نرخ کلیک CTR چیست و 10 روش فوق العاده افزایش آن

نرخ کلیک CTR
by 
05 جولای/24

نرخ کلیک CTR درصدی از کاربران را نشان می‌دهد که در قسمت نتایج جستجو روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند. از تقسیم تعداد کلیک کاربران بر سایت شما بر تعداد دفعات نمایش صفحه‌تان CTR بدست می‌آید. اگر به دنبال بهبود رتبه سئو سایت خود هستید و می‌خواهید سایت شما نسبت به رقبا جایگاه بهتری بدست آورد، باید CTR یا همان نرخ کلیک خود را افزایش دهید.

اگر بتوانید کاربران بیشتر را ترغیب کنید که روی لینک‌های سایتتان کلیک کنند، نرخ کلیک خود را افزایش داده و به هدف خود خواهید رسید. در واقع هر صفحه که بتواند بیشتر توجه کاربران را به خود جلب نماید و پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد، CTR یا نرخ کلیک بیشتری دارد.

به عبارتی هرچه میزان کلیک سایت شما بیشتر باشد، رتبه سایت در قسمت نتایج موتور جستجوگر گوگل افزایش می‌یابد. برای افزایش نرخ کلیک سایت باید بر روی کلمات کلیدی و پرمخاطب تمرکز کنید و از واژه‌های منحصر به فرد و مرتبط استفاده کنید تا impression سایت شما نیز افزایش یابد. بعد از فرآیند طراحی سایت، نرخ کلیک بیشتر می‌تواند سایت شما را به موفقیت در حوزه کسب و کارتان برساند. در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم، به تعریف CTR چیست؟ روش محاسبه آن و راهکارهایی برای افزایش آن و … خواهیم پرداخت.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR که مخفف Click Through Rate است، برای محاسبه تعداد کلیک‌های کاربران روی لینک‌ها، تبلیغات و یا کلیدهای قرارداده شده در سایت بکار می‌رود. شما با استفاده از CTR می‌توانید پی ببرید که کاربران اینترنتی تا چه اندازه جذب محتوای سایت شما شده و روی آن کلیک کرده‌اند. این کلیک‌ها سبب ورود کاربران به سایت شما شده و بالا بودن نرخ آن به صورت مستقیم در موفقیت سایت تاثیر دارد.

برای فهم بهتر مفهوم نرخ کلیک باید ابتدا با impression آشنا شوید.

تعداد نمایش یا impression چیست؟

تعداد نمایش یا impression چیست؟

برای محاسبه CTR لازم است که با impression آشما شویم. impression به معنی تعداد دفعات نمایش محتوای شما در نتیجه‌های موتور جستجو می‌باشد. به عبارتی ساده‌تر ایمپرشن یا تعداد نمایش به معنای دیده شدن سایت شما در نتایج گوگل است.

زمانی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند نتایج برای آنها نمایش داده می‌شود. تمامی نتایجی که به کاربر نمایش داده می‌شود، impression ثبت می‌شود. حتی اگر لینک سایت شما در قسمت‌های جانبی مانند نقشه‌ها بوسیله ثبت مکان در گوگل مپ، تصاویر و ویدیو آمده باشد یک impression برای شما ثبت می‌شود. اگر سایت شما در صفحه دوم نتایج گوگل باشد ولی کاربر به آن صفحه مراجعه نکند، برای شما impression ثبت نمی‌شود.

نرخ کلیک طبیعی

منظور از نرخ کلیک طبیعی یا CTR ارگانیک، زمانی که است که سایت شما به صورت طبیعی و نه بواسطه تبلیغات در گوگل در میان نتایج قرار می‌گیرد و کاربران روی آن کلیک می‌کنند. در واقع CTR طبیعی، ترافیکی است که به صورت ارگانیک، لینک محتوای سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده نموده و با کلیک روی آن به سایت شما وارد شده است.

مدیران سایت‌ها با توجه به اهمیت نقش CTR در سئو سایت، در تلاشند تا با بهبود عملکرد و بهینه‌سازی سایت، کاربران را ترغیب به ورود به سایت خود کنند. این اتفاق سب افزایش قابل توجه نرخ کلیک می‌شود.

نحوه محاسبه نرخ کلیک

براساس الگوریتم‌های گوگل، شما می‌بایست برای محاسبه نرخ کلیک، تعداد کلیک روی محتوای سایتتان را که در نتایج جستجو انجام می‌گیرد، تقسیم بر تعداد نمایش (impression) آن‌ها کنید. در واقع محاسبه CTR به معنای آن است که در ازای تعداد دفعاتی که سایت در نتیجه‌های جستجو نشان داده شده، کاربران چند بار روی آن کلیک کرده‌اند؟ این مهم در مبحث سئو از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه محاسبه نرخ کلیک

نرخ کلیک در سئو چه تاثیری دارد؟

در مقاله الگوریتم رنک برین گوگل به تاثیر رفتار کاربران بر سئو پرداخته می‌شود. براساس فاکتورهای این الگوریتم بعد از نشان دادن نتایج جستجو به کاربران، اولین سرنخ، کلیک کاربران روی یکی از نتایج می‌باشد. کلیک کاربر مهم‌ترین و اولین عامل در سنجش رضایت کاربر ارزیابی خواهد شد و می‌توان آن را یکی از فاکتورهای مهم سئو معرفی نمود.

موتور جستجو گوگل بسیار قدرتمند می‌باشند و رتبه هر سایت را براساس نتایج جستجو آن مشخص می‌کنند. اگر شما نرخ کلیک خود را افزایش دهید باعث می‌شود که گوگل سایت شما در رتبه بالاتری نسبت سایر سایت‌های دیگر قرار بدهد. همه افراد معتقد هستند که با افزایش نرخ ctr سئو سایت نیز بهبود میابد. هنگامی که نرخ کلیک بالاتری داشته باشید سئو شما امتیازی بهتری نسبت به دیگر سایت‌ها پیدا می‌کند.

هرچه عدد نرخ کیلک بالاتر باشد، نشان می‌دهد که افراد بیشتری وارد سایت شده‌اند این که موجب می‌شود سئو شما در جایگاه ویژه‌ای قرارمی‌گیرد. مهم‌ترین وظیفه نرخ ctr، این است که به سئو شما بهبود ببخشد. فراموش نکنید نرخ CTR تاثیر مستقمی با سئو سایت دارد و با بهبود نرخ کلیک سئو نیز بهبود می‌یابد.

راهکار های فوق العاده برای افزایش CTR

شما باید سعی کنید از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارید، تا آن‌ها روی لینک سایت شما کلیک کنند. عنوان صفحه و، توضیحات متای سایت از مهم‌ترین و منحصربه‌فردترین ویژگی سایت است که در صفحه موتور جستجو گوگل نمایش داده می‌شود و فرد روی آن کلیک می‌کند. علاوه بر این‌ها عواملی دیگری در کلیک روی لینک سایت شما نقش دارند. در زیر به برخی از روش‌های افزایش نرخ کلیک اشاره می‌کنیم:

عنوان مناسب یکی از راهکارهای افزایش CTR

عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است، که شما برای افزایش نرخ CTR باید به آن توجه کنید. با انتخاب عنوان مناسب می‌توانید نرخ کلیک سایت خود را افزایش بدهید. چرا که اولین چیزی که کاربران در صفحه نتایج موتورهای جستجو گوگل با آن روبرو می‌شوند، عنوان صفحه است. معمولا کاربران با مشاهده عنوان روی آن کلیک می‌کنند.

شما برای انتخاب عنوان باید از کلمات کلیدی، ساده، آسان و جذاب استفاده کنید تا کاربر به آن جذب شود روی آن کلیک کند و در نتیجه نرخ CTR شما افزایش یابد. سعی کنید کلماتی را برای عنوان خود انتخاب کنید، تا افراد با مشاهده آن ترغیب شوند و روی لینک سایت شما کلیک کنند.

توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات و تگ متا، همان زیر عنوانی‌هایی هستند که شما برای سایت خود انتخاب کرده‌اید. شما به اندازه 160 کاراکتر فضا دارید که توضیحاتی در مورد محتوا خود بنوسید. در توضیحات تگ متا، سعی کنید از جملاتی کامل و دقیق استفاده کنید تا نظر کاربران را جلب کند.

جملات را به خوبی توصیف کنید و از کلمات کلیدی و جذاب در متن استفاده کنید. سعی کنید یک متن جامع و کامل در سایت خود قرار دهید که کاربران از آن خسته نشوند بلکه با خواندن آن چیزی دریافت کنند.

استفاده از نشانه های اصلی

تا کنون با نشانه‌هایی ماننده ستاره درکنار توضیحات متا مواجه شده‌اید؟ این نشانه‌ها همان سیستم امتیازدهی هستند که برای امتیاز دادن به سایت‌ها استفاده می‌شود. معمولا این نشانه‌ها به صورت ستاره‌های طلایی نمایان می‌شوند. این نشانه‌های امتیازدهی برای کاربران تاثیرگذار می‌باشد. کلیک کاربران روی این ستاره‌ها برای افزایش نرخ CTR مفید است.

با استفاده از این ابزار می‌توانید نظر کاربران را به سایت خود جلب کنید و در نهایت نرخ کلیک سایت خود را افزایش بدهید.

اسکیمای FAQ از روش های افزایش نرخ کلیک

این اسکیما در جلب نظر کاربران موثر می‌باشد. از اسکیما FAQ به عنوان سوالات متداول در سایت‌ها استفاده می‌شود. اسکیمای FAQ، به صورتی است که لیستی از سوالات را به صورت منوی کشویی نمایش می‌دهد که با کلیک روی هر سوال پاسخ آن نمایش داده می‌شود. کاربران می توانند با استفاده از اسکیما جواب سوالات را به صورت کوتاه و مختصر دریافت کنند.

افراد با مشاهده این اسکیما برای کلیک روی سایت شما ترغیب می‌شوند. در نهایت با کلیک آنها رو این اسکیما میزان بازدید سایت و نرخ کلیک یا CTR شما افزایش می‌یابد.

تاثیر استفاده از کلمات کلیدی در افزایش نرخ کلیک

یکی دیگر از تاثیرگذارترین عواملی که باعث افزایش نرخ کلیک شما می‌شود، استفاده از کلمات کلیدی است. شما با استفاده از کلمات کلیدی متنوع در عنوان یا متن داخل سایت خود می‌توانید میزان impression سایت خود را نیز افزایش دهید. سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید تا بتوانید آن را به برند تبدیل کنید. در این صورت کاربران جذب سایت شما شوند و نرخ CTR افزایش می‌یابد.

به یاد داشته باشید استفاده از کلمه کلیدی نقش بسزایی در افزایش نرخ کلیک سایت شما دارد.

روش های مختلف برای افزایش نرخ کلیک با تبلیغات

روش های مختلف برای افزایش نرخ کلیک با تبلیغات

در مطالب بالا ما راهکارهای افزایش نرخ CTR را ارائه کردیم. در ادامه می خواهیم با استفاده از روش‌های مختلف نرخ کلیک را بر اساس تبلیغات افزایش دهیم. این روش ها عبارتند از:

شناسایی مخاطبان هدف برای افزایش نرخ کلیک

شناسایی مخاطبان هدف

شما اولین کاری که انجام می‌دهید باید سلیقه مشتری را تشخص دهید؛ که چه نوع تبلیغی را بیشتر استقبال می‌کند و چه هدفی از دنبال کردن آن دارند. شما می‌توانید برای تبلیغ‌هایتان از کلمات کلیدی خاص، موقعیت مکانی یا دستگاها و… استفاده کنید تا مخاطبان را به سایت خود جذب کنید. شما باید سعی کنید بفهمید مخاطبان در تبلیغات دنبال چه چیزی هستند تا بتوانید آنها را ایجاد کنید.

تبلیغ در زمان مناسب برای افزایش CTR

تبلیغ در زمان مناسب

شما باید بررسی کنید و آگاه شوید که چه ساعاتی نرخ کلیک بیشتر است. سپس تبلیغات خود را در آن ساعت‌ها منتشر کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. از نظر دیگر ممکن است محصول یا کسب کار شما فصلی باشد. برای نمونه شغل شما قالی فروشی یا وسایل گرمایشی است. شما باید در فصل سرما برای تبلیغ محصولات خود اقدام کنید تا مخاطبان بیشتری روی محصولات شما تمرکز داشته باشند و بیشتر مورد بازدید قرار بگیرید. شما با تجزیه تحیل محتوای خود می‌توانید بهترین زمان را برای نمایش تبلیغ استفاده کنید.

توجه به متن تبلیغ منتشر شده برای افزایش ترخ کلیک و CTR

توجه به متن تبلیغ منتشر شده

شما باید مواردی را برای متن تبلیغاتی خود رعایت کنید تا یک متن قوی و جذابی را طراحی کنید و بدین ترتیب بتوانید روی تعداد نمایش و نرخ کلیک آن تاثیر مثبتی داشته باشید. هنگامی که متن تبلیغ را طراحی میکنید از پرگویی در متن پرهیز کنید؛ از کلمات کلیدی و عنوان‌های مناسب استفاده کنید. سعی کنید جملات خود را به خوبی توصیف کنید تا مخاطب مطلب مورد نظر خود را دریافت کند. همچنین مزیت‌های محصول و کار کسب خود را به خوبی شرح دهید تا کاربران برای خرید آن ترغیب شوند.

توجه به ظاهر تبلیغ

به جز متن محتوا باید به ظاهر آن نیز توجه کرد. اگر در تبلیغات به ظاهر آن‌ها توجه داشته باشید، حتما نتیجه بهتری کسب خواهید کرد. سعی کنید با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها، ویدیوها و اشکال مختلف به تبلیغ خود رنگ و لعاب بدهید. هنگام ایجاد تبلیغ سعی کنید از رنگ‌هایی متناسب با برند و لوگوی سایت خود استفاده کنید. گیف یا ویدیوهای کوتاه مدت در صفحه خود قرار بدهید تا نظر کاربران را جلب کنید. از فونت‌های مناسب برای تبلیغ خود استفاده کنید و از شلوغ کردن آن پرهیز نمایید.

استفاده از افزونه های گوگل

شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های گوگل که شامل اطلاعات تماس و بک لینک صفحات مهم و… است را به صفحه نتایج جستجو گوگل خود اضافه کنید تا کابران براساس آنها ترغیب به تبلیغات شما شوند.

نقش نرخ کلیک در تبلیغات کلیکی گوگل چیست؟

تبلیغات کلیکی گوگل به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی دیجیتال بوسیله گوگل معرفی شده است. PPC مخفف عبارت Pay-Per-Click به معنای پرداخت هزینه در ازای هر کلیک می‌باشد. در این‌جا نرخ کلیک نقش بسزایی در پرداخت هزینه دارد. گوگل با دریافت هزینه مشخص، لینک صفحه شما را در ابتدای نتایج جستجو، قرار می‌دهد. در این تبلیغات در کنار آدرس سایت شما عبارت AD قرار می‌گیرد که این کلمه مخفف Advertisment است. این کلمه تبلیغاتی بودن لینک شما را نشان می‌دهد. در تبلیغات کلیکی گوگل، براساس هر کیلک روی محتوا، شما باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

درضمن ترافیکی که از طریق این تبیلغات وارد سایت شما می‌شوند، پولی است و با ترافیک طبیعی متفاوت است. از این تبلیغات می‌توان برای افزایش فروش و معرفی سایت خود استفاده کرد. نرخ کلیک تاثیر زیادی در موفقیت سایت‌ها دارد. هرچه نرخ کلیک سایت شما بیشتر باشد، ترافیک بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. با افزایش نرخ کلیک، وب‌سایت های جایگاهی بهتری در قسمت نتایج جستجو خواهند داشت. نرخ کلیک در بهبودی رتبه و بهنه‌سازی سئو بسیار تاثیر گذار است.

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ CTR تعریف و مقدار مشخصی ندارد خوب و بد آن به عامل های مختلفی چون نوع کسب و کار و حوزه‌ای که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد.

چه عواملی باعث می‌شود که CTR کاهش پیدا کند؟

زمانی که گوگل سایت شما را برای نمایش پیدا نمی‌کند، رتبه CTR شما کاهش پیدا می‌کند.

چطور می‌توان صفحاتی که نرخ کلیک کمتری دارند را شناسایی کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل میزان کلیک و تعداد نماش صفحات سایت خود را مشاهده کنید و بفهمید چه صفحاتی CTR کمتری دارند و با روش های مختلف به آنها بهبود دهید.

چه عواملی بر کاهش نرخ کیلک تاثیر دارند؟

استفاده از آدرس و عنواین نامرتبط و تکرار، توضیحات متای نامشخص و پرتکرار، دامنه‌ های نامرتبط و استفاده زیاد از کلمات کلیدی موجب کاهش نرخ کلید در سایت‌ها می‌شود.

Leave A Comment

مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با بیش از 12 سال تجربه تخصصی در ارائه خدمات بازاریابی اینترنتی

خیابان رباط، خیابان باهنر، ساختمان اداری ارغوان
اصفهان
007 700 33 031
(هفت روز هقته)
71 19 913 0913
منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم....