هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و اینترنتی تاثیر بسیار چشمگیری داشته است. چراکه بازاریابان حوزه دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی رفتار کاربران را برای ارائه پیام درست درک خواهند کرد. بازاریابی هوش مصنوعی جهت تصمیمگیری خودکار از فناوری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) استفاده میکند که اساس آن جمع آوری و تحلیل دادهها و بررسی مخاطبان یا روندهای اقتصادی است. از آنجایی که سرعت نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد، هوش مصنوعی نقش کلیدی اجرا خواهد کرد. در چند ماهه اخیر هوش مصنوعی تحول عظیمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرد که در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم به ارتباط کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی تبلیغات دیجیتال اشاره خواهیم کرد. همچنین تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال در آینده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی، ماشینها و رایانههایی هستند که عملکردهای شناختی ذهن انسانها مانند یادگیری و حل مسائل را تقلید میکنند. در واقع هوش مصنوعی از شاخههای علوم رایانهای است که ماهیت هوش را درک کرده و ماشین هوشمند جدیدی تولید میکند. این ماشین بر اساس دادههایی که به آن داده میشود مانند انسانها فکر میکند، پاسخ میدهد و وظایفی را اجرا میکند. برخی از فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی مانند رباتیک، تشخیص گقتار، تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی و حل مسئله بسیار فنی و تخصصی میباشند. بیشتر سیستمهای هوش مصنوعی با الگوریتمهای دقیق، سریعتر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و به برداشتن گامهای بزرگ در زمینههای تحقیق و توسعه در سراسر جهان کمک میکنند. با وجود اینکه هوش مصنوعی هوش انسانی نیست اما میتواند مانند انسان فکر کند و از هوش انسانی نیز فراتر رود.
هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
امروزه بیشتر برندهای معروف مثل آمازون و Spotify از فناوری هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند. برای مثال آمازون بر اساس چستجوها، خریدها و بازدیدهای قبلی مخاطبان و مشتریان از هوش مصنوعی برای مشخص کردن محصولات مرتبط با خریداران استفاده میکند. با این کار احتمال خرید اولیه افزایش مییابد. در نهایت خریداران به مشتریان دائمی تبدیل خواهند شد.
بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟
در بازاریابی هوش مصنوعی از فناوری هوش مصنوعی استفاده میشود که برای برقراری ارتباط با مشتریان از دادهها و پروفایلهای از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. سپس پیامهای مناسب در زمانی عالی و بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی به آنها ارائه میدهند که باعث حداکثر کارایی میشود. اغلب بازاریابان دیجیتال جهت تقویت تیمهای بازاریابی یا انجام کارهای روشمندتر که نیاز به نیروی انسانی کمتری دارند از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
تبلیغات هوشمند ریتارگتینگ از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی تبلیغات دیجیتال
این روزها با این تکنیک طیف وسیعی از مزایا و فرصتهای واقعی در اختیار بازاریابان اینترنتی قرار خواهد گرفت. با هوش مصنوعی پیش بینی و تجزیه و تحلیل دادهها و تجربیات بهتر برای کاربران امکان پذیر خواهد شد و بدون شک افزایش بازگشت سرمایه برای کسب و کارها را خواهد داشت. تبلیغات از روشهای ایدهآل برای برندسازی است. بنابراین در بازاریابی اینترنتی با هوش مصنوعی میتوان باتوجه به علاقهمندی مخاطبین، پوسترهایی از برند را ایجاد کرد. بدین ترتیب مشاهده تبلیغات بر اساس انتخاب و علاقه مخاطبان خواهد بود. در واقع ارتباط هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال نه تنها کار را برای برندها آسانتر میکند بلکه به حل مسائل مشتریان میپردازد.
مزایای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی با هوش مصنوعی مزایای زیر را دارد:
تحلیل داده از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال
جمع آوری انبوه دادههای بازاریابی مربوط به کمپینها و برنامههای مختلف با هوش مصنوعی انجام شده که در غیر اینصورت باید به صورت دستی مرتب شوند.
پردازش زبان طبیعی
ایجاد زبان انسانی برای تولید محتوا و باتهای خدمات مشتری و شخصی سازی تجربه و … از مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی است.
خرید رسانهای
بهترین روش تبلیغات برای هر کسب و کاری دستیابی به مخاطبین و به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه از استراتژی بازاریابی میباشد.
تصمیم گیری خودکار نقش هوش مصنوعی در افزایش فروش و کاربردهای آن در بازاریابی
ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی به کسب و کار کمک کرده تا بر اساس دادههای گذشته و جدید یک استراتژی بازاریابی با رشد مناسب برای خود پیدا کنند.
تولید محتوا
نوشتن محتوای کوتاه و بلند برای استراتژی بازاریابی مانند زیرنویس ویدیو، عنوان ایمیل، تبلیغ وب و وبلاگها و… از مزیتهای هوش مصنوعی در بازاریابی برای تولید محتوا هستند. ماشینهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در نوشتن مطالب به شما کمک زیادی میکنند. با این حال برای تولید محتوا نیازی به نگرانی برای انتخاب موضوع نیست. چراکه کسب و کارعا و مدیران دیجیتال مارکتینگ میتوانند از مزایای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای تقویت نویسندگان انسانی به ویژه در نوشتن محتواهای مبتنی بر واقعیت استفاده کنند.
شخصی سازی فوری مزیت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال
تغییر تجربه مشتری با ابزارهای بازاریابی مانند صفحه وب، پست رسانههای اجتماعی یا ایمیل متناسب با ترجیحات قبلی او و تشویق مشتری به یک اقدام خاص مانند کلیک کردن روی لینک و ثبت نام یا خرید محصول از مزیت هوش مصنوعی در بازاریابی هستند. هوش مصنوعی در شخصی سازی ایمیلها تحول چشمگیری ایجاد کرده و بازاریابان حوزه دیجیتال با هوش مصنوعی میتوانند رفتار کاربران را برای ارائه پیام درست درک کنند. با فناوری هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال شانس موفقیت در ایمیل مارکتینگ به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمپین
اگر بازاریابان به درستی از بازاریابی هوش مصنوعی استفاده کنند میتوانند با استخراج ارزشمندترین دیدگاهها از دادهها و اقدام فوری بر اساس آنها کل برنامه بازاریابی خود را متحول کنند.
روابط بهتر با مشتری
بازاریابی هوش مصنوعی به بازاریابان دیجیتال کمک کرده تا مشتریان را در معرض خطر را شناسایی کرده و آنها را با اطلاعاتی هدف قرار دهند که باعث تعامل مجدد با برند شود.
ارزیابی پیشرفته بازاریابی
با ابزارهای هوش مصنوعی دید جامعتری از روشهای نتیجه بخش ارائه میکنند و میتوان همان روش را در کانالهای مختلف تکرار کرد و بودجه لازم را به آن اختصاص داد.
تصمیمگیری سریعتر
بازاریابی هوش مصنوعی دادهها را سریعتر از انسانها تحلیل کرده و با کمک یادگیری ماشین و بر اساس نوع کمپین و مشتریان فورا تصمیمگیری میشود. در نتیجه اعضای تیم وقت کافی دارند تا به ابتکارات استراتژیک بپردازند و کمپینهای هوش مصنوعی را تقویت کنند. با هوش مصنوعی در بازاریابی، بازاریابان دیجیتال مجبور نیستند تا پایان کمپین برای تصمیمگیری منتظر بمانند، بلکه میتوانند از تحلیلهای فوری استفاده کرده و رسانههای بهتری را انتخاب کنند.
تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال در آینده
با وجود فناوری هوش مصنوعی و تواناییهای آن برای جمع آوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها، اعمال آنها و سپس واکنش به آنها در حال ایجاد انقلابی جدید در بازاریابی دیجیتال است. در آینده استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال تاثیر بیشتری خواهد داشت. چراکه میزان اطلاعات در مورد مصرف کنندگان بالقوه در حال افزایش است و هوش مصنوعی به دلیل پتانسیل بالا در تصمیمگیری سریع و دقیق مبتنی بر داده میتواند کمک بزرگی برای حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. در ادامه به تاثیرهای هوش مصنوعی بر بازاریابی دیجیتال اشاره کردهایم:
تشخیص و تجزیه و تحلیل از تاثیرهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به استراتژیهای تجاری اشاره میکند که با حداکثر جمع آوری اطلاعات مشتری و فیلترینگ اطلاعات معتبر رویکرد مشتری محوری را در تجارت ایجاد میکند. زمانی که CRM فناوری AI و فناوری دادههای بزرگ را با یکدیگر ترکیب کند مجموعه اطلاعات کاربر را از سیستم عاملهای مختلف به حداکثر خواهد رساند. همچنین دیدگاههای دقیقی را برای مشتریان هدف بدست آورده و نیازهای کاربران را شناسایی میکند. در نهایت برندها قادر خواهند بود مناسبترین استراتژیهای بازاریابی را تعیین کنند. مهمترین نکتهای که وجود دارد این است که هرگونه اطلاعات رفتاری میتواند برای هوش مصنوعی به عنوان منبع تجزیه و تحلیل محسوب شود. بازاریابها با تمام این دادههای جمع آوری شده در آینده میتوانند به راحتی نیازهای مشتری بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده و هوش مصنوعی را در جهت افزایش فروش انطباق دهند.
جذب مخاطب از کاربرد مهم هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال
شاید از راهنمایی و توصیه پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک و یوتیوب و سایر رسانههای اجتماعی بزرگ تعجب کرده باشید. اما در این شبکهها از یکی شاخههای هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشین استفاده میشود. این فناوری بر اساس فعالیتهای افراد آنچه را که آنها به آن علاقه مند هستند یا دوست ندارند را تشخیص داده و میخواند. عملکرد و کارایی این حوزه با بلوغ بیشتر تکنولوژی دقیق و دقیقتر میشود و به جذب مخاطب مورد نظر در بازاریابی دیجیتال کمک میکند. پیشنهاد محصولات مناسب به مشتریان در زمان عالی از طریق سیستمعاملهای دیجیتالی تفاوت زیادی در فروش ایجاد خواهد کرد. بنابراین ورود و به کارگیری هوش مصنوعی در تلاشهای دیجیتال مارکتینگ در آینده به شکل قابل توجهی موثر و کارآمد خواهد بود.
پشتیبانی از زمان واقعی
سرعت این روزها بسیار مهم است و مردم انتظار دارند که تمامی امور به سرعت به نتیجه برسند. بنابراین مشتریان برای گرفتن پاسخ خود نمیتوانند دو روز منتظر بمانند. علاوه بر آن پاسخگویی به مشتری باید به سرعت و آنلاین صورت گیرد. همچنین باید پاسخی ارائه شود که مشتری به دنبال آن است. شرکتها برای ارائه پاسخ دقیق از چت بات هوش مصنوعی استفاده میکنند.
راهکارهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
هوش مصنوعی نقش حیاتی در ارتباط بین بازاریابان و مصرف کنندگان دارد. راهکارهای بازاریابی با هوش مصنوعی که در ادامه به آنها اشاره کردهایم، راهکارهای برتری هستند که شکاف بین حجم عظیم دادههای مشتریان و گامهای عملی بازاریابان در کمپینهای دیجیتال را پر میکنند:
یادگیری ماشین از کاربرد مهم هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال
یادگیری ماشین (Machine learning) با هوش مصنوعی هدایت شده و شامل الگوریتمهای رایانهای است که میتواند اطلاعات را تحلیل کند و کمپینهای دیجیتال مارکتینگ را به طور خودکار و از طریق تجربههای قبلی بهبود بخشد. دستگاههایی که از Machine learning استفاده میکنند اطلاعات جدید مربوط به دادههای قدیمی هر حوزه را تحلیل میکنند و به کمپینهای بازاریابی دیجیتال نشان میدهند که کدام موارد در گذشته نتیجه بخش بوده و کدام نبوده است.
تحلیل انبوه دادهها
ظهور رسانههای دیجیتال باعث هجوم انبوه دادهها شده و فرمتهایی برای بازاریابان ایجاد کرده است تا روشهای خود را بررسی کنند و کانالهای ارزشمند را به دقت انتخاب نمایند. این روند به اشباع بیش از حد دادهها منجر شده و اغلب بازاریابان دیجیتال تلاش میکنند تا دادههایی را پیدا کنند که ارزش جمع آوری دارد. هوش مصنوعی در بازاریابی به سرعت تمامی دادهها را تحلیل و موارد ضروری آن را استخراج میکند و نه تنها آنها را تحلیل میکند بلکه بهترین موارد برای کمپینهای بازاریابی دیجیتال آینده را نیز پیشنهاد میدهد.
پلتفرمها و ابزارهای هوش مصنوعی
راهکارهای موثر بازاریابی هوش مصنوعی یک پلتفرم مرکزی برای مدیریت حجم عظیم دادهها در اختیار بازاریابان دیجیتال قرار میدهد. این پلتفرمهای بازاریابی هوش مصنوعی اطلاعات مخاطبان هدف را جمع آوری کرده تا بتوانید بر اساس این دادهها تصمیم بگیرید و در بهترین روش، دسترسی به آنها را پیدا کنید. برای مثال چارچوبهایی مانند یادگیری به روش بِیزی به بازاریابان کمک میکند تا درک واضحتری از میزان پذیرش مشتری نسبت به فعالیت بازاریابی دیجیتال داشته باشند.
چالشهای بازاریابی هوش مصنوعی
در بازاریابی نوین باید نیازهای مشتری شناخته شود و بر اساس این شناخت سریع و موثر عمل گردد. توانایی تصمیمگیری فوری بر اساس دادهها، راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی را در نظر بازاریابان محبوب کردهاند. تیمهای بازاریابی با هوشیاری بهترین راهکارهای هوش مصنوعی را در کمپینها و کارهای خود استفاده میکنند. توسعه و استفاده از ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی در استراتژی بازاریابی دیجیتال در مراحل اولیه است و چالشهایی دارد که باید مراقب آنها باشید.