ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) و 11 تا از پرکاربردترین آنها

ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets)
by 
05 جولای/24

ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) یکی از گزینه‌های گوگل است که اطلاعات بیشتری را برای کاربران در برخی نتایج جستجو اضافه می‌کند. شما با کمک ریچ اسنیپت در وردپرس می‌توانید با نمایش مثلا قیمت محصول در صفحه نتایج جستجو نرخ کلیک سایتتان را بالا ببرید. این ویژگی گوگل سبب ارائه تجربه کاربری بهتری برای کاربران می‌شود و آن‌ها را در یافتن نتایج موردنظر کمک می‌نماید. در واقع به عبارتی می‌توان گفت ریچ اسنیپت‌ها همان چراغ سبزهای کنار هر لینک هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا بتوانند نتیجه‌ای مناسب‌تر بیابند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، با برخی سایت‌هایی مواجه می‌شوید که نمایش آن‌ها با دیگر سایت‌ها متفاوت است. برای نمونه برخی سایت‌ها دارای ستاره در نتایج جستجو هستند و یا برخی دیگر در نتایج تاریخ یا قیمت و … دارند. سایت‌هایی که در نتایج جستجو با ظاهری متفاوت مشاهده می‌کنید در کدهای HTML سایتشان ریچ اسنیپت قرار داده‌اند. این امکان براساس ماهیت و محتوای اطلاعات شما که قرار است در نتایج نمایش داده شود، می‌تواند متفاوت باشد.

در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم قصد داریم شما را با مقهوم اینکه ریچ اسنیپت چیست آشنا کنیم.

ریچ اسنیپت چیست؟

ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) اطلاعات و داده‌های نشانه‌گذاری شده سایت‌ها است که برای برخی نتایج جستجو توسط گوگل نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید در طراحی سایت خود این داده‌ها را به کد HTML سایتتان اضافه کنید. این ویژگی به کاربران در درک راحت‌تر محتوای سایت و دریافت بهتر اطلاعات موردنظرشان از موتورهای جستجو کمک می‌کند.

در شرایط عادی هنگامی که سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود، کاربران می‌توانند آدرس سایت، عنوان صفحه و متا دیسکریپشنی که برای آن ایجاد کرده‌اید را مشاهده نمایند. در زمان استفاده از ریچ اسنیپت در وردپرس، گوگل می‌تواند اطلاعات بیشتری درمورد کوئری جستجو در اختیار کاربران قرار دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نقد و بررسی یک تجارت، محصول و شخص یا هرچیز دیگری باشد.

گوگل با کمک ریچ اسنیپت تلاش می‌کند تا اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را برای کاربران نمایش دهد تا او را به طرف سایت شما هدایت نماید و نرخ کلیک CTR شما را افزایش دهد. ریچ اسنیپت یا Rich result لیستی ارتقا یافته در نتایج گوگل است که فراتر از لینک‌های آبی استاندارد بوده و شامل المان‌های تصویری نظیر ستاره‌های نمره دهی، تصاویر و .. است.

علت اهمیت ریچ اسنیپت در وردپرس و نقش آن در سئو سایت

گوگل این ویژگی را برای کاربران قرار داده است تا بتوانند با این نوع نمایش تشخیص دهند که کدام سایت‌ها می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند. اما برای صاحبان سایت این ویژگی سبب کلیک بیشتر بر روی سایت شما و بالا رفتن نرخ کلیک می‌گردد. در حالت معمولی جستجو هر سایت دارای ویژگی‌های تگ عنوان، متا توضیحات و آدرس سایت برای نمایش است.

با اضافه کردن ویژگی ریچ اسنیپت در وردپرس اطلاعات کاربردی مانند امتیاز کاربران، قیمت محصول، تعداد نظرات کاربران برای صفحه موردنظر و .. به نتایج جستجو اضافه شده و سبب می‌شود سایت بیشتر به چشم کاربران بیاید. در واقع نمایش این اطلاعات به کاربر اطلاع می‌دهد که این سایت دارای اطلاعات بیشتری در حوزه مورد نظر شماست و کاربران را ترغیب به کلیک روی صفحه می‌کند.

در نتیجه آن نرخ تبدیل سایت و ترافیک بیشتری برای سایت بوجود آمده و در سئو سایت تاثیر خواهد داشت. البته از دیدگاه گوگل و بسیاری از سئوکارها، پیاده‌سازی ویژگی ریچ اسنیپت (Rich Snippets) به صورت مستقیم جزو فاکتورهای سئو به شمار نمی‌رود و روی رتبه سایت تاثیری نخواهد گذاشت؛ اما در نتیجه آن ترافیک زیادی برای سایت ایجاد خواهد شد و فعالیت‌ها بهینه سازی سایت شما ارتقا میابد.

ریچ اسنیپت از چه محتواهایی پشتیبانی می کند؟

موتورهای جستجو درحال حاضر قادر به تشخیص سه نوع محتوای نشانه گذاری شده هستند:

  •  RDFa
  • Microdata
  •  Microformats

هر سه نوع محتوای بالا از زبان HTML پشتیبانی می‌کنند و با کمک آن‌ها می‌توان محتوای یک صفحه را برچسب گذاری نمود. مرسوم‌ترین نوع محتوای مورد استفاده در ریچ اسنیپت‌ها Microdata است. البته کارت‌های Twitter و تگ‌های Open Graph هم نمونه‌ای نشانه گذاری به شمار می‌روند؛

اما از آن‌ها نمی‌توان به جای ریچ اسنیپت استفاده نمود. برای نوشتن این کدها به یادگیری زبان HTML نیازی ندارید و می‌توانید به صورت آماده آن‌ها را از اینترنت بدست آورید.

انواع ریچ اسنیپت

اولین گام برای استفاده از این ویژگی در سایت، شناسایی نوع آن می‌باشد. Structural Markup به صورت خاص برای دستیابی به نوع rich snippets در SERP طراحی شده است. از ریچ اسنپیت‌ها یا داده‌های نشانه‌گذاری شده به روش‌های مختلفی در سایت می‌توان استفاده کرد که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

ریچ اسنیپت Breadcrumbs

Breadcrumbs

اسنیپت Breadcrumbs یا خرده نان یکی از انواع پرکاربرد Rich Snippets در نتایج گوگل است که در آن به جای نمایش URL صفحه مورد نظر برای کاربران، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی‌های وب سایت برای کاربران نشان داده می‌شود. این نوع به کاربران اطلاع می‌دهد که چه مسیری در سایت را باید برای رسیدن به صفحه موردنظر طی کنند.

ریچ اسنیپت گوگل نقد و بررسی

ریچ اسنیپت نقد و بررسی

برای نقد و بررسی یک فیلم یا محصول می‌توان از ریچ اسنیپت استفاده نمود. در این نوع شما امکان به نمایش گذاشتن یک نقد و بررسی در نتایج جستجو یا مجموعه‌ای از آن‌ها را خواهید داشت. نقد و بررسی به کاربران سایت اجازه امتیازدهی به محصول مورد نظر را می‌دهد. همچنین شما می‌توانید نام فرد بررسی کننده را نیز در نتایج جستجو نشان دهید.

ریچ اسنیپت گوگل افراد

اشخاص

شاید شما هم تا به حال به این نکته توجه کرده باشید که با جستجوی نام اشخاص معروف در گوگل، اطلاعات کاملی از آن شخص همراه با تصویر برای شما نمایش داده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما هم می‌توانید در سایتتان با ساخت پروفایل برای کارکنان خود از این قابلیت بهره ببرید. ریچ اسنیپت امکان نمایش نام افراد، مهارت، شغل و روش تماس با افراد را در نتایج جستجو فراهم می‌کند.

Rich Snippet محصولات

Rich Snippet محصولات

یکی از مواد مهم استفاده از rich snippets به منظور فروش محصولات در فروشگاه‌های آنلاین می‌باشد. این اطلاعات شامل تصویر، نام، برند، قیمت و توضیحات است. فروشگاه‌های آنلاینی که یک محصول را از طریق چند فرشنده متفاوت نشان می‌دهند می‌توانند براساس صعودی و نزولی بودن قیمت محصول را ترتیب بندی نمایند.

ریچ اسنیپت رویدادها

رویدادها

درصورتی که قرار است در آینده‌ای نزدیک اقدام به برگزاری رویدادی کنید، ریچ اسنیپت‌ها برای اطلاع رسانی می‌توانند به شما کمک کنند. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به مدت زمان رویداد، زمان شروع رویداد، مکان برگزاری رویداد و جزئیات تهیه بلیط را وارد کنید. بدین ترتیب تمام این اطلاعات برای کاربران در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد.

ریچ اسنیپت سازمان ها و تجارت ها

سازمان ها و تجارت ها

شما می‌توانید برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در ریچ اسنیپت، اطلاعاتی نظیر آدرس سایت، نام تجاری، لوگو، شماره تلفن و موقعیت جغرافیایی سازمان را به نمایش بگذارید.

ریچ اسنیپت دستورالعمل ها

دستورالعمل ها

این نوع عموما جهت دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌گردد. با استفاده از این ریچ اسنیپت در وردپرس می‌توانید نوع غذا، مدت زمان، نقد و بررسی و مراحل پخت را به نمایش بگذارید.

ریچ اسنیپت موسیقی

ریچ اسنیپت موسیقی

درحالیکه موتور جستجوی بینگ امکان پشتیبانی از موسیقی را ندارد؛ گوگل می‌تواند برای آلبوم‌های موسیقی و ترانه‌ها از اطلاعات نشانه‌گذاری شده پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) برای موسیقی شامل لینک مستقیم موسیقی برای خرید آلبوم و لینک‌هایی برای نمایش ترانه هستند.

ریچ اسنیپت محتوای ویدئویی

محتوای ویدیویی

این نوع برای محتوای ویدویی موجود در سایت بکار می‌روند و امکان نمایش اطلاعات شرکت سازنده، سازنده ویدیو و مدت زمان آن را نشان می‌دهند.

ریچ اسنیپت faq

سوالات متداول (FAQ)

این نوع ریچ اسنیپت مرتبط با سوالات ریجی است که برای کاربران پیش میابد. با استفاده از این مدل می‌توان به صورت خلاصه و کوتاه به برخی از این سوالات در نتایج گوگل پاسخ داد.

ریچ اسنیپت مقالات

مقالات

این نوع اطلاعات ارزشمندی را در جملات کوتاهی برای کاربران به نمایش می‌گذارد و او را ترغیب به خواندن ادامه مقاله با کلیک روی لینک می‌کند.

اضافه کردن ریچ اسنیپت به محتوا به صورت دستی

توجه کنید اضافه کردن این ویژگی به سایت الزاما سبب نمی‌شود که گوگل حتما یک featured snippet یا rich snippets برای شما در نظر بگیرد؛ بلکه تنها موجب می‌شود تا شما استحقاق دریافت این ویژگی را داشته باشید. و حتی اگر شما موفق به دریافت هیچکدام از انواع ریچ اسنیپت نشدید، با استفاده از نشانه گذاری اسکیما این امکان را خواهید داشت تا به صورت دقیق به گوگل نشان دهید که صفحه شما درمورد چه موضوعی است. و در نتیجه آن گوگل بر این اساس رتبه بندی خوبی را برای صفحات شما درنظر خواهد گرفت.

لزومی به اضافه کردن داده‌های نشانه گذاری شده به همه صفحات سایت نیست؛ با این حال هر چه محتواهای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، نتایج بهتری توسط موتورها جستجو نمایش داده می‌شود. دقت کنید تنها محتوای قابل نمایش به کاربران را نشانه گذاری نمایید. محتوای موجود در کدهای div’s و المان‌های پنهان صفحه به نشانه گذاری نیازی ندارند. در زیر به سه بخش اصلی نشانه گذاری داده‌ها اشاره می‌کنیم

  • Itemscope: این بخش نشان دهنده آن است که کد HTML موجود در بلوک <div> درمورد آیتمی خاص است.
  • Itemtype: این بخش بیانگر آن است که آیتم دقیقا چیست.
  • Itemprop: این بخش مربوط به اطلاعات آیتم مانند نام، نقد و بررسی، آدرس سایت و … می‌باشد.

فیلم‌ها، کتاب‌ها، عکس‌ها، موسیقی‌ها، سریال‌ها و دستورالعمل‌های آشپزی نمونه‌ کارهای خلاقانه به شمار می‌روند. برای نمونه در زیر مثالی از نشانه گذاری HTML برای یک کتاب آورده شده است.

اضافه کردن ریچ اسنیپت به محتوا به صورت دستی

توجه کنید که هر کدام از این سه المان به چه صورتی بکار رفته‌اند.

در این داده‌ها تعداد کمی اطلاعات وارد شده براساس نوع محتوا متغیر می‌باشد. همچنین ممکن است تعداد متغیرهای اطلاعاتی که تمایل دارید برای هر صفحه وارد نمایید، اندکی گیج کننده (بخصوص برای افراد ناوارد در کدنویسی) باشد. درصورت راه اندازی سایت روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس این کار با استفاده از افزونه‌های متعددی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم آسان خواهد بود.

بهترین افزونه های ریچ اسنیپت در وردپرس

برای ایجاد ریچ اسنیپت در وردپرس شما علاوه بر روش بالا شما می‌توانید از برخی ابزارها هم بهره بگیرید. افزونه‌های مناسبی برای سایت‌های وردپرسی وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم:

افزونه‌های امتیازدهی وردپرس

یکی از بهترین ابزارهای ایجاد ریچ اسنیپت در وردپرس، افزونه امتیازدهی kk Star Ratings است. کاربران بواسطه این افزونه قادر به امتیازدهی به صورت ستاره‌ای خواهند بود. یکی از مزیت‌های افزونه kk Star Ratings انعطاف‌پذیری آن است. شما با استفاده از این افزونه کنترل کاملی روی فعال بودن با نبودن امتیازدهی در صفحان گوناگون، نحوه نمایش ریچ اسنیپت و تعداد دفعاتی که یک کاربر می‌تواند امتیاز دهد را خواهید داشت.

این افزونه ویجتی در کنار صفحات سایت شما قرار می‌دهد که به ترتیب امتیاز کاربران صفحات را مرتب نموده و نمایش می‌دهد.

افزونه Schema - All In One Schema Rich Snippets

افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets

یکی از ابزارهای کامل برای ایجاد ریچ اسنیپت در وردپرس افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets است. با استفاده از این افزونه امکان ساخت کلیه اسکیماهای رایج را که به نمایش Rich Snippets برای صفحات شما کمک می‌کند را خواهید داشت. با نصب افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets در وردپرس، بخشی با نام richsnippet در داشبورد وردپرس بوجود می‌آید.

همچنین در زمان انتشار و ویرایش پست‌ها بخشی با نام ریچ اسنیپت را مشاهده خواهید کرد که امکان وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و نوع اسکیما را از آن جا خواهید داشت.

افزونه WP SEO Structured Data Schema

افزونه WP SEO Structured Data Schema

یکی از افزونه‌ها محبوب وردپرس WP SEO Structured Data Schema است که امکان پشتیبانی از 11 نوع ریچ اسنیپت مانند مقالات خبری، کسب و کارهای محلی، ارسال وبلاگ، فیلم، رویدادها، نقد و بررسی و .. را دارد. در زیر صفحات و پست خود کادری را همانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید که می‌توانید با آن ریچ اسنیپت را برای محتوایتان پیکربندی نمایید.

