مقالات آموزشی

UX تجربه کاربری چیست؟

UX تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا User Experience شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساست کاربر در رابطه با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص می‌باشد. UX جنبه‌های کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزشمند انسان‌ و رایانه را در بر می‌گیرید. تجربه کاربری پاسخ به پرسش‌های شخصی کاربران بر اساس استفاده از محصول، سیستم یا خدمات می‌باشد. وب‌سایت‌ها باید طوری طراحی شده باشند، که هر بخش به راحتی در دسترس کاربرن قرار بگیرید و افراد بتوانند به آسانی با هر قسمت آن کار کنند.تجربه کاربری در سرار یک محصول یا وب‌سایت از جمله ظاهر و نوع خدمات وجود دارد. در ادامه مطلب تفاوت ux و ui نیز برای شما مطرح شده است.

ui مربوط به ظاهر و جلوه های یک ‌وبسایت می‌باشد. هرچیزی که شما در سایت‌ها مشاهده می‌کنید مربوط به ui آن می‌باشد. ui در واقع واسطه بین کار و ماشین است. برای ایجاد یک سایت به هردو آنها یعنی ui و ux نیاز داریم. ux مشخص می‌کند که تعامل کاربر با یک نرم افزار چگونه باشد و ui تمرکز دارد که ارتباط با کاربران چگونه نمایش داده شود. در دامه این مطلب برای شما Ux چیست؟ طراحی تجربه کاربری چیست، تفاوتطراح رابط/تجربه کاربری (ui/ux)، مراحل طراحی تجربه کاربری و ابزار استفاده از تجربه کاربری را برای شما توضیح می‌دهیم، پس تا انتهای این مقاله همراه مشاورا اینترنتی بازیابی جم باشید.

UX چیست؟

UX مخفف کلمه user experience به معنی تجربه کاربری است. تجربه کاربری در اصل زیرساخت و نقشه یک نرم‌افزار یا وب‌سایت می‌باشد. همچنین محل قرار گیری بخش هایی در وبسایت یا نرم افزارها از جمله محل قرار گیری دکمه ها و چارچوب اصلی صفحه و … را فراهم می‌کند. اختصار ux شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر در مورد استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس است. طراحان ux باید همیشه به رفتار کاربران توجه داشته باشند تا در مراحل بروزرسانی بعدی بتوانند به نیاز های کاربران پاسخ بدهند. تجربه کاربری در واقع طراحی آیتم‌ها به صورت مرتبط و معنار می‌باشد. هدف آن یکپارچگی سازی محصولات است که جنبه های طراحی، برندینگ، کاربرد و عملکرد را دربرمی‌گیرد.

تجربه کاری شامل سایر تجربیات مرتبط به محصول و وب‌سایت مانند پشتیبانی، بسته بندی، بازاریابی بعد از فروش نیز می‌باشد. به افرادی که طراحی ux را انجام می‌دهند ux designer می‌گویند. این طراحان باید احساست و هیجانا کاربران در نظر بگیرند سپس اقدام به طراحی ux نمایند. مهم ترین اصلی که شما هنگام طراحی ux باید انجام دهید این است که راه حل را بدون پیچیدگی و سختی در اختیار کاربر قرار دهید به طوری که کاربر با آن وب‌‎سایت یا سامانه احساس راحتی داشته باشد و بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. طراحان ux علاوه بر استفاده آسان باید بر دیگر جنبه ها از جمله کارایی، لذت و سرگرمی آن توجه داشته باشند.

طراح تجربه کاربری UX desing

طراح ux صرفا طراح وب و کد نویس نیستند. در واقع آنها نظرات خوب و بد را ارزیابی می‌کنند و براساس آنها نیاز های کاربران را شناسایی می‎‌کنند و راه کارهایی برای حل مشکل آن طراحی می‌کنند. طراح تجربه کاربری باید بتواند ساده‌ترین و پیچیده‌ترین تجربه‌هارا برای کاربران فراهم کند. همچنین این طراحان باید عناصر را طوری طراحی کنند، که استفاده از محصول و خدمات آسان، کار آمد و لذت بخش باشد تا بتوانند بهترین تجربه کاربری را برای کاربران به وجو بیاورند. افرادی که در زمینه ux فعالیت می‌کنند از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردارد هستند و هنگام طراحی باید به تحلیل رقبا، تجزیه و تحلیل مشتری و توسعه محتوا دقت داشته باشد. طراحان تجربه کاربری برای ایجاد یک وب‌سایت یا اپلیکشن کارآمد باید وظایفی را از جمله موارد زیر انجام بدهند.

وظایف طراح تجربه کاربری

جمع آوری اطلاعات

برای به وجود آوردن یک محصول با کیفیت، اطلاع از نیازها و رفتاری های آن محصول لازم است. طراحان با استفاده از روش‌های مختلف ازقیبل مصاحبه، پرسشنامه، مطالعه در مورد رقبا و… در را بطه با محصولی که میخواهند ایجاد کنند، باید اطلاعات جمع آورد کنند.

تحلیل داده

طراحان ux باید اطلاعاتی را که جمع آوردی کرده‌اند را تحلیل کنید تا بتوانید از آنها در طراحی محصولات به صورت قدرتمند استفاده کنند.

معماری اطلاعات

طراحان ux تجربه کاربری دیتاها و اطلاعات مختلف را معماری و سازماندهی می‌کنند و در آخر نقشه‌ای از وب‌سایت و اپلیکیشن که صفحات آن و ارتباط آن باهم می‌باشد را تهیه می‌کنند.

تفاوت طراح رابط/تجربه کاربری (ui/ux)

UI مخفف کلمه user interface desind به معنای واسط کاربری است. همانطور که مشاهده می‌کنید از اسمش مشخص است رابط میان کاربر و محصول یا سیستم است در واقع واسطه‌ای میان کاربر و ماشین است. ظاهر یا هرچیزی که کاربران در سایت یا اپلیکشین شما مشاهده می‌کند ازجمله تصاویر، رنگ‌ها، سایزها، فاصله‍‌‎ها، جداول، نمودارها و… در حوزه UI می‌باشند که این موضوع بیشتر جنبه گرافیکی دارد. طراح UI مشخص می‌کند ظاهر هر بخش چگونه باشد تا جلوه مناسبی به وب‌سایت شما بدهد. طراحی رابط کاربری با کمک گرافیست ها و برنامه نویس‌ها پیاده سازی می‌شود.

هدف طراحان رابط کاربری ایجاد یکپارچگی و زیباسازی ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن است. UX و UI هردو جدایی ناپذیر وبرای طراحی سایت یا اپلکیشن هستند. درسته هردو آنها مفهومی جداگانه برای خود دارند اما هردو مکمل یکدیگر هستند و با کمک هر دو آنها ایجاد وب‌سایت امکان پذیر می‌باشد.

برای مثال ممکن در برخورد اول با سایتی ظاهر زیبا آن شمارا جذب کند، اما موقع کار با آن ممکن است نظر شما عوض شود و از عمکلرد آن سایت راضی نباشید. در واقع UX به نبال برآورده کردن نیاز های کاربران است و UI برای هموارد کردن مسیر کاربراست. وظایف طراح تجربه کاربری، اینکه نیاز های مشتری را ببینید و آنهارا بهتر بشناسد و تولید کند، بعد از آن طراح ui باید با توجه به ux یک محیط جذاب متناسب با آن ایجاد کند.

حوزه کاری طراح تجربه کاربری فراتر از رابط کاربری است؛ چراکه طراح رابط کاربری با محصولات دیجتال سرکار دارد اما تجربه کاربری با طیف وسیع‌تری از محصولات سروکاردارد.ux به کاربران کمک می‌کند که راحتر به هدف خود برسند و ui رابطه احساسی با کاربران ایجاد می‌کند. ux و ui تفاوت هایی باهم دارند اما آنها جدایی ناپذیر هستند و با وجود یکدگیر ایجاد و آشکار می‌شوند.

