مقالات آموزشی

نرخ کلیک CTR چیست و چه تاثیری در سئو دارد

نرخ کلیک CTR چیست و چه تاثیری در سئو دارد

نرخ کیلیک CTR درصد از کاربران می‌باشد که در قسمت نتایج جستجو روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند. تعداد کیلیک کاربرن بر سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه شما را CTR می‌گویند. اگر به دنبال بهبودی رتبه سئو خود هستید و می‌خواهید سایت شما دیده شود باید نرخ CTR یا همان نرخ کلیک خود را افزایش دهید. در واقع نرخ کلیک به تعداد دفعاتی که کاربران در اینترنت جستجو می‌کنند و سایت شما جزء نتایج ظاهر می‌شود و افراد روی آن کلیک می‌کنند گفته می‌شود. این موضوع نشان می دهد درصد خاصی از کاربران روی سایت شما کلیک می‌کنند و محتوای سایت شمارا انتخاب می‌کنند. هرچه میزان کلیک سایت شما بیشتر باشد، رتبه سایت در قسمت نتایج موتور جستجو گوگل افزایش می‌یابد.

برای افزایش نرخ کلیک سایت باید بر روی کلمات کلیدی و پرمخاطب تمرکز بکنید و از واژه‌های منحصر به فرد و مرتبط استفاده کنید تا impression سایت شما نیز افزایش یابد. Impression در واقع تعداد دفعات نمایش محتوا سایت شما در قسمت نتایج موتوهاری جستجوی گوگل می‌باشد. این نتایج می‌تواند به صورت تصاویر، ویدئو و نقشه باشد. هرچه نرخ کلیک شما بیشتر باشد این موضوع نشان میدهد سایت شما برای کابران کاربردی‌تر بوده است. در ادامه این مقاله تعریف صحیح و کامل ctr چیست؟ روش محاسبه آن و راهکار هایی برای افزایش آن و imoression را برای شما مطرح میکنیم.

نرخ CTR چیست؟

CTR مخفف عبارت click through rate به معنای نرخ کلیک است. زمانی که کاربران در گوگل سرچ می‌کنند با نتایج مختلفی در گوگا مواجه می‌شوند. آنها با توجه به نیاز خود رو یکی از آنها که نمایش داده است کلیک می‌کنند. CTR دراصل به درصدی از کاربران گفته می‌شود که از بین نتایج جستجو شده روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند و محصول شمارا برای خرید یا مطالعه انتخاب می‌کنند. CTR سایت شما باید به شکل طبیعی نه بوسیله تبلیغات در بین نتایج قرار بگیرد تا کاربران روی آن کلیک کنند. هرچه CTR سایت شما افزایش یابد، نشان دهنده این است که سایت شما برای کاربران کاربردیی و مطلوب بوده است.

از مهم ترین عواملی که هنگام بازدید سایت به آن توجه می شود میزان نرخ کلیک آن سایت می‌باشد. زمانی که بازدید از طرف تبلیغات و صفحات مختلف زیاد باشد می توانید درصد بازدید آن را به صورت دقیق بررسی کنید. همچنین CTR روی سئو سایت شما تاثیر گذار می‌باشد. CTR میزان جذابیت سایت شما برای کاربران را مشخص می‌کند. چراکه اگر کاربران به یک  سایتی جذب شده باشد بیش از یک‌بار وارد آن سایت می‌شوند. در این صورت این ورودها باعث افزایش نرخ کلیک سایت می‌شود. درصد مناسب از بازدید سایت بین بازه 30 تا 50 درصد است. اما هرچه این مقدار به 100 نزدیک‌تر شود بیانگر عملکرد مناسب سایت شما در رابطه با کمله کلیدی است.

نرخ کلیک طبیعی

زمانی که سایت شما با جستجو کاربران در نتابج گوگل ظاهر می‌شود، و کاربران روی آن لینک کلیک بکنند نرخ کلیک طبیعی رخ داده است. نرخ کلیک طبیعی کاملا به صورت طبیعی و ارگانیک است. زمانی که نرخ کیلیک طبیعی در سایت شما بوجود می‌آیدکه، سایت شما در قسمت نتایج جستجو قرار می‌گیرد و افراد روی آن کلیک می‌کنند. روش های دیگر برای افزایش نرخ کلیک بسیار پر هزینه هستند و افراد سعی دارند تا از طریق کلیک های طبیعی نرخ کلیک سایت خود را افزایش بدهند. روش نرخ کیلک طبیعی زمان بر می‌باشد اما دوام و تاثیر بیشتری نسب به روش های دیگر دارد.

همچنین اگر سایت شما بین دو عدد باشد ازنظر گوگل شما دارای یک سایت مطلوب هستید. افراد تلاش می‌کنند تا با بهبود عملکرد، سایت خود را بهنه‌سازی کنند تا کاربران روی لینک سایت آن‌ها کلیک کنند تا نرخ کیایک و ترافیک سایت خود را افزایش بدهند. ترافیک طبیعی از بهترین ترافیک‌های گوگل محسوب می‌شود. چراکه موتورهای جستجو بیشتر مقدار ترافیک را دارند و کاربران اینترنتی به آن اعتماد بیشتری دارند.

impression چیست؟

در ادامه می‌خواهیم فرمول محاسبه نرخ کلیک را بررسی کنیم. برای محاسبه CTR لازم است که با impression آشما شویم. imoression به معنی نمایش است یا به عبارتی دیگر حضور شما در نتایج جستسجو گوگل نمایش می‌دهد. زمانی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند نتایج برای آنها نمایش داده می‌شود. تمامی نتایجی که به کاربر نمایش داده می‌شود، همان impression است. حتی اگر لینک سایت شما در قسمت‌های جانبی مانند نقشه‌ها و تصاویر و ویدئو  آمده باشد یک impression برای شما ثبت می‌شود. در هر صورت impression همان تعداد نمایش لینک شما است. تعداد نمایش سایت‌ها در بخش نتایج جستجو به یک اصل مهم در سئو تبدیل شده است. اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشد ولی کاربر به آن صفحه مراجعه نکند برای شما impression ثبت نمی‌شود .

محاسبه نرخ کلیک

برای محاسبه نرخ کلیک با دو مفهوم  تعدا کلیک و تعداد نمایش که همان impression است، نیاز داریم. تا زمانی که کاربران به صفحه سایت شما که در قسمت  نتایج گوگل قرار دارد نروند، هیچ تعداد نمایشی برای سایت شما ثبت نمی‌شود. در ادامه برتی کحاسبه نرخ کلیک ابتدا باید تعداد دفعاتی که کاربران سایت شمارا جستجو وکلیک کرده اند را بر تعداد دفعات به کاربران نمایش داده شده، تقسیم و ضرب 100 کنیم تا نرخ کلیک را بدست آوریم.

نرخ کلیک در سئو چه تاثیری دارد؟

موتور جستجو گوگل بسیار قدرتمد می‌باشند و رتبه هر سایت را براساس نتایج جستجو آن مشخص می‌کنند. اگر شما نرخ کلیک خودرا افزایش دهید باعث می‌شود که گوگل سایت شما در رتبه بالاتری نسبت سایر سایت های دیگر قرار بدهد. همه افراد معتقد هستند که با افزایش نرخ ctr سئو سایت نیز بهبود میابد. هنگامی که نرخ کلیک بالاتری داشته باشید سئو شما امتیازی بهتری نسبت به دیگر سایت ها پیدا می‌کند. هرچه عدد نرخ کیلک بالاتر باشد، نشان می‌دهد که افراد بیشتری وارد سایت شده‌اند این که موجب می‌شود سئو شما در جایگاه ویژه‌ای قرارمی‌گیرد. مهم نرین وظیفه نرخ ctr  بر عهده دارد این است که به سئو شما بهبود ببخشد. فراموش نکنید نرخ CTR تاثیر مستفمی با سئو سایت دارد با بهبود نرخ کلیک سئو نیز بهبود می‌یابد.

