الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
by 
05 جولای/24

در این مطلب از سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم به یکی از الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل می‌پردازیم. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird، وظیفه دارد که عبارات جستجو شده را بررسی کند و مفهوم آن را دریافت بکند. هدف اصلی گوگل از طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار، کسب رضایت کاربران، مقابله با اسپم، کاهش رتبه سایت‌های نامعتبر و بی‌کیفیت و افزایش رتبه سایت‌های معتبر و کاربرد پسند می‌باشد. علت انتخاب نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم، سرعت و دقت آن می‌باشد. این الگوریتم شامل قوانینی است که برای نجات کاربران از حجم گسترده‌ای از محتواهای پراکنده و آشفته‌ گوگل ایجاد شده است.

تا به حال برای همه ما پیش آمده است که با جستجوی یک عبارت، با صفحات زیاد، نامربوط و اسپم روبه‌رو شده‌ باشیم. این نوع سایت‌ها از تکنیک سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری برای ترغیب کاربران به سایت خود استفاده می‌کنند. زمانی که کاربران روی چنین سایت‌هایی کلیک می‌کنند با تبلیغات زیاد و آزاردهنده‌ای مواجه می‌شوند. به همین منظور گوگل برای بهبودی عملکرد خود، رضایت کاربران، مقابله با اسپم و سایت‌های بی‌کیفیت، الگوریتم‌هایی از جمله الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم گورخر، الگوریتم YMYL، الگوریتم پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم رنک برین و… ایجاد کرده است.

هر کدام از الگوریتم های گوگل یک روندی را برای رضایت کاربران طی می‌کنند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ ها شما از قبیل الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ الگوریتم مرغ مگس خوار به چه صورت کار می کند؟ الگوریتم مرغ مگس خوار برای چه استفاده می شود؟ پاسخ بدهیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال 2013 برای نجات کاربران از تبلیغات انبوه، بی‌نظمی و آشفتگی صفحات گوگل طراحی شد. این الگوریتم مجموعه‌ای از قواعد می‌باشد که گوگل با استفاده از آن بهترین و نزدیک‌ترین نتایجی که کاربران جستجو کرده‌‌اند را، نمایش می‌دهد. گوگل با استفاده از این الگوریتم توانسته است تا نیاز کاربران را در نتایج جستجو گوگل دریافت کند. الگوریتم مرغ مگس خوار وظایفی چون ارائه نتایج دقیق، واقعی و با کیفیت را بر عهده دارد.

الگوریتم Hummingbird بوسیله گراف دانش و جستجوی معنایی، عبارت‌های جستجو شده را بررسی می‌کند. این الگوریتم تاثیر مثبتی بر سئو و بهینه سازی سایت دارد. گوگل سایت‌هایی را که از تکنیک کلاه سیاه مانند ایجاد لینک‌‎های اسپم و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای فریب کاربران و دریافت جایگاه بالا در نتایج جستجو استفاده می‌کنند، با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار حذف می‌کند. درواقع این الگوریتم به‌ دلیل افزایش ارزش تکنیک سئو کلاه سفید نیز اهمیت فراوانی دارد

الگوریتم مرغ مگس خوار با سرعت و دقت بالایی کلمات را بررسی می‌کند به همین دلیل نام این الگوریتم را مرغ مگس خوار گذاشتند. همچنین این الگوریتم صفحاتی را که محتوای درست ارائه نمی‌دهند، جریمه می‌کند. بنابراین هدف استفاده گوگل از الگوریتم Hummingbird علاوه‌بر فراهم کردن نتایج درست و واقعی برای کاربران، جلب توجه وبمستران به تولید محتوای با کیفیت و معتبر می‌باشد.

چرا نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده است؟

اباتوجه به نام محصولات گوگل می‌توان دریافت که همیشه گوگل براساس مفهوم خاصی نام‌گذاری محصولات خود را انجام می‌دهد. مرغ مگس خوار یک پرنده کوچک و تیزبینی است که با سرعت و دقت بالا هدف خود را شناسایی می‌کند. این پرنده نزدیکترین هدف را تشخیص داده و با سرعتی بالا به سمت آن پرواز می‌کند. به همین منظور به این الگوریتم، مرغ مگس خوار می‌گویند. چرا که الگوریتم مرغ مگس خوار با سرعت و دقت بالا عبارت جستجو شده شما را بررسی می‌کند. این عملکرد در موتور جستجو گوگل باعث بروز تغییراتی محسوس در نتایجی که کاربران جستجو می‌کنند، شده است.

همچنین این الگوریتم تلاش می‌کند تا با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با آن مانند هم‌خانواده و مترادف، بهترین و نزدیک‌ترین نتیجه را به شما نمایش دهد. الگوریتم Hummingbird با استفاده از ابزار Keyword Stuffing، کلمات کلیدی انبوه را شناسایی و سایت‌ها را جریمه می‌کند.

هدف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

هدف الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم رنک برین، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم گورخر و… درک و دریافت، رفتار و رضایت کاربران می‌باشد. هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار کسب منظور و مفهوم کاربران برای نمایش نتایجی که به دنبال آن هستند، می‌باشد. الگوریتم Hummingbird علاوه بر عبارت جستجو شده، عبارت های مرتبط دیگر را نیز به‌منظور برانگیختن حس کنجکاوی کاربران به آن‌ها نمایش می‌دهد. نتیجه‌های دیگری که به کاربران نمایش داده می‌شود، اطلاعات مفید و کاربردی هستند.

همچنین گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار، نتایج اسپم و نامربوط با عبارت جستجو شده شما را حذف می‌کند. به الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم معنایی هم می‌گویند. چرا که هر عبارتی را جستجو می‌کنید، این الگوریتم به سرعت مترادف آن عبارت را نیز پیدا می‌کند و شماره به هدفتان می‌رساند.

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار می کند؟

برای مثال زمانی که شما یک عبارتی را جستجو می‌کنید، الگوریتم مرغ مگس خوار به سرعت کلمات مرتبط با آن که از نظر معنایی بهم نزدیک هستند را، جستجو می‌کند. با وجود این الگوریتم شما می‌توانید نتایج مختلفی را در رابطه با عبارت جستجو شده دریافت کنید. قبلا برای اینکه به نتیجه مطلوب خود برسید، مجبور بودید که کلمه موردنظر خود را چند بار به شکل مختلف جستجو کنید. اما اینک این الگوریتم به کمک کاربران آمده تا با درک تاثیر کلمات بر یکدیگر، براساس مفهوم تولید شده نتایج را نمایش دهد. این بدان معناست که گوگل حرف شما را نسبت به گذشته عمیق‌تر متوجه می‌شود و صفحاتی را که به دنبال آن هستید، برایتان نمایش می‌دهد.

برای مثال زمانی که عبارت کیفیت شیر را جستجو می‌کنید، نتایج رتبه برتر که شامل اطلاعاتی است که گوگل تشخیص داده که برای شما مهم است، برای شما نشان داده خواهد شد. درواقع گوگل بواسطه الگوریتم مرغ مگس خوار نتایج نامرتبط و اسپم را نشان نداده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار میکند

باتوجه به اینکه در زبان فارسی کلمه شیر معانی متفاوتی دارد، اما گوگل بر اساس عبارات کنار آن تشخیص داده است که منظور شما کدام شیر می‌باشد. حال درصورتی که شما عبارت سرعت شیر را سرچ کنید، نتایج متفاوتی به شما نشان داده خواهد شد. در این زمان گوگل درک می‌کند که هدف شما از شیر، شیر سللطان جنگل است و نتایج بر این اساس برای شما نمایش داده می‌شود.

نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گوگل بواسطه دو مفهوم گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (Semantic search) شرایط جستجو را برای شما راحتر کرده است. در ادامه به این دو مفهوم خواهیم پرداخت.

گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph)

زمانی که شما عبارتی را جستجو می‌کنید تنها در پی یک صفحه مشخص نیستید، بلکه به دنبال هدفی مشخص هستید و اینجاست که مفهوم گراف دانش گوگل معنا پیدا می‌کند. گراف دانش گوگل، یکی از پایگاه‌های دانش می‌باشد که بوسیله گوگل و سرویس‌های آن، برای بهبودی کیفیت نتایج گوگل استفاده می‌شود. گوگل با استفاده از گراف دانش خود، اطلاعات مرتبط با عبارت جستجو شده را برای شما فراهم می‌کند. گراف دانش گوگل یک سال قبل از طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار، بوجود آمد و هدف اصلی آن نمایش اطلاعات درست و مرتبط می‌باشد.

اطلاعات نمایش داده شده از سایت‌های معتبری مانند ویکی پدیا و IMDB و سراسر اینترنت برای شما جمع آوری شده‌اند. بنابراین گراف دانش، تلاش می‌کند ارتباط بین موضوعات و صفحات اینترنتی را پیدا کند، و مطابق اطلاعات جمع‌آوری شده، نیاز شما را به صورت خلاصه، در اختیاریتان قرار بدهد. برای نمونه زمانیکه نام داوینچی را سرچ می‌کنید، تنها بیوگرافی این شخص برای شما نمایش داده نمی‌شود. بلکه در سمت راست صفحه، نتایجی شامل تابلو معروف این هنرمند، نقاشان هم سبک، سبک نقاشی و … نیز نشان داده خواهد شد.

گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph)

جستجوی معنایی یا Semantic Search

یکی دیگر از تکنیک‌های جستجوی اطلاعات، جستجوی معنایی می‌باشد. جستجوی معنایی علاوه بر اینکه کلمه کلیدی را انتخاب می‌کند بلکه هدف و معنای کلمات را نیز تعیین می‌کند. درواقع در جستجویی معنایی، چیزی فراتر از جستجو کلمه به کلمه وجود دارد. در جستجوی معنایی، تنها روی کلمات جستجو شده توجه نمی‌شود بلکه مفهوم آن کلمات حائز اهمیت است.

گوگل در جستجوی معنایی تاریخچه جستجوهای شما، محل زندگی و … را بررسی می‌کند و مطابق آن، نتایج بهتری را به شما نشان می‌دهد. برای نمونه در تصویر زیر جستجوی همیگشی من در مرورگر توسط گوگل در تاریخچه آن ثبت شده است.

جستجوی معنایی یا Semantic Search

ارتباط الگوریتم مرغ مگس خوار با رفتار کاربران

در ابتدا بهتر است بدانید که این الگوریتم بیشتر از ربات‌های گوگل به رفتار انسان‌ها اعتماد دارد. بدان معنا که زمانی که شما عبارت بازاریابی محتوا چیست؟ را سرچ می‌کنید، نتایج متفاوتی برای شما نمایش داده خواهد شد. درصورتی که تعداد کاربرانی که روی نتیجه سوم کلیک کنند، بیشتر از کاربرانی که روی نتیجه اول کلیک می‌کنند باشد، پس از مدت زمانی نتیجه اول جایگاه پایین‌تری رفته و نتیجه سوم ارتقا میابد. درواقع الگوریتم مرغ مگس خوار براساس رفتار کاربران به آن‌ها اطمینان می‌کند. از این رو در تولید محتوا باید در کنار ربات‌های گوگل و الگوریتم‌ها، کاربران را نیز درنظر بگیرید و بدانید چه مطلبی آن‌ها را بیشتر ترغیب می‌کند. البته علاوه بر تعداد کلیک‌ها، گرافیک طراحی سایت، میزان گردش در سایت، نرخ پردازش، محبوبیت در شبکه اجتماعی و … نیز در سنجش میزان توجه کاربران دخالت دارند.

بهبود سئو سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار

تا این بخش از مطلب فهمیدیم که هدف الگوریتم Hummingbird، کسب رضایت کاربران است. الگوریتم مرغ مگس خوار، به معنای کیفیت محتوایی است که شما تولید کرده‌اید. در این صورت این الگوریتم روی بهبودی سئو تاثیر مثبتی می‌گذارد. در ادامه این مقاله از سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم، چند مورد از نکات را برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار برای شما ارائه می‌دهیم.

بهینه سازی کلمات کلیدی

یکی از مهمترین کارها که شما باید برای بهینه سازی سئو سایت خود با استفاده از الگوریتم Hummingbird انجام بدهید، بهینه‌سازی کلمات کلیدی‌ می‌باشد. بهینه سازی کلمات کلیدی بدین معناست که شما نباید در محتوای سایت خود از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده کنید. علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی در محتوای خود باید از مترادف، هم معنی و هم خانواده نیز در محتوای خود استفاده کنید. استفاده از کلمات مترادف در محتوا به شما شانس بیشتری در کسب رتبه‌های بالا می‌دهد. شما باید در محتوای خود تکنیک مفهوم گرایی را نیز رعایت کنید تا تاثیر مثبتی در بهبودی سئو سایت شما داشته باشد.

بهینه سازی انکر تکست

انکر تکست‌ها بخشی از بک لینک هستند. کاربران با استفاده از انکر تکست‌ها به سایت‌های دیگر منتقل می‌شوند. برای مثال در این قسمت به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله الگوریتم YMYL چیست را که شما را به صفحه الگوریتم YMYL منتقل می‌کند، مطالعه کنید. انکر تکست‌ را باید با توجه به کلمات کلیدی و محتوای سایت خود انتخاب کنید. هرچه کلمه‌ای که برای انکر تکست انتخاب می‌کنید جذاب‌تر باشد، کاربران بیشتر ترغیب می‌‎شوند که روی آن کلیک کنند و در نتیجه نرخ کلیک شما افزایش می‌یابد.

برای بهینه انکر تکست‌ها لیستی از بک لینک‌های داخلی و خارجی سایتتان تهیه کنید. تمامی لینک‌ها را بررسی کنید و ببینید که مناسب محتوای صفحه شما هستند یا خیر. فراموش نکنید که کلمات کلیدی تاثیر زیادی در بهینه سازی انکر تکست‌ها دارند.

تولید محتوا متنوع با کارکترهای متفاوت

محتوای کامل، طولانی و با کیفیت تاثیر بسزایی بر سئو و اعتبار سایت شما دارند. درست است که مطالب طولانی تاثیر مفیدی دارند اما ممکن خواندن مطالب طولانی برای کاربران کسل کننده باشد و جذابیت چندانی نداشته باشد. در این صورت هنگام مقاله نویسی باید تمام نیاز کاربران را در نظر بگیرید و محتوایی با تعداد کارکتر کمتر برای مخطبان طراحی کنید. همچنین می‌توانید محتوای خود را با استفاده از ویدئو و پادکست انتشار بدهید تا نظر کاربران را جلب کند.

استفاده از تصاویر چند رسانه‌ای

استفاده از تصاویر و اینفوگرافی و… در افزایش کیفیت محتوا شما تاثیر زیادی دارد. بکار بردن تصاویر، متن را از حالت کسل کننده خارج می‌کند و تاثیر مثبتی برای سئو سایت شما دارد. تصاویر، جذابیت محتوا شما را افزایش می‌دهند و کاربران را ترغیب می‌کنند تا محتوای شما را دنبال کنند.

استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما Schema 

برای اینکه بتوانید مفهوم محتوای خود را به گوگل مKتقل کنید، باید به زبان خودش با او ارتباط بر قرار کنید. زبان گوگل همان زبان نشانه گذاری است که استفاده از آن تاثیر مفیدی بر سئو سایت دارد. با استفاده از اسکیما Schema، موتورهای جستجو راحتر می‌توانند با سایت شما ارتباط برقرار کنند. اسکیما توضیحات مفید و پیشرفته‌تری درمورد محتوای سایت شما به کاربران می‌دهد. استفاده از اسکیما، بخشی مهمی از طراحی سایت شما می‌باشد که برای کاربران قابل مشاهده نیست.

مرغ مگس خوار و آینده جستجوی اینترنتی

گوگل هروز نسبت به قبل در حال بروزرسانی است و این مورد باعث هوشمندتر شدن آن می‌شود. این روند با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار، گراف دانش و جستجوی معنایی امکان پذیر می‌باشد. گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین، تغییراتی در نتایج جستجو ایجاد کرده است. الگوریتم رنک برین یکی از بروزترین راهکارها برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش آن‌ها در نتایج جستجو گوگل است.

این الگوریتم مبتی بر هوش مصنوعی است که به گوگل کمک می‌کند تا نتایج جستجو مرتبط را برای کاربران فراهم کند. الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم‌های کمکی برای الگوریتم مرغ مگس خوار می‌باشد.

چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار از نام یک پرنده گرفته شده است؟

زیرا مرغ مگس خوار، یک پرنده کوچک و با دقت و سرعت زیاد می‌باشد. الگوریتم مرغ مگس‌خوار به دلیل دقت و سرعت بالایی که در بررسی عبارت‌های جستجو شده دارد و در کمترین سرعت بهترین پاسخ را برای کاربران فراهم می‌کند.

وظیفه الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

این الگوریتم وظیفه دارد تا رفتار و هدف کاربران را در جستجو درک کند و آن‌ها را در کوتاه ترین زمان به هدف‌شان برساند.

گوگل چگونه می‌تواند منظور کاربران را متوجه شود؟

ربات‌های هوشمند گوگل مانند انسان رفتار می‌کنند و از خودشان رفتار انسانی را نشان می‌دهند. ربات‌ها همیشه محتوای سایت‌ها را مطالعه می‌کنند تا به دانش خود اضافه کنند. همه دانش گوگل با استفاده از مطالعه محتوا سایت به وجود می‌آیند و توسط گراف دانش گوگل شناسایی می‌شوند.

بهینه سازی الگوریتم مرغ مگس خوار شامل چه مواردی می‌شود؟

بهترین کاری که شما به عنوان یک نویسنده یا سئو کار می‌توانید انجام بدهید، این است که تا جایی که امکان دارد از واژه‌های مترادف، کلمات کلیدی و مرتبط استفاده کنید. شما می‌توانید برای بهینه سازی این الگوریتم، از اسکیما یا زبانه نشانه گذاری استفاده کنید تا گوگل بهتر منظور شما را دریافت کند.

Leave A Comment

مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با بیش از 12 سال تجربه تخصصی در ارائه خدمات بازاریابی اینترنتی

خیابان رباط، خیابان باهنر، ساختمان اداری ارغوان
اصفهان
007 700 33 031
(هفت روز هقته)
71 19 913 0913
منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم....