برندسازی شخصی با اینترنت و ساخت برند با نام خودتان

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ هدفی است که امروزه نه تنها بسیاری از مدیران و تاجران بلکه طیف گسترده ای از ورزشکاران , بازیگران و ... نیز آن را دنبال می کنند. برندسازی شخصی یعنی برندی که نامش شما هستید این عنوان مقاله ای از تام پیترز بود که در 19 سال پیش آن را منتشر کرد.

برندسازی شخصی چیست؟

از طریق برندسازی شخصی می توان برخی ویژگی های یک برند را به یک انسان نسبت داد. کارآفرینان , بازیگران, ورزشکاران و بسیاری از افرادی که در حوزه فعالیت خود کارشناس محسوب می شوند می توانند در زمینه کاری خود اعتبار , شهرت , شخصیت و ارزشی برابر با یک برند یا نام تجاری داشته باشند.

همه ما در دنیای کسب و کار امروز زندگی می کنیم و به دنبال آن هستیم تا تصویری خوب و مناسب از خود به دیگران ارائه دهیم. در واقع همه ما به نوعی به دنبال برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ هستیم. داشتن یک صفحه در شبکه های اجتماعی خود می تواند اولین قدم برای برندسازی شخصی باشد. بسیاری از ما در انواع شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم بنابراین قدم های اولیه را برای پرسونال برندینگ برداشته ایم اما خودمان خبر نداریم. شاید تصوری که ما از یک برند در ذهن خود داریم همیشه با صرف هزینه های هنگفت تبلیغات , بازاریابی , نمایشگاه های مختلف و ... همراه باشد. اما شاید قضیه برای برندسازی شخصی همیشه این طور نباشد. اکنون این سوال پیش می آید که چگونه می توانیم یک برند شخصی داشته باشیم؟

ساخت یک برند شخصی را می توان بسیار حساس تر از برند یک شرکت دانست زیرا کوچکترین اشتباهی در ساخت برند شخصی می تواند یک برند منفی از یک نفر بسازد و این برند برای همیشه با او همراه خواهد بود و غیر قابل تغییر نیست در صورتی که یک شرکت می تواند نام دیگری برای خود انتخاب نماید و از اول کار برندینگ را انجام دهد. در این مقاله قصد داریم برخی از ابتدایی ترین نکاتی را که برای برندسازی شخصی باید رعایت کنیم، بیان نماییم.پیش از شروع کار برندسازی شخصی بهتر است موارد و سوالات زیر را پیش خودمان بررسی کرده و قصد خود را از برندسازی شخصی بدانیم.

نکته اول شفاف سازی کنید: به این معنی که برای خودتان مشخص کنید که هستید و قصد دارید به چه کسی تبدیل شوید؟ ویژگی های شخصیتی خود را بشناسید همچنین دیدگاه دیگران در مورد خود را نیز بررسی نمایید. شناخت دیگران از شما ممکن است از شناختی که خودتان به خودتان دارید متفاوت باشد. همچنین مهم است که بدانید قرار است در زندگی شخصی و حرفه ای خود به چه کسی تبدیل شوید و چه جایگاهی داشته باشید. نکته دوم مشخص کردن حیطه کاری و چشم اندازهای آینده در زمینه کاری خودتان است. مسیر حرفه ای تان را به دقت بررسی نمایید و با انتخاب یک مسیر مناسب آینده ای ایده آل برای خودتان خلق کنید.

راهکارها و اقدامات لازم برای برندسازی شخصی با اینترنت

در اینجا گام به گام اقداماتی که برای پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی با اینترنت لازم است انجام شود را با هم بررسی می کنیم:

 مخاطبین خود را بشناسید

اینکه بدانید خواننندگان و بازدید کنندگان سایت یا وبلاگ و یا صفحات مختلف شبکه های اجتماعی شما چه کسانی هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند از مهم ترین اقدامات است که باید برای برندسازی شخصی انجام دهید. بررسی و مطالعه در این زمینه اطلاعات مفید و مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد. اینکه می خواهید چه چیزی را به مخاطبین خود ارائه دهید نیز اهمیت زیادی برای برندسازی شخصی دارد. آیا تفکرات و پیشنهاداتی برای بهتر شدن کار و زندگی آنها دارید و سوالاتی از این دست که می تواند چارچوب اولیه کار شما را مشخص نماید. یک شعار جلب توجه کننده : تعیین یک شعار به صورتی که بتواند توجه مخاطبین را به سمت خود جلب نماید. شعار مناسب می تواند تاثیر گذاری قوی و بسیار چشمگیری روی مخاطبین داشته باشد.

طراحی سایت در راستای برندسازی شخصی

یک سایت برای خود داشته باشید و شعار و عکسی از خود را روی وب سایت خود داشته باشید. یک تصویر خوب و عالی می تواند تاثیر زیادی در اعتماد سازی افراد داشته باشد. یک عکس مناسب از خود تهیه نمایید و آن را در وب سایت و تمامی شبکه های اجتماعی خود درج نمایید. در طراحی سایت خود از لوگو و رنگ مناسب استفاده نمایید. همچنین استانداردهای لازم در زمینه طراحی سایت اعم از سئو سایت , گرافیک جذاب و زیبا , سرعت لود مناسب و کاربری آسان را نیز در نظر داشته باشید. توجه نمایید که داشتن یک وب سایت مناسب در برندسازی شخصی بسیار موثر است.

  • طراحی لوگو بر مبنای نام و برند تان
  • استفاده از یک تصویر در تمام پروفایل ها و کانال های ارتباطی
  • استفاده از تصاویر پس زمینه ی یکپارچه روی تمام شبکه های اجتماعی
  • استفاده از یک پالت رنگ روی شبکه های اجتماعی مختلف
  • استفاده از یک سبک پوشش خاص
می تواند انسجام بیشتری به کار شما در برندسازی شخصی تان بدهد.

تولید محتوا و برندسازی شخصی

قدم مهم بعدی تولید محتوا برای برندسازی شخصی است. شما اکنون یک وبسایت دارید با تولید محتوای خوب و ارزشمند که مخاطبین تان به آن نیاز دارند می توانید توجه آنها را به سمت سایت خود جلب نمایید. تولید محتوا و یا همان بازاریابی محتوا باید بر اساس فعالیت ها و تخصص شما حول برندسازی شخصی تان انجام شود. دیدگاه ها , نظرات و آنچه می دانید را با دیگران به اشتراک بگذارید. تولید محتوا می تواند در قالب مقالات تخصصی در وبسایت , بلاگ سازی و وبلاگ نویسی , تولید تصاویر با کیفیت , فایل های ویدیویی مناسب , کتاب های الکترونیکی , اشتراک مطالب در شبکه های اجتماعی و ... باشد.

  • ایجاد  بلاگ و تولید مستمر  محتوای ارزشمند
  • نوشتن پست میهمان در وبسایت های مرتبط
  • پاسخگویی به سؤالات روی وبسایت ها و شبکه های اجتماعی
  • مشارکت در گفتگو ها روی کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و لینکدین و غیره
  • ارائه ی محتوای قدرتمند اختصاصی به فهرست دنبال کنندگان خاص
در برندسازی شخصی بسیار موثر است.  لیست ایمیلی

برندسازی شخصی را می توان همان بازاریابی آنلاین دانست. یک لیست از ایمیل های مختلف برای کار یک بازاریاب اینترنتی دارای اهمیت فوق العاده ای است. در وبسایت یا وبلاگ خود می توانید امکانی را فراهم نمایید تا افرادی که تمایل دارند ایمیل خود را در اختیار تان قرار دهند توجه کنید برای کسانی که تمایل به دریافت ایمیل ندارند هرگز ایمیل های تبلیغاتی ارسال نکنید این کار اثرات منفی روی برندسازی شخصی شما دارد. مشاوران بازاریابی اینترنتی جم تخصص کافی در زمینه برندسازی شخصی و بازاریابی اینترنتی دارد و آماده است تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.