راهکار های برای افزایش نرخ CTR

شما باید سعی کنید از تکنیک های مختلف استفاده کنید تا در کوتاه ترین زمان روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارید، تا آن‌ها روی لینک سایت شما کلیک کنند. عنوان صفحه و توضیحات متای سایت از مهم ترین و منحصر به فردترین ویژگی سایت است که در صفحه موتور جستجو گوگل نمایش داده می‌شود و فرد روی آن کلیک می‌کند. علاوه بر این ها عواملی دیگری در کلیک روی لینک سایت شما نقش دارند. این عوامل از جمله:

عنوان مناسب

عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های است، که شما برای افزایش نرخ ctr باید به آن توجه کنید. با انتخاب عنوان مناسب می توانید نرخ کلیک سایت حود را افزایش بدهد. چرا که اولین چیزی که کاربران با آن در صفحه نتایج موتور های جستجو گوگل مواجه می‌شوند، عنوان صفحه است. معمولا کاربران با مشاهده عنوان روی آن کلیک می‌کنند. شما برای انتخاب عنوان باید از کلمات کلیدی، ساده، آسان و جذاب استفاده کنید تا کاربر به آن جذب شود روی آن کلیک کند تا نرخ CTR شما افزایش یابد. پس حتما در انتخاب عنوان برای صفحات بسیار توجه داشته باشید نقش بسیاری در افزایش نرخ کلیک دارد. سعی کنید کلماتی را برای عنوان خود انتخاب کنید، تا افراد با مشاهده آن ترغیب بشوند و روی لینک سایت شما کلیک بکنند.

توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات و تگ متا، همان زیر عنوانی‌هایی هستند که شما برای سایت خود انتخاب کرده‌اید. شما به انداز 160 کاراکتر فضا دارید که توضیحاتی در مورد محتوا خود بنوسید. زمانی که شما توضیحات برای تگ متا می‌نوسید سعی کنید از جملاتی کامل و دقیق استفاده کنید تا نظر کاربران را جلب کند. جملات را به خوبی توصیف کنید و از کلمات کلیدی و جذاب در متن استفاده کنید. سعی کنید یک متن جامع و کامل در سایت خود قرار دهید که کاربران از آن خسته نشوند بلکه با خواندن آن چیزی دریافت کنند. پس حتما به توضیحاتی که برای متا می‌نوسید دقت کنید که روی نرخ کلیک شما تاثیر دارند.

استفاده از نشانه های اصلی

تا کنون با نشانه‌هایی ماننده ستاره درکنار توضیحات متا مواجه شده‌اید؟ ابن نشانه‌ها همان سیستم امتیاز دهی هستند که برای امتیاز دادن به سایت‌ها استفاده می‌شود. معمولا این نشانه‌ها به صورت ستاره‌های طلایی نمایان می‌شوند. این نشانه‌های امتیازدهی برای کاربران تاثیر گذار می‌باشد. کلیک کاربران روی این ستاره‌ها برای افزایش نرخ CTR مفید می‌باشد. با استفاده از این ابزار می‌توانید نظر کاربران را به سایت خود جلب کنید و در نهایت نرخ کلیک سایت خود را افزایش بدهید.

اسکیمای FAQ

این اسکیمادر جلب نظر کاربران موثر می‌باشد. چراکه از اسکیما FAQ به عنوان سوالات متداول در سایت‌ها استفاده می‌شود. اسکیمایFAQ، به صورتی است که لیستی از سئوالات را به صورت منوی کشویی نمایش می‌دهد که با کلیک روی هر سوال پاسخ آن نمایش داده می‌شود. کاربران می توانند با استفاده از اسکیما جواب سوالات را به صورت کوتا و مخصر دریافت کنند. افراد با مشاهده این اسکیما برای کیلک روسی سایت شما ترغیب می‌شوند.در نهایت با کلیک آنها رو این اسکیما میزان بازدید سایت شما افزایش می‌یابد.

استفاده از کلمات کلیدی

یکی دیگر از تاثیر گذارترین عواملی که باعث افزایش نرخ کلیک شما می‌شود استفاده از کلمات کلیدی است. شما با استفاده از کلمات کلیدی متنوع در عنوان یا متن داخل سایت خود می توانید میزان impression سایت خود را نیز افزایش دهید. سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید، که مرتبط با کاروکسب شما باشد تا بتوانید آن را به برند تبدیل کنید. در این صورت کاربران جذب سایت شما شوند و نرخ ctr افزایش یابد. به یاد داشته باشید استفاده از کلمه کلیدی نقش بسزایی در افزایش نرخ کلیک سایت شما دارد.

روش های  مختلف برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات

در مطالب بالا ما راهکار های برای افزایش نرخ ctr  ارائه کردیم. در ادامه می خواهیم با استفاده از روش های مختلف نرخ کلیک را بر اساس تبلیغات افزایش بدهیم. این روش های عبارنتداز:

مخاطبان هدف را شناسایی کنید

شما اولین کاری که انجام می‌دهید باید سلیقه مشتری را تشخص دهید. که از چه نوع تلبغی را بیشتر استقبال می‌کنند و چه هدفی از دنبال کردن آن دارند. شما می‌توانید برای تبلیغ هایتان از کلمات کلیدی خاص، موقعیت مکانی یا دستگاها و… استفاده کنید تا مخاطبان را به سایت خود جذب کنید. شما باید سعی کنید بفهمید مخاطبان در تبلیغات دنبال چه چیزی هستند، شما آنهارا ایجاد کنید.

در زمان مناسب تبلیغ کنید

شما باید بررسی کنید و آگاه شوید که چه ساعاتی نرخ کلیک بیشتر است. بعد تبلیغات خود را در آن ساعت‌ها منتشر کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. از نظر دیگر ممکن است محصول یا کسب کار شما فصلی باشد. مثل شغل شما قالی فروش وسایل گرمایشی است. شما باید در فصل سرما برای تبلغ محصولات خود اقدام کنید تا مخاطبان بیشتر روی محصولات شما تمرکز داشته باشند و بیشتر مورد بازدید قرار بگیرید. شما با تجزیه تحیل محتوا خود می‌توانید بهترین زمان را برای نمایش تبلیغ استفاده کنید.

به متن تبلیغی که انتشار میکنید توجه کنید

شما باید مواردی را برای متن تبلیغاتی خود رعایت کنید تا یک متن قوی و جذابی را طراحی کنید تا روی نمایش و کلیک آن تاثیر مثبتی داشته باشد. هنگامی که متن تبلیغ را طراحی میکنید از پرگویی در متن پرهیز کنید؛ از کلمات کلیدی و عنوان های مناسب استفاده کنید. سعی کنید جملات خودرا به خوبی توصیف کنید تا مخاطب مطب مورد نظر خودرا دریافت کند. همچینین از مزیت‌های محصول و کار کسب خود را به خوبی شرح دهید تا کاربران برای خرید آن ترغیب شوند.

به ظاهر تبیلغ توجه داشته باشید

به جز متن محتوا باید به ظاهر آن نیز توجه کرد. اگر در تبلیغات به ظاهر آن‌ها توجه داشته باشید حتما نتیجه بهتری کسب خواهید کرد. سعی کنید با استفاده از تصاویر، رنگ ها، ویدئو ها و اشکال مختلف به تبلغ خود رنگ و لعاب بدهید. هنگامی ایجاد تبلیغ سعی کنید از رنگ هایی متناسب با برند و لوگوی سایت خود استفاده کنید. گیف یا ویدیو های کوتاه مدت در صفحه خود قرار بدهید تا نظر کاربران را جلب کنید. از فونت های مناسب برای تبلیغ خود استفاده کنید و از شلوغ کردن آن پرهیز کنید.

استفاده از افزونه های گوگل

شما می‌تواند با استفاده از افزونه های گوگل که شامل اطلاعات تماس و لینک صفحات مهم و… را به صفحه نتایج جستجو گوگل خود اضافه کنید تا کابران براساس آنها ترغیب تبلیغات شما شوند.

نقش نرخ کلیک در تبیلغات کلیکی گوگل چیست؟

تبیلغات کلیکی به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی دیجیتال بوسیله گوگل معرفی شده است. PPC مخفف عبارت Pay-Per-Click به معنای پرداخت هزینه در ازای هر کلیک می‌باشد. در این‌جا نرخ کلیک نقش بسزایی در پرداخت هزینه دارد. گوگل با دریافت هزینه مشخص، لینک صفحه شما را در ابتدای نتایج جستجو، قرار می‌دهد. در این تبلیغات در کنار آدرس سایت شما عبارت AD قرار می‌گیرد که این کلمه مخفف Advertisment است. این کلمه تبلیغاتی بودن لینک شمارا نشان می‌دهد. در تبلیغات کلیکی گوگل، براساس هر کیلک روی محتوا، شما باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

درضمن ترافیکی که از طریق این تبیلغات وارد سایت شما می‌شوند، پولی است و با ترافیک طبیعی متفاوت است. از این تبلیغات می‌توان برای افزایش فروش و معرفی سایت خود استفاده کرد. نرخ کلیک تاثیر زیادی در موفقیت سایت‌ها دارد. هرچه نرخ کلیک سایت شما بیشتر باشد، ترافیک بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. با افزایش نرخ کلیک، وب‌سایت های جایگاهی بهتری در قسمت نتایج جستجو خواهند داشت. نرخ کلیک در بهبودی رتبه و بهنه‌سازی سئو بسیار تاثیر گذار است.

نتیجه گیری

در واقع نرخ کیلیک مشخص می‌کند چند درصد از کاربران روی لینک سایت شما کیلیک کرده اند. با بالا رفتن نرخ مشخص میشود محتوا سایت شما برای کاربران مطبوب بوده است. به مرور زمان موتور های جستجو گوگل نیز متوجه می‌شوند مطالب سایت شما کاربردی بوده و به ربته سایت شما کمک می‌کند. همه کسب‌وکارها برای موفقعیت به نرخ کلیک بالایی نیاز دارند. نرخ CTR بالا باعث می‌شود شما هزینه کمتری صرف تبلیغات بکنید.

هنگامی که امتیاز شما بیشتر شود می‌توانید قیمت های پیشنهادی خودرا برای هرکیلک کاهش بدهید. با افزایش نرخ کیلیک برای سایت‌ها، شما می توانید مخاطب خود را به مشتری تبدیل کنید. هرچه نرخ کلیک بیشتری داشته باشید، از شانس های بیشتری برخوردار می‌شوید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و شما مطلب درخواستی خود را از آن دریافت کرده باشید.

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

به دلیل اینکه نرخ CTR تعرف و مقدار مشخصی ندارد خوب و بد آن به عامل های مختلفی چون نوع کسب و کار و حوزه‌ای که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد.

چه عواملی باعث می‌شود که CTR کاهش پیدا کند؟

زمانی که گوگل سایت شمارا برای نمایش پیدا نمی کند ، رتبه CTR شما کاهش پیداکند یا اینکه میزان نرخ کلیک شما کاهش یابد باعث میشود که نرخ  CTR شما کاهش پیدا می‌کند.

چطور می‌توان صفحاتی که نرخ کلیک کمتری دارند را شناسایی کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از ابزار سرچ کنسول میزان کلیک و تعداد نماش صفحات سایت خودرا مشاهده کنید و بفهمید چه صفحانی CTR کمتری دارند و با روش های مختلف به آنها بهبود دهید.

چرا CTR در سئو و تبلیغات اهمیت دارد؟

هرچه نتایجی بالاتری در سرپ گوگل قرار بگیرید، ترخ کلیک بیشتر خواهد بود.

چه عواملی بر کاهش نرخ کیلک تاثیر دارند؟

استفاده از آدرس و عنواین نامرتبط و تکرار، توضیحات متای نا مشخص و پرتکرار، دامنه‌های نامرتبط و استفاده زیاد از کلمات کلیدی موجب کاهش نرخ کلید در سایت‌ها می‌شود.