مقالات آموزشی

دامین آتوریتی Domain Authority چیست و آموزش نحوه محاسبه آن

دامین آتوریتی Domain Authority

دامین اتوریتی یا Domain Authority شاخصی جهت سنجش توانایی رتبه‌بندی سایت‌هاست که با ارائه سیگنال‌هایی مشخص می‌کند که یک سایت دارای کیفیت بالایی است و می‌توان به آن اطمینان نمود. در واقع از دامین اتوریتی برای بررسی اعتبار دامنه سایت و قدرت آن استفاده می‌کنند. دامین اتوریتی یکی از عوامل تاثیر گذار روی سئو سایت است. در واقع ابزار بررسی دامین اتوریتی یک فاکتور مهم برای سنجش کیفیت سایت است که با بهبود و افزایش امتیاز آن می‌توان رتبه سایت خود را افزایش داد. این شاخص براساس سه عامل اعتمادسازی، سابقه و محبوبیت استوار است.

دامین اتوریتی به سایت شما از 1 تا 100 یک عدد نسبی می‌دهد، که این عدد نشان دهنده کیفیت سایت شما در قسمت نتایج موتور جستجو می‌باشد. در ادامه این مطلب از سایت مشاوران بازایابی اینترنتی جَم با ما همراه باشید تا به مفهوم ابزار بررسی دامین اتوریتی، راه‌های افزایش دامین آتوریتی و روش بررسی اعتبار دامنه سایت بپردازیم.

مفهوم آتوریتی (Authority)

آتوریتی (Authority) به‌منظور اعتبار و بالا آمدن و امتیاز گرفتن یک دامنه در موتورهای جستجو می‌باشد. گوگل با افزایش تعداد وب سایت‌ها، تصمیم گرفت که به دامنه‌هایی که ارزش و اعتبار بیشتری دارند، بهای بیشتری بدهد. بدین منظور برای رساندن یک صفحه به رتبه برتر در نتایج، آتوریتی یا اعتبار آن صفحه را به عنوان یکی از معیارهای مورد سنجش درنظر گرفت. هرچه رتبه گرفتن یک دامنه در موتور جستجو زیاد باشد و ورودی بیشتر از موتورهای جستجو دریافت کند، در نهایت بازدید بیشتری هم خواهد داشت.

اعتبار دامنه و صفحات همانند دنیای واقعی براساس کاربردی، مفید، درست و محبوب بودن اطلاعات و مطالب سایت شما بدست می‌آید. در دنیای حقیقی نیز اعتبار انسان‌ها باهم متفاوت است و گوگل نیز از همین معیار جهت ارائه کیفیت بهتر به مخاطبان خود استفاده نمود.

دامین اتوریتی سایت چیست؟

همانطور که در بالا بدان اشاره شد، آتوریتی به معنای اعتبار است و دامین آتوریتی (Domain Aurthority) به معنی اعتبار سایت نزد گوگل می‌باشد. دامین اتوریتی توسط شرکت MOZ که در ارتباط با آموزش سئو در وب انگلیسی است، برای تجزیه و تجلیل سایت‌ها ایجاد شده است. شما با استفاده از آن می‌توانید به بررسی اعتبار دامنه سایت و قدرت آن بپردازید. دامین اتوریتی امتیازی بین 1 تا 100 است که گوگل از این میان عددی برای سایت شما تعیین می‌کند؛ هرچقدر این عداد نزدیک به 100 باشد، اعتبار سایت شما نیز بیشتر است.

البته قابل توجه است که تنها دریافت امتیاز بالا در سایت ماز به معنای رسیدن به رتبه برتر گوگل نیست. گوگل بیش از 200 پارامتر مختلف را به‌منظور مشخص کردن جایگاه شما و رتبه دهی به سایتتان درنظر می‌گیرد.

ابزار بررسی دامین اتوریتی نوعی المان نسبی جهت سنجش اعتبار و کیفیت سایت‌ها می‌باشد که برای مقایسه آن‌ها می‌توان از آن استفاده نمود.  همچنین دامین اتوریتی براساس ارزیابی دامنه‌های لینک شده به یک وب‌سایت و تعداد بک لینک‌های MozTrust و MozRank و عوامل دیگر محاسبه می‌شود. شما با استفاده از افزونه MozBar در مروگر کروم می‌توانید اعتبار سایت خود را مشاهده کنید. سایت MOZ تاکید کرده است که بهتر از دامین آتوریتی برای مقایسه معیارها استفاده کنید نه یک معیار محکم برای سئو. چراکه با آپدیت گوگل ممکن است امیتاز سایت ها بالا و پایین شود.

