افزایش سرعت وردپرس دستی و معرفی 11 افزونه بهینه سازی

افزایش سرعت وردپرس
by 
05 جولای/24

افزایش سرعت وردپرس با جلب رضایت کاربران و موتورهای جستجو سبب رشد و رونق کسب و کار شما خواهد شد. متاسفانه سایت‌های وردپرس همواره صفحات را با سرعت بالا برای بازدیدکنندگان نمایش نمی‌دهد و مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس اغلب موجب نارضایتی کاربران می‌شود.

اما خوشبختانه می‌توان با آموزش بهینه سازی سایت وردپرسی، افزایش سرعت سایت وردپرس را ممکن ساخت. برای بهینه‌سازی سرعت سایت وردپرس روش‌های گوناگونی وجود دارد که استفاده از افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی یکی از آن‌هاست. با توجه به کاهش چشمگیر ترافیک سایت و افزایش نرخ خروج به دلیل معطل شدن کاربران در زمان بارگذاری سایت، استفاده از خدمات افزایش سرعت سایت وردپرسی بسیار مهم است.

افزایش سرعت وردپرس تاثیر فراوانی در تجربه کاربری، ترافیک و رتبه بندی سایت، فروش و در نهایت سئو سایت دارد. بصورتی که حدود 79% کاربران با مشاهده مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس از خرید آنلاین خود و استفاده از خدمات آن سایت خودداری می‌کنند. براساس آمار هر 2 ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت حدود 15 درصد نرخ پرش را افزایش می‌دهد.

بنابراین در این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم قصد داریم به آموزش بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی و روش‌های افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه و با افزونه بپردازیم.

علت اهمیت افزایش سرعت وردپرس

یکی از دغدغه‌های مهم مدیران سایت وردپرس، افزایش ورودی گوگل و کسب رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو است. گوگل نیز تاکید کرده است که برای کسب رتبه بهتر باید سرعت لود سایتتان را افزایش دهید.

سایت‌هایی که سرعت لود بالایی دارند و کاربران زمان کمتری را برای لود از دست می‌دهند، در نتایج رتبه بهتری بدست خواهند آورد. استاندارد لود هر صفحه بسته به عواملی مانند حجم محتوا، باید در دو ثانیه یا کمتر باشد. درصورت عدم توجه به این استاندارد، نرخ پرش سایت شما افزایش یافته و کاربران خود را به تدریج از دست خواهید داد. بنابراین به منظور بهبود تجربه کاربری سایت باید به افزایش سرعت وردپرس توجه کنید.

افزایش سرعت سایت وردپرس یکی از نیازهای اصلی تمامی سایت‌های وردپرسی است. زیرا با بهینه‌سازی سرعت سایت، ابتدا از سوی موتورهای جستجو سایت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد و به دلیل امتیاز بالا سایت بازدید و نرخ کلیک CTR بیشتری دریافت می‌کند. بعد از آن نیز رضایت کاربران در نتیجه افزایش سرعت وردپرس حاصل شده و باعث می‌شود به دلیل لود سریع در هر زمان که کاربران در نتیجه جستجو با سایت شما برخورد کنند، روی سایت کلیک نمایند.

زیرا در زمان بررسی سایت‌ها توسط کاربران، هیچ چیز به اندازه یک سایت کند باعث نمی‌شود کاربر دکمه بازگشت را انتخاب کند.

اما وردپرس به تنهایی تخصصی در سرعت ندارد. علت آن هم تا میزان زیاد به دلیل نحوه عملکرد وردپرس می‌باشد. زمانی که یک کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، وردپرس صفحه را با کشیدن داده‌ها از منابع مختلفی نظیر پایگاه داده وردپرس و فایل‌های موضوع و بعد از آن ترکیب آن‌ها در فایلی HTML که فرستاده می‌شود، می‌سازد. علاوه‌بر آن همه تم‌ها و افزونه‌های وردپرس نیز حتی در صورت عدم استفاده فعالانه در سایت، منابع ارزشمند سرور را مصرف می‌کنند. بسیاری از مواردی که به شکل همزمان روی سرور سایت شما اجرا می‌گردند، سبب کاهش منابع و سرعت صفحات می‌شوند.