اجزای تجربه کاربری

تجربه کاربری دارای اجزا و بخش های مختلفی است که در مراحل طراحی تجربه کاربری سایت باید به همه آنها توجه کرد زبرا هر کدام اهمیت و کاربرد مختص به خود را دارد. در ادامه به شناسایی اجزای تجربه کاری می‌پردازیم.

طراحی تعاملی INTERACTION DESIGN

طراحی تعاملی فرایندی است که طراح به ایجاد یک ارتباط وب‌سایت جذاب با استفاده از منطق و تمرکز بر رفتار کاربران می‌پردازد. به زبان دیگر دسته‌ای از طراحان به تعامل میان کاربران و محصولات مرتبط می‌شود. طراحی تعاملی اشاره به محصولات و نرم افزار از جمله سایت ها و برنامه دارند و هدف از طراحی آنها، ایجاد محصولاتی است که کاربران بتوانند با استفاده از آنها به بهترین شکل به هدف خود برسند. همچنین طراحی تعاملی یکی از مهم ترین بخش های طراحی های ux و ui است. طراحی تعاملی اعتماد کاربران را به محصولات افزایش می‌دهند این کار موجب افزایش محبوبیت محصول نیز می‌شود. طراحی تعاملی فقط به محصولات دیجیتال، نرم افزار و وب‌سایت ها محدود نیست. اگر می خواهید واقعا بهترین تجربه را برای کاربران ایجاد کنید هیچ کدام مثل طراحی تعاملی، درست‌تر دوسویه‌تر نمی‌باشد.

طراحی رابط کاربری USER INTERFACE DESIGN

طراحی رابط کاربری ui یکی دیگر از زیر مجموعه های طراحی تجربه کاربری است. با به کار گیری نماد های دیداری مانند رنگ‌ها، دکمه‌ها، تصاوری و… می‌توانید بهترین تجربه را برای کاربر خود فراهم کنید. همچنین شما با استفاده از طراحی رابط کاربری می توانید نیاز ها و احساسات کاربران خود را شناسایی کنید و کاری کنید که از ارتباط با سیستم شما لذت ببرد.

دسترس پذیری ACCESSIBILITV

زمانی یک کاربر تجربه خوبی از سایت یا اپلیکیشن شما برایش ثبت می‌شود، که دنبال هرچی که میگردد در بهترین و کوتاه ترین جای در اختیارش قرار بگیرد. ممکن است به دلیل عدم وجود پشتیبانی مرورگر، خوانا نبودن متن یا به علت کوچیک بودن بیش از اندازه به سایت شما دسترسی پیدا نکند و این امر برای کاربران تجربه خوبی برای ایجاد نکند و باعث شود کاربر قید ارتباط با سایت شمارا بزند.

کاربرد پذیری USABILITY

کاربردپذیری یک عامل بسیار مهم، برای بررسی کیفیت محصول شما محسوب می‌شود. هرچقدر یک محصول یا سیستم از نماد های طراحی بهرمند و زیبا جذاب باشد اما کاربردی نداشته باشد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. شما باید به کاربران خود چیزی ارائه بدهید که بتواند مشکل او را حل کند. کاربردپذیری اکثرا در قسمت های کاربردی بودن و عملکرد یک محصول اشاره می‌شود. سعی کنید همیشه مشکلات کاربردپذیری را حل کنید تا از شکست سایت یا محصول خود جلوگیری کنید.

معماری اطلاعات

اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد و کاربران همیشه به دنبال اطلاعات مورد نظر خود هستند. هرچه اطلاعات مورد نیاز کاربران را ساده تر در اختیارشان قرار بدهید تجربه بهتری برای آنها ایجاد کرده‌اید. معماری اطلاعات عبارت است از سازماندهی اطلاعات و محتوا به صورت قابل دسترس؛ معماری اطلاعات با هدف سازماندهی محتوا به صورتی است که، کاربران به سادگی خود را با عملکرد محصول وفق داده و به موارد مورد نیاز خود دست یابند. کارشناسن و طراحان IA به بخش هایی تمرکز می‌کنند،که آن قسمت نیاز کاربران رفع کند. چون الویت این حوزه رضایت کاربران است. همچنین ساختار آن به نوع محصول که برای کاربران ارائه می‌کند بستگی دارد.

طراحی بصری

طراحان در طراحی بصری از ابزار های مختلف مانند تصویر سازی‌ها، عکس‌ها، فضا، قالب‌ها و رنگ ها برای بهبودی تجربه کاربری استفاده می‌کنند. طراحی به صورت ذاتی عناصر گرافیکی را در خود جای می‌دهند، طراحان رابطه کاربری باید زبان تصویر راهم درک کنند. همچنین رنگ، ابعاد و شکل نیز از فاکتور ها تاثیرگذار در طراحی بصری می‌باشد.

ویژگی های طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری برای هر محصول یا سایت باید منحصر به فرد باشد. مفهوم تجربه کاربری چیزی فراتر از یک عامل می‌باشد و برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب باید ویژگی های نیز در نظر گرفته شود. در این مطب ما شما را با مهم ترین ویژگی های  تجربه کاربری که باید در طراحی سایت برای رضایت کاربر در نظر گرفته شود را آشنا می‌کنیم.

مفید باشد

اگر محصول برای کاربر مفید نباشد و او را به هدفش نرساند آن محصول ارزش ورود به عرصه بازار را ندارد. کابران تمایل به هدر دادن زمان خود صرف محتواهای بیهوده را ندارند. اگر آنها کاربران را به سرعت به اهدافشان نرسانند، کاربران از آن‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند. پس محتوای محصول نباید کپی باشد و باید بتواند نیازکاربران را به سرعت برآورده کند.

قابل استفاده باشد

وب‌سایت یا سیستمی که خدمات یا محصولی را ارائه می‌دهند باید آسان وقابل استفاده باشند تا کاربران بتوانند به راحتی توسط آن به هدف خود برسند. یک وب‌سایت باید، موثر و کار آمد باشد نحو کارکردن با آن به سادگی انجام شود. آن سیستم باید امکان رفع خطا و عیب‌یابیی را فراهم کند.

در دسترس بودن

درئترس بودن بدین معناست که محصول یا محتوا یه راحتی پیدا و دریافت شود و دسترسی به آن آسان باشد. شما هنگام طراحی باید توانیی همه افراد را درنظر بگیری، تا مبتدی‌ترین افراد نیز بتوئانند از آن استفاده کنند.

قابل اعتماد بودن

امروزه همه افراد دنبال محصولات و برندهای قابل اعتماد هستند. یکی از عوامل اساسی در تجربه کاربری که باعث می‌شود کاربران در سایت بمانند جلب اعتماد آنها است. کاربران باید احساس کنند که در محیطی امن هستند و با آن محیط غریبه نیستند. همچنین داشتن محیط امن و محتوای با کیفیت از راهای جلب اعتماد و خود کاربران می‌باشد. پس به مورد اطمینان بودن سایت خود توجه بکنید چون هر مخاطبی انتظار دارد که در مواجهه با سایت یا  محصول شما اطمینان حاصل کند.

قابل جستجو باشد

در این قسمت کاربران باید بتوانند به راحتی محصول یا خدمات شمارا پیدا کنند. اگر به در این زمینه دنبال چیزی بگردنند و آن را پیدا نکنند صد در صد از آن صرفه نظر می‌کنند. کاربران باید بتوانند به راحتی از سیستم یا وب‌سایت شما استفاده کنند و  محصول یا محتوا خود را جستجو کنند. محصول یا خدمات شما باید همیشه در دسترس و قابل جستجو باشد و نیاز کاربران را فراهم کند.

مطلوب باشد

محصول شما نیز باید از نظر زیبایی جذاب باشد و به راحتی قابل تفسیر باشد. طراحی باید تا حد امکان هدفمند باشد. کابران علاوه قیمت و کارایی، به کیفیت آن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و توجه به این عوال می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شگفت‌انگیز در فرایند طراحی تجربه کاربری شود. زیبایی بصری محصول باید جذاب باشدتا بتواند توجه کاربران را جلب کند.

مراحل طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری یک فرایند مهم است باید مراحل آن به درستی و ترتیب انجام شود تابتوانید به نتیجه مطلوب و دل‌خواه خود برسید. در این قسمت می خواهیم مراحل طراحی و تجربه کاربری را ارائه بدهیم.

استراتژی

برای اینکه فعالیت‌های یک سازمان یکپارچه سازی‌شود، باید از استراتژی استفاده کنید. استراتژی به معنی تعیین هدف و طرح برنامه‌ای برای رسیدن به آن می‌باشد. شما باید در استراتژی خود تمامی موارد را بررسی کنید و هدف که ماهیت وجود سازمان را تعریف کنید. استراتژی به سازمان ها کمک می کند تا بتوانند منابع محدود خود را در راستای هدف خود بکار بگیرند. فراموش نکنیذ که هیچ‌کاری بدون استراتژی به نتیجه نمی‌رسد.

تحقیقات

برای اینکه یک تجربه کاربری مطلوب برای سایت خود ثبت کنید، باید به خوبی روی نقاط ضعف و قوت محصول یا خدمات خود تحقیق کنید. علاوه براین‌ها شما باید نیاز و سلایق کاربران خود را بشناسید و تحقیقات بازاری قوی داشته باشید.

طراحی اولیه

در این مرحله شما باید مسیری که کاربران طی می‌کنند درنظر گرفتن اقدامات احتمالی روی کاغذ بکشید، تا متوجه شو.ید از ابتدا تا انتهای آنها قرار است چه اتفاقی رخ بدهد و چه تجربه کاربری در انتظار کاربران است.

تولید اولیه

در این قسمت باید براساس طرح اولیه  یک نمونه به صورت آزمایشی انجام بدهید تا بتوانید در مرحله ارزیابی و تست، مشکلات آنهارا برطرف کنید و به نسخه پایانی آن نزدیک شوید.

ارزیابی و تست

در این مرحله باید نمونه اولیه را ارزیابی کنید تا بتوانید مشکلات موجود درآن را شناسایی کنید و نمونه نهایی آن‌را وارد بغازار کنید، تا مشکل کمتری را به همراه داشته باشد.

انتشار محصول نهایی

درصورتی که ارزیابی را انجام داید و مشکلات آن را برطرف کردید، شما می‌توانید محصول نهایی خود را به اشتراک بگذارید تا براساس بازخوردها، به آن بهبود ببخشید.

ابزارهای طراحی تجربه کاربری

در این بخش از مقاله می‌خواهیم ابزارهای محبوب و دسترس‌پذیر کاربران ux بررسی می‌کنیم. این ابزارها فقط منحصر به متخصصان تجربه کاربری نیست توسعه دهندگان طراحی تعاملات نیز می ‌توانند با آنها کارکنند. این ابزار ها از قبیل موارد زیر می‌باشند:

figma

این ابزار مبتنی بر وب و ویرابش گرافیکی طراحی رابط کاربری  و نمونه سازی برای پروژه های دیجتال است. کاربران با استفاده از این نرم افزار می‌توانند در هر پروژه همکاری کنند. کار اصلی این ابزار توانایی کار با تیم ها در پروژه‌ها می‌باشد.

Adobe XD

این ابزار یک نرم افزار طراحی ux و ui است. این نرن افزار از طراحی wireframe و طراحی برداری پشتیبانی می‌کند. شما با استفاده از آن می‌توانید پرونو تایپ تعاملی بسازید. همچین این ابراز یک پلتفرم طراحی ux مبتنی بر طراحی وکتور نیز می‌باشد.

Maze

یک ابزار برای پیاده سازی الگوریتم و پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر است که سورس کد است و کاملا تست شده می‌باشد. همچنین این ابزار یک پلتفرم سنجش نیاز کاربر برای تولید نمونه اولیه تجربه کاربری، جمع آوری اطلاعات براساس بازخورد کاربران واقعی صورت می‌گیرد.

Sketch

این نرم افزار مبتنی بر بردار می‌باشد. به این معناست که شما می‌توانید از تصاویر با ابعاد مختلف استفاده کنید بدون اینکه ار کیفیت تصویر شما کم شود. این نرم افزار شباهت زیادی به فتوشاپ دارد اما با این تفاوت که استفاده از آن آسان تر می‌باشد. همچنین یک برنامه طراحی دیجتال مشترک بین سیستم عامل مک و ویندوز است.

inVision

این نرم افزار یک ابزار تحت وب است که امکان نمونه سازی را برای طراحان ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند مدل هایی را به شکل تعاملی جهت پروژه ایجا کنید. همچین این ابزار یک پلتفرم برای طراحی محصولات دیجیتال است.

Webflow

این ابراز به طور خاص ایجاد شده و مبتنی بر سرویس cloud-based است. حتی افراد بدون دانش برنامه‌نویسی می‌توانند با آن طراحی وب‌سایت را شروع کنند. همچین مفهموم فارسی آن به معنی بدون کد هوشمند است.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید کسب‌و کار موفقعیت آمیزی داشته باشید استفاده از تجربه کاربری بسیار مهم و ضرور است. شما در طراحی تجربه کاربری باید نیاز مشتری را الویت قرار بدهید و انتظارات آنهارا برآورده سازید. اگر می‌خواهید طراحی ux انجام بدهید با برای آشنایی با آن مطالعه و تحقیق فراوان بکنید. به زبان ساده تر نجربه کاربری یعنی اینکه بتوانید یک رابطه کاربری درست در کنار اجزای دیگر از قبیل دسترس پذیری، کاربر پذیری، معماری اطلاعات و… تجربه‌ای ساده برای کاربران خود به وجود بیاورید.

ux  یک کار تخصصی، علمی و پیچیده است که با تجربیات و احساس کاربران سروکار دارد. هدف اصلی تجربه کاربری افزایش میزان رضایت کاربران می‌باشد.  شما با استفاده از تجربه کاربری به کارایی، سادگی و دسترسی سایر جنبه های یک محصول بهبود میبخشید. در این مقاله ما گفتیم که ux  چیست؟ طراح آن کیست همچنین با ویژگی و مراحل طراحی تجربه کاربری برای شما ارائه دادیم امیدوارم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را بکنید.

طراحی کاربری برای چه پروژه هایی استفاده می‌شود؟

برای پروژه‌های از جمله: طراحی وب‌سایت، اپلیکیشن و نرم افزار، طراحی صدا، طراحی خدمات همچنین برای طراحی واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده (AR)مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحان تجربه کاربری باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

طراح ux  به سه مهارت اصلی از جمله : تعامل، سازماندهی و کنجکاوی نیاز دارند. علاوه بر این اینها به مهارت بسیاری نیاز دارند اما این سه تا مهم ترین اصل مهارت هستند.

وظیفه طراح تجربه کاربری چیست؟

طراح ux  وظیفه دارد که نیاز کاربران را به خوبی بشناسد و تشخسص دهند و مشکلات آنهارا رفع کند. همچنین تا پایان چرخه عمر یک محصول با کاربر همراه هستند. بعلاوه هری تغییری که در ux  ایحاد می‌شود کابران باید آگاه باشند و آنهارا بروزرسانی کنند.