در بخش تنظیمات افزونه، باید نوع سایتتان را تعریف کنید و تنظیمات مشترکی نظیر آدرس سایت و URL را تنظیم نمایید. اطلاعات وارد شده در این بخش بر روی تمام محتوای سایت اعمال خواهد شد. دیگر اطلاعات نظیر شبکه‌های اجتماعی، لوگوی شرکت و اطلاعات تماس را نیز می‌توانید وارد کنید. موتورهای جستجو در برخی مواقع در زمان جستجو از این اطلاعات در سایت شما استفاده می‌کنند.

افزونه Schema & Structured Data for WP & AMP

افزونه Schema & Structured Data for WP & AMP

افزونه Schema & Structured Data for WP & AMP امکان پیکربندی 16 نوع طرح مختلف را به شما می‌دهد. بدین منظور اولین گام انتخاب نوع ریچ اسنیپت است که تصمیم به فعالسازی آن دارید.

چگونه ریچ اسنیپت را تست کنیم؟

آخرین قدم اطمینان از تنظیم درست Structured Data است. به دلیل تغییرات بوجود آمده در گوگل و بروزرسانی‌ها آن، ابزار Rich Results Test برای تست داده‌های ساختاریافته سایت مورد استفاده قرار گرفته است.

تست ریچ اسنیپت

برای استفاده از این ابزار باید به URL مستقیم سایتتان وارد شوید و یا می‌توانید کد HTML آن را کپی و پیست نمایید.

حال باید گزینه Test Code را انتخاب کنید. در اینجا گوگل داده‌های ساختار یافته را در هر صفحه یافته و برای شما نمایش می‌دهد. یک نکته مهم که باید در اینجا بدان اشاره شود این است که هیچگونه تضمینی مبنی بر منجر شدن داده‌های ساختاریافته به ریچ اسنیپت وجود ندارد، حتی اگر تمام موارد را به طور کامل در ایجام تنظیم نمایید.

گوگل در اسناد خود به روشنی این موضوع را بیان کرده است که هیچ تضمینی برای ریچ اسنیپت سایت شما وجود ندارد.

استفاده درست از Structured Data احتمال دستیابی به Rich Snippets را حداکثر می‌کند اما همواره هم جواب نمی‌دهد.

با ابزار Schema Markup Validator نیز شما امکان تست سایر Structured Dataهایی را که گوگل آن‌ها را ساپورت نمی‌کند خواهید داشت.

تفاوت ریچ اسنیپت و اسکیما چیست؟

ریچ اسنیپت ها سبب ایجاد ظاهری متفاوت برای سایت شما در نتایج جستجو خواهد شد؛ اما اسکیما یکی از راه‌های کمک به فعالسازی Rich Snippets در سایت است.

گوگل چگونه برای سایت‌ها ریچ اسنیپت قرار می‌ دهد؟

با قرار دادن اطلاعاتی درباره محتوای صفحه در قالب structured data برای گوگل، ربات‌های گوگل آن را خوانده و از آن‌ها برای نمایش ریچ اسنیپت استفاده می‌کنند.

آیا برای داشتن ریچ اسنیپت، اضافه کردن کد‌های ریچ اسنیپت به سایت کافی است؟

گوگل اعلام کرده است که هیچگونه تضمینی برای نمایش ریچ اسنیپت برای سایت با داشتن کد Rich Snippet وجود ندارد؛ بلکه شما در زمان قراردادن این کدها و اطلاعات در صفحه تنها تنها شانس دریافت Rich Snippets را بالا می‌برید.

//
مشاوران ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
👋 سلام، به راهنمایی نیاز دارید؟