای تبلیغات اینترنتی خود بپردازند می توانند از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی به بازاریابی در اینترنت مشغول شوند. این روش  بازاریابی در اینترنت  علاوه بر اینکه کاملا رایگان است بسیار پربازده است. زیرا بر اساس آمار اعلام شده توسط گوگل در سال 2016 کاربران آمریکا بیشتر از گوگل در شبکه های مجازی برای یافتن کالا و یا خدمات مد نظر خود جستجو می کنند.

ایجاد وب سایت:

از طریق طراحی وبسایت می توانید کالا یا خدمات خود را عرضه کنید. این سایت می تواند به صورت سایت فروشگاهی , سایت تبلیغاتی , سایت خدماتی و ... باشد. امکانات مختلف و متنوعی از طریق طراحی سایت در اختیار شما قرار می گیرد. سایت ها بهترین شیوه های تبلیغاتی در اینترنتی هستند. زیرا یک وب سایت از پایداری بیشتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است و یک وب سایت نیز به راحتی می تواند در شبکه های اجتماعی تبلیغات نماید. از این رو می توان گفت که  سایت ها بهترین شیوه تبلغاتی و بازاریابی در اینترنت می باشند.

فروش مستقیم کالا و ارائه خدمات در سایت دوستان:

این روش کم هزینه تر از طراحی سایت اختصاصی برای خودتان است. همچنین نیازی نیست وقت و هزینه خود را برای بارگذاری اطلاعات صرف نمایید. این روش پایداری طراحی سایت اختصاصی را در بازاریابی در اینترنت ندارد.

تبلیغات کلیکی گوگل:

تبلیغات کلیکی از دیگر روش های بازاریابی در اینترنت است. اگر دارای سایت اختصاصی باشید می توانید از این روش برای تبلیغات استفاده نمایید. این روش توسط گوگل ارائه می شود از این رو برای دامنه های IR به دلیل تحریم امکان استفاده از این روش ها را ندارند. در تبلیغات کلیکی شما به گوگل مبلغی را بابت تبلیغ سایت تان در نتایج جستجو پرداخت می کنید و گوگل از این مبلغ به ازاء هر بار کلیک کاربر مقداری را کسر می کند.

کمپین های ایمیلی :

از طریق کمپین های ایمیلی می توانید به  شناسایی مخاطبان وفادار و علایق آنها بپردازید. این امکان برای صاحبان سایت فراهم می شود تا بتوانند مشتریان خود را بشناسند. با یک مدیریت خوب در زمینه بازاریابی در اینترنت می توان افزایش فروش محصولات را داشت.