راه های افزایش دامین آتوریتی

عوامل بسیاری توسط سیستم moz.com جهت بررسی اعتبار دامنه سایت وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین عوامل بررسی اعتبار دامنه سایت، تعداد لینک‌های ورودی به صفحات سایت است که میزان اعتبار آتوریتی را مشخص می‌کند. هرچی لینک های بیشتر از سایت ها معتبر دریافت کنید، اعتبار یا آتوریتی سایت بیشتر خواهد شد. رابطه کاربری و تجربه کاربری نیز در آتوریتی سایت بی تاثیر نیستند. هر عاملی که روی سئو تاثیر گذار باشد، روی آتوریتی آن نیز تاثیر گذار است. در ادامه به راهکارهای افزایش اعتبار دامنه سایت یا دامین آتوریتی خواهین پرداخت:

بک لینک

دامین آتوریتی با بک لینک‌های سایت مرتبط هستند. با استفاده از بک لینک‌های باکیفیت می‌توانید اعتبار و امتیاز دامنه سایت خود را افزایش داد. البته کیفیت بک لینک‌ها در افزایش رنک در گوگل و بالا بردن دامین اتوریتی تاثیر زیادی دارد. درصورتی که بک لینک ساخته شده یا خریداری شده توسط شما بی ارزش باشد، به جای بالا بردن دامین اتوریتی، تاثیر منفی دارد و همچنین نرخ اسپم اسکور را زیاد می‌کند. نرخ اسپم اسکور نشان‌دهنده کیفیت پایین سایت و محتوای شماست.

حضور در شبکه های اجتماعی

اشتراک‌گذاری محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی و بازخوردهای دریافتی تماما بر روی رنگ سایت شما در نزد گوگل تاثیر داشته و برای سایت ماز نیز حائز اهمیت است. به این دست از موارد موثر، سوشیال سیگنال Social Signal گفته می‌شود.

بهبود لینک سازی داخلی

یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود تجربه کاربری سایت، توجه به ساختار لینک سازی داخلی می‌باشد. با این راهکار می‌توان بازدیدکنندگان را درگیر و نرخ پردازش را کاهش داد. لینک‌های داخلی خزیدن سایت شما را برای ربات‌های جستجو گوگل راحت‌تر می‌کند که این مسئله به ایندکس گوگل کمک می‌کند. از طرفی داشتن لینک داخلی مناسب موجب انتقال لینک جویس از یک صفحه به صفحه دیگر می‌شود. این اصطلاح در سئو اشاره به ارزش صفحه ارسال شده به صفحات وب دیگر داشته و برای موتورهای جستجو حکم رای اعتماد را دارد. هر چه پیوندها بیشتر باشد، برای اعتماد نیز بیشتر بوده و این مسئله سبب بالا بردن دامین اتوریتی می‌شود.

جستجوی نام برند در گوگل

هرچه نام برند شما در اینترنت جستجو شود، علاوه بر ایجاد برندسازی، گوگل را نیز متوجه اعتبار بالای شما می‌کند و رنک بهتری را برای شما ارائه می‌دهد. این مسئله برای سایت و ابزار ماز نیز صادق است. ابزار MOZ نظیر گوگل، جستجوی اسم برند را یکی از پارامترها موثر در بالا بردن دامین اتوریتی یا افزایش اعتبار دامنه درنظر می‌گیرد.

حذف لینک های بد در سایت

اگرچه لینک‌های ورودی در رتبه بند سایت تاثیر فراوانی دارند، اما داشتن لینک‌های بد باعث آسیب به سایت شما خواهد شد. بک‌ لینک‌های اسپم موجب کاهش اعتبار دامنه سایت شما و در برخی مواقع نیز سبب پنالتی گوگل خواهند شد. برای جلوگیری از این رخداد باید اقدام به بررسی سایت و حذف این لینک‌های مخرب نمایید. بدین منظور شما می‌توانید از ابزارهای سئو جهت شناسایی این لینک‌ها استفاده کنید. در صورتی که نمی‌توانید آن‌ها را حذف نمایبد، امکان disavow کردن آن‌ها از طریق گوگل سرچ کنسول وجود دارد. در این حالت خزنده گوگل هیچگونه بک لینک غیر طبیعی را در زمان فهرست‌بندی در نظر نمی‌گیرد.

بهینه سازی ساختار سایت و تجربه کاربری

یکی از عوامل مهم در محاسبه دامین آتوریتی، ساختار سایت و کاربرپسندن بودن آن می‌باشد. موتورهای جستجو با ساختاری مناسب می‌توانند به آسانی در صفحات شما بخزند و در نتایج جستجو آن‌ها را فهرست نمایند. برای کمک به خزنده‌ها شما امکان ایجاد یک نقشه سایت در وردپرس را خواهید داشت. این نقشه حاوی همه صفحات مهم شما بوده و به خزنده‌ها جهت حرکت راحت‌تر در سایت کمک می‌کند.

همچنین درباره بهبود تجربه کاربری نیز می‌توانید باتوجه به اهمیت نسخه موبایل در نزد گوگل، عملکرد سایت خود را روی تلفن همراه بررسی کنید. از این رو کاکرد درست سایت شما روی موبایل و سرعت بارگیری حائز اهمیت است. همچنین شما بوسیله دریافت گواهی SSL و انتقال سایت به HTTPS از امنیت سایتتان اطمینان حاصل نمایید.

افزایش دامین اتوریتی با تولید محتوا با کیفیت

یکی از فاکتورهای مهم در بالا بردن دامین آتوریتی، نوشتن محتوا و کیفیت آن است. به چرخه شکل گرفته دقت کنید: تا هنگامی که محتوا ساخته نشود و در سایت آپلود نگردد، خرید و ساخت بک لینک بیهوده بوده و در شبکه‌های اجتماعی نیز حرفی از شما زده نشده و برندسازی رخ نمی‌دهد. در واقع تولید محتوا یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین آیتم‌های موثر روی افزایش دامین آتوریتی می‌باشد.

ابزار بررسی دامین اتوریتی

حال که با روش‌های بالا بردن دامین اتوریتی آشنا شدید، در اینجا به ابزار بررسی دامین اتوریتی خواهیم پرداخت:

Moz Link Explorer

شما با استفاده از ابزار Moz Link Explorer می‌توانید اعتبار دامنه سایت خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید آدرس سایت رقبای خود را وارد کنید و وضعیت دامین آرتوریتی آن‌ها را نیز مشاهده کنید. این ابزار امکانات دیگر از جمله تعداد بک لینک‌های منحصربه فرد و تعداد کلمات کلیدی ذکر شده را برای دامنه فراهم می‌کند. در این ابزار می‌توانید گزارش‌های بیشتر مانند لینک‌های برتر فالو به سایت، انکر تکست و صفحه های برتر سایت و … را نیز مشاهده کنید.

ابزار بررسی دامین اتوریتی

Ahrefs

یکی از بهترین ابزارهای سئو و بررسی کننده دامین آتوریتی، ابزار Ahrefs است که می‌توان از آن جهت یافتن اعتبار دامنه سایت استفاده نمود. ابزار Ahrefs با نام DR نیز شناخته می‌شود و این همان دامین آتوریتی می‌باشد. این ابزار برای محاسبه DR از الگوریتم‌ و فاکتورهای خاص خود استفاده می‌کند. از این رو در مقایسه آن با Moz شاهد تفاوتی در امتیازات خواهید بود.

ابزار بررسی دامین آتوریتی Ahrefs

SEMrush

ابزار SEMrush یکی از ابزارهای محبوب در میان متخصصان سئو است که داده‌هایی درباره اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی سایت ارائه می‌دهد. جهت مشاهده دامین آتوریتی سایت خود یا رقبا باید به قسمت Backlinks Analytics در ابزار SEMrush بروید. سپس در تب Overview، امکان مشاهده امتیاز اعتبار که همان اعتبار دامنه است را خواهید داشت.

ابزار بررسی دامین آتوریتی SEMrush

Tools SEO Review

ابزار Tools SEO Review نیز یکی دیگر از ابزارهای بررسی دامین اتوریتی است که بدین منظور به فاکتورهای کمیت و کیفیت بک لینک سایت و کیفیت محتوا دقت می‌کند. معیارهایی دیگری که توسط این ابزار اندازه‌گیری می‌شوند شامل امتیاز سوشیال سیگنال و سن دامنه است. امتیاز سوشیال سیگنال شما به تعداد اشتراک‌های دریافتی از محتوای شما و فعال بودن پروفایل اجتماعیتان مربوط می‌شود. ابزار Tools SEO Review همچنین می‌تواند پیج آتوریتی شما را نیز در مقیاس لگاریتمی 1 تا 100 محاسبه نماید.

آموزش محاسبه دامین آتوریتی

با استفاده از دو روش زیر امکان محاسبه دامین آتوریتی سایت شما با دیگر رقبا وجود دارد. البته توجه کنید برای استفاده از هر دو روش زیر نیاز به ثبت نام در سایت MOZ دارید.

روش اول

بعد از ثبت نام در سایت Moz وارد صفحه LINK EXPLORER و آدرس سایت خود یا رقیب‌تان را وارد کنید. بعد از وارد کردن آدرس سایت گزینه Get free link data را انتخاب کنید.

محاسبه دامین آتوریتی در سایت MOZ

سپس نتیجه را به شما نمایش می‌دهد. شما در این صفحه مشاهده می‌کنید این سایت چقدر اعتبار دامنه دارد.

محاسبه دامین آتوریتی

روش دوم

در این روش باید اقدام به نصب افزونه کروم MOZ در گوگل کروم نمایید تا دسترسی راحتی جهت تست و محاسبه دامین آتوریتی داشته باشید. بدین منظور باید از این لینک اکستنشن را نصب کنید. در نحوه نمایش دامین آتوریتی به صورت مستقیم می‌توان در سایت ابزار را فعال نمود. سپس یک کادر باریک همانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود که اطلاعات آن نمایان است.

سپس روی مرورگر گوگل کروم، هنگامی که شما در صفحه سرچ گوگل هستید، با جستجوی هر کلید واژه‌ای امکان مشاهده هرگونه اطلاعات اعتباری مرتبط با دامنه سایت را خواهید داشت.

دامین آتوریتی خوب چه امتیازی دارد؟

همانطور که متوجه شدید عوامل زیادی برای محاسبه دامین آتوریتی وجود دارد. سایت‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل و اپل دامین آتوریتی بالا و بین 95 تا 100 دارند. درصورتی که سایت شما نوپا باشد، DA شما پایین و بین 10 تا 20 خواهد بود. درصورتی که DA سایت شما بین 20 تا 30 بود نیز رشد مقدار عددی آن نسبت به سایتی که DA آن بین 70 تا 80 است بیشتر خواهد بود. سایت‌های از لحاظ دامین اتوریتی به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • امتیاز زیر 30 معمولا برای سایت‌های نوپا و ضعیف است.
  • امتیاز 30 تا 40 برای سایت های کمتر از حد متوسط است
  • امتیاز 40 تا 50 برای سایت ها متوسط و تقریبا جا افتاد است.
  • امتیاز 50 تا 60 برای سایت های جا افتاد در محیط وب است
  • 60 تا 70 خیلی خوب بوده و برای سایت‌هایی است که مدت زیادی در وب مشغول به کار هستند.
  • بالای 80 عالی

با استفاده از دامین آتوریتی می‌توانید میزان عملکرد سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید و سایت خود را با سایر سایت ها مقایسه کنید. سعی کنید امتیاز دامین اتوریتی سایت خود را افزایش دهید تا سایت شما ارزش اعتبار بیشتری کسب کند.

چرا دامین آتوریتی سایت دائما در حال تغییر است؟

باتوجه به اینکه عواملی بسیاری در تعیین دامین اتوریتی موثرند، نمی‌توان به صورت دقیق علت تغییر عدد آن را معین نمود. در زیر به مواردی که می‌توانند علت پایین یا بالا رفتن ناگهانی دامین اتوریتی باشند اشاره می‌کنیم:

  • تعداد بک لینک های جدید بوسیله MOZ ایندکس نشده باشد.
  • اگر بک لینک‌های شما به صورت نزولی رشد کرده باشند، امتیاز در دامین آتوریتی افزایش خواهد یافت.
  • اگر بک لینک‌های سایت شما در سایت‌های دیگر باشند که از نظر گوگل آن سایت‌ها اعتبار نداشته باشند، امتیاز آتوریتی سایت شما کاهش می‌یابد.
  • همچین ممکن است Moz در بازه زمانی مشخص لینک‌های مرتبط با سایت‌ها را بیشتر یا کمتر crawl کند. این کار منجر به بالا و پایین شدن امتیاز دامین اتوریتی می‌شود.
  •  ممکن است ربات‌های گوگل رشد لینک‌های پروفایلی شما را بررسی یا ایندکس نکرده باشند.
  • اگر دامین اتوریتی پایین تر از سطح امتیاز دهی قرار گرفته باشند، دچار نوسانات رتبه دهی شده‌اند.
  • همچنین ممکن است به دلیل آپدیت گوگل امتیاز برای هر سایت کاهش یا افزایش یابد.

 دامین اتوریتی سایت چیست؟

دامین اتوریتی اعتباری است که سایت شما نزد گوگل دارد. گوگل امتیاز سایت‌ها را از بین عدد 1 تا 100 برای وبسایت‌ها در نظر می‌گیرد. این امتیاز هرچه به صد نزدیک تر باشد اعتبار سایت شما بیشتر می‌باشد.

چرا باید به دامین آتوریتی اهمیت بدهیم؟

چون با استفاده از آن می‌توان دریافت کرد که در حوزه بهینه سازی سئو چقدر پیشرفت داشته ایم. همچنین دامین آرتوریتی به شما امکان می‌دهد که سایت خود را با دیگر رقبا مقایسه کنید. علاوه بر این‌ها با استفاده از آن می‌توان میزان رقابت در یک حوزه بررسی کرد و اعتبار دامنه‌های آن را دریافت کرد.

تفاوت دامین ارتوریتی و پیج آتوریتی چیست؟

دامین ارتوریتی امتیازی برای کل دامنه است و پیچ ارتوریتی امتیازی برای هرصفحه می‌باشد. این پارامترها اعتبار صفحه های مختلف سایت و دامنه شما را تعیین می‌کنند و عددی بین 1 تا 100 را نشان می‌دهند.