23 روش افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه و بهینه سازی سرعت سایت

باتوجه به موارد گفته شده استفاده از خدمات افزایش سرعت سایت وردپرسی و بهینه سازی سرعت سایت بسیار مهم است. از این رو برای برطرف کردن مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس و افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه در ادامه روش‌هایی را برای شما مطرح می‌کنیم:

1-انتخاب یک ارائه دهنده هاست قابل اعتماد

پایه و اساس یک سایت وردپرس سریع، میزبانی وب یا هاست باکیفیت است. خرید میزبانی وب پر سرعت از یک ارائه دهنده حرفه‌ای، نیازهای سایت شما از قبیل ترافیک مناسب، پهنای باند و عملکرد خوب برآورده می‌شود. بهترین انتخاب برای میزبانی وب سایت‌های وردپرسی، هاست وردپرس است.

2-اجرای تست‌های عملکرد

برای فهمیدن آنکه سایت شما از نظر عملکردی در کجا قرار دارد، هیچ معیار جامعی‌ وجود ندارد؛ زیرا عملکرد براساس قدرت اتصال به اینترنت، منطقه جغرافیایی هر کاربر و ذخیره سایت شما توسط مرورگر آن‌ها متفاوت است. سرعت صفحه در سایت شما هم بسته به نوع و مقدار محتوا متفاوت خواهد بود.

معمولا صفحات اصلی سایت برای تخمین سرعت بارگذاری بکار گرفته می‌شوند. البته شما باید دیگر صفحات پربازدید سایت خود را نیز تست کنید.

در ادامه دو ابزار کاربردی و معتبر برای تست سرعت لود سایت شما را معرفی نموده‌ایم؛

3-بروزرسانی هسته وردپرس، قالب و افزونه‌ها

درصورتی که مدیریت یک سایت وردپرسی را برعهده دارید بروزرسانی‌ها بخش مهمی برای شماست. تم‌ها، افزونه‌ها و هسته اصلی وردپرس باید بروز شوند تا به کارآمدی سایت شما کمک گردد. همواره سعی کنید آخرین نسخه‌های بروزرسانی را اجرا کنید تا علاوه‌بر بهینه سازی عملکرد سایت، افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه و ایمن سازی آن، باگ‌ها را اصلاح کرده و مطمئن شوید هر ابزار و ویژگی همانگونه که باید عمل می‌کند.

توجه نمایید که قبل از بروزرسانی لازم است تا از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

4-صفحه بندی نظرات

شاید نظرات را صرفا به عنوان محتوای سایت خود به شمار نیاورید؛ اما توجه کنید که وردپرس قسمت نطرات را هم باید همانند محتوای اصلی سایت بارگذاری نماید. شما می‌توانید در صورت فعال بودن بخش نظرات، با صفحه‌بندی نظرات در زمان بارگذاری و لود صرفه‌جویی نمایید و سبب افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه شوید.

با قرارگیری نظرات در صفحه‌ای جدا، محتوای کمتری به صفحه اصلی برای بارگذاری می‌دهید. در این حالت به خوانندگان این امکان را می‌دهید تا در صورت تمایل نظرات را در پستی جداگانه و تنها بارگذاری نمایند.

5-استفاده از آخرین نسخه PHP

یکی از زبان‌های برنامه نویسی که به سایت‌های وردپرسی قدرت می‌دهد، زبان PHP است. این زبان به عنوان یک زبان سمت سرور می‌باشد.

بدین معنا که فایل‌های آن مانند تم‌ها و پلاگین‌ها در سرور میزبان سایت شما، ذخیره و اجرا می‌گردد. زبان PHP برای اجرای کارآمدتر، بروزرسانی‌های گاه به گاه را منتشر کرده و به نوبه خود موجب افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه می‌شود.

6-بهینه سازی تصاویر

یکی دیگر از دلایل مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس، تصاویر بزرگ است. برای افزایش سرعت وردپرس، بهینه سازی سرعت سایت و کاهش زمان پاسخ سرور باید اندازه فایل‌های تصویری را تا حد امکان بدون کم شدن کیفیت کاهش دهید.

این روش افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه با هدف صرفه‎جویی در فضا انجام می‌شود.

7-کاهش اندازه فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت

CSS و جاوا اسکریپت با ارتقای صفحات شما فراتر از دیوارهای HTML ساده، برای هر سایتی اساسی هستند. با این وجود در هر بار بازدید و لود صفحه‌ای از سایت توسط بازدیدکننده این فایل‌ها باید از سرور وب به یک مرورگر ارسال گردند. از این رو هرچه این فایل‌ها را بتوانید بدون تاثیر در عملکرد و ظاهر سایت کوچک‌تر نمایید، سبب افزایش سرعت وردپرس خواهید شد.

8-حذف افزونه‌های استفاده نشده

در زمان صحبت از افزونه‌ها، همیشه کیفیت بهتر از کمیت است. با توجه به آنکه هر افزونه همانند یک نرم افزار کوچک در سایت شما می‌باشد، اجرای بیش از حد آن‌ها به صورت همزمان می‌تواند یکی از دلایل مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس باشد. حتی در صورت عدم استفاده از افزونه‌ای خاص این احتمال وجود دارد که در پس زمینه با کارهای غیر ضروری منابع مصرف شود. بنابراین برای افزایش سرعت وردپرس بهتر است تعداد آن‌ها را کمتر کنید.

9- نصب پلاگین‌های با کیفیت

بعد از از بین بردن افزونه‌های غیر ضروری برای برطرف کردن مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس و افزایش سرعت وردپرس ، باید از کیفیت افزونه‌های خود اطمینان حاصل کنید. قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس به نحوی کدگذاری شده‌اند که تنها در مواقع نیاز منابع سرور مورد نیازشان را مصرف می‌کنند. همچنین این افزونه‌ها از لحاظ کد سبک بوده و فضای زیادی را در سرور شما اشغال نمی‌کنند و برای هماهنگی با بروزرسانی‌های اصلی وردپرس به صورت مرتب برورسانی می‌گردند.

10-استفاده از CDN برای افزایش سرعت سایت

یکی دیگر از دلایل رایج مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس، فاصله در دنیای واقعی است. صفحات شما تمایل به بارگیری در دستگاه‌هایی دارند که از نظر مکان فیزیکی به سرور شما نزدیک تر هستند. این موضوع بر کاربران مناطق دور افتاده و کاربران بین‎المللی تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از یک شبکه تحویل محتوا یا CDN این تاثیر را کاهش داده و سبب افزایش سرعت وردپرس شوید.

11- استفاده از یک تم سبک

قالب وردپرس فعال شما همانند افزونه‌ها می‌تواند باری غیر ضروری روی سرور وب شما ایجاد کند. تم‌هایی که مملو از جلوه‌ها و تصاویر باکیفیت هستند، شاید جذاب بنظر برسند اما دارای هزینه هستند. افکت‌های فانتزی ممکن است به کدهای زیادی نیاز داشته باشند و بسیاری از تم‌ها به صورت ناکارآمد برنامه ریزی شوند؛ هر دو این موارد باعث افزایش اندازه فایل‌ها شده و مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس را در پی دارند.

برای افزایش سرعت وردپرس بهتر است از تم های سبک استفاده کنید.

12- بارگذاری محتوا با lazy load

درصورتی که وردپرس شما تصاویر زیادی دارد، می‌توانید از روش بارگذاری تنبل (lazy load) استفاه کنید. بارگذاری تنبل به رندر کامل تمام تصاویر در یک صفحه در اولین بارگیری صفحه، تنها اقدام به بارگیری تصاویر ظاهر شده در پنجره مرورگر کاربر می‌کند و ادامه بارگیری را تا هنگامی که کاربر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند به تعویق میاندازد.

13-عدم میزبانی ویدیوها روی سرور

ویدیوها از میان فایل‌هایی که می‌توانید در سرور میزبانیتان ذخیره کنید از پرمصرف‌ترین منابع هستند. ویدیوها با مصرف فضا می‌توانند باعث مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس شوند.

ذخیره حتی یک ویدیو در سرویس شما می‌تواند باعث آسیب به عملکرد سایت شود. اگر سایت شما ویدیو محور است و دارای تعداد ویدیو زیادی است، می‌توانید هاست دانلود را در کنار هاست وردپرس خریداری نمایید یا از سرویس‌های اشتراک ویدئو استفاده نمایید.

14-فشرده‌سازی فایل‌ها با GZIP

یک از روش‌های فشرده سازی بدون ضرر GZIP است که به صورت گسترده در ارسال فایل‌ها با استفاده از اینترنت بکار می‌رود. GZIP این امکان را دارد تا 70% اندازه فایل‌ها را کاهش داده و آن‌ها را در زمان کمتر با قدرت محاسباتی کمتر به نسبت دیگر دیگر روش‌های فشرده سازی فشرده نماید. با اعمال فشرده سازی GZIP روی سایتتان، فایل‌هایتان سریع‌تر برای کاربران ارسال خواهد شد و سبب افزایش سرعت وردپرس می‌شوید؛ زیرا نسبت به فایل‌های فشرده نشده از پهنای باند کمتری استفاده می‌کنید.

15- محدودسازی اسکریپت‌های خارجی برای افزایش سرعت وردپرس

اسکریپت‌های خارجی نوعی فایل‌های کدی می‌باشند که سایت شما بدون ذخیره در وب سرور از آن‌ها استفاده می‌کند. این اسکریپت‌ها با افزونه‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل شخص ثالث نظیر Crazy Egg و Google Analytics شبکه‌های تبلیغاتی نظیر Google AdSense و همچنین جاسازی‌های رسانه‌های اجتماعی نظیر «برای توییت کلیک کنید» متداول می‌باشند. بسیاری از تم‌ها وردپرس هم به منظور بارگیری فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و دیگر رسانه‌ها متکی به اسکریپت‌های خارجی هستند.

16- نصب افزونه کش وردپرس

برای بررسی اغلب مسائل مرتبط با برای افزایش سرعت وردپرس و عملکرد آن می‌توان از روشی که وردپرس صفحات وب را در سمت سرور جمع می‌کند، استفاده کرد. هر باری که یک کاربر یک صفحه وب را از سایتی غیر کش درخواست می‌کند، PHP روی سرور شما با بازیابی تمام محتوای مربوط از پایگاه داده وردپرس، آن را در فایلی HTML جمع‌آوری کرده و به مشتری ارسال می‌کند.

از جمله مزایای این روش امکان محتوای پویا وب سایت و صرفه جویی در فضای سرور می‌باشد. اما نسبت به ارسال یک صفحه وب از قبل نوشته شده انرژی و زمان بیشتری می‌طلبد.

کل این فرآیند بواسطه یک افزونه کش ساده می‌شود. افزونه کش با ساخت هر صفحه HTML در سایت شما با PHP و ذخیره این صفحات HTML، در زمان درخواست برای بازدیدکننده بعدی ارسال می‌کند. گذشتن از فرآیند ساخت سبب رسیدن سریعتر محتوا به بازدیدکنندگان و افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه خواهد شد.

17- ساده سازی طراحی و محتوای صفحه

درصورتی که قصد بهینه سازی سرعت سایت و افزایش سرعت وردپرس را دارید بهتر است محتوای کمتری را برای بارگیری مرورگرها ارائه نمایید. به عبارتی ساده‌تر برای کاهش زمان بارگذاری طرح‌های خود را ساده کنید. در طی 10 سال گذشته، طراحی سایت اینترنتی به سمت طراحی‌های مینیمال حرکت نموده است؛

که این طراحی‌ها به دلیل مصرف کمتر منابع و سرعت بیشتر بارگیری در مرورگرها منطقی تر است.

18-مرتب سازی پایگاه داده وردپرس

درصورتی که مدت زمان زیادی از سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، بدون شک فایل‌های قدیمی و استفاده نشده زیادی در پایگاه داده خود جمع کرده‌اید.

این فایل‌ها ممکن است شامل داده‌های باقی‌مانده از افزونه‌ها و تم‌های استفاده نشده، هرزنامه نظرات، محتوای منتشر نشده، کاربران قدیمی و رسانه‌های قدیمی باشند که سبب اشغال فضای ذخیره سازی می‌شوند. برای افزایش سرعت وردپرس باید این بار غیرضروری در سرور را مرتب سازی کنید.

19-محدود سازی یا غیرفعالسازی بازبینی پست‌ها

با ذخیره پست وردپرس در هر زمان، وردپرس به جای حذف پست قبلی به صورت خودکار نسخه‌ای از ویرایش شما بوجود می‌آورد و آن را در دیتابیس شما ذخیره می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که شما در صورت نیاز به نسخه قبلی پست خود بتوانید آن را برگردانید.

درحالی که این ویرایش‌ها می‌توانند ویژگی مفیدی به شمار بروند، اما با انباشتن آن‌ها در پایگاه داده، سبب بروز مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس خواهند شد. در حالت پیش فرض وردپرس اقدام به ذخیره ویرایش پست نامحدود می‌کند؛

اما شما می‌توانید با تغییراتی کوچک برای افزایش سرعت وردپرس، محدودسازی یا غیرفعالسازی تعداد ویرایش‌های ذخیره شده در هر پست را انجام دهید.

20-صفحه بندی پست‌ها

شما می‌توانید درصورت ارزشمندی یک قطعه یا پست‌های طولانی آن را به صورت چند پست وبلاگ و چندین صفحه تقسیم کنید. این کار نه تنها سبب افزایش سرعت وردپرس می‌شود برای خوانایی هم مفید است.

21-خاموش کردن پینگ بک و ترک بک

زمانی که به سایت‌های خارجی در محتوای سایتتان لینک می‌دهید دو فناوری پینگ بک و ترک بک در سایت‌های وردپرسی به آن‌ها هشدار می‌دهند.

برای نمونه درصورتی که پست وبلاگ شما دارای پیوندی به hubspot.com باشد، می‌توانید وردپرس را به صورتی پیکربندی نمایید که به صاحبان سایت hubspot.com اعلام کند که به سایت آن‌ها بک لینک داده شده است.

برعکس این موضوع نیز صادق بوده و در صورتی که شخصی به سایت شما لینک دهد به شما اطلاع داده خواهد شد.

 

خاموش کردن پینگ بک و ترک بک

در تصویر بالا مسیر فعال سازی و یا غیرفعال کردن پینگ بک در سایت وردپرسی را به شما عزیزان نمایش داده‌ایم.

22- خودداری از ریدایرکت

در زمان حذف و جابجایی پست‌ها و یا تغییر در ساختار سایت‌ها بهترین راه برای جلوگیری از بروز خطای 404 SOFT، انجام تغییر مسیر دائمی یا ریدایرکت 301 است.

با این حال شما باید سعی کنید تا برای افزایش سرعت وردپرس تعداد ریدایرکت‌ها را در سایتتان محدود نمایید. زیرا از کدام از این ریدایرکت‌ها اندکی زمان بارگذاری اضافی را افزایش می‌دهد.

تغییر مسیرها اکثرا اجتناب ناپذیر می‌باشند اما با بهینه سازی معماری سایتتان در مراحل اولیه، می‌توانید آن‌ها را به حداقل رسانده و مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس را بدین دلیل ایجاد نکنید.

23- برنامه ریزی تسک‌ها برای دوره‌های زمانی کم‌ترافیک

روشی عالی برای سالم نگه داشتن سایت و افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه زمان بندی کارهای پس‌زمینه است. با خودکار کردن مواردی از قبیل به‌روزرسانی‌ها، پشتیبان‌گیری و اسکن‌های امنیتی می‌توان سبب اجرای آن‌ها در فواصل زمانی منظمی شد.

درصورتی که تمایل به برنامه ریزی این موارد دارید، سعی کنید تا در دوره‌هایی با ترافیک کمتر کارهای پس زمینه خود را اجرا کنید. بدین ترتیب فشار اضافی روی سروری که تعداد کاربران بیشتری را مدیریت می‌کند وارد نمی‌سازید. با مراجعه به ابزار تحلیل ترافیک انتخابی می‌توانید بهترین روزها و ساعات روز را به منظور برنامه ریزی وظایف برگزینید.

11 افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس

یکی از روش‌های افزایش سرعت وردپرس استفاده از افزونه یا پلاگین است. افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی زیادی بدین منظور توسعه پیدا کرده‌اند که در این بین برخی از آن‌ها عملکرد بهتری دارند. یکی از معیارهای انتخاب یک افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی خوب، تعداد نصب بالای آن می‌باشد. در ادامه قصد داریم به برخی از افزونه های افزایش سرعت وردپرس پرکاربرد اشاره کنیم:

افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی افزونه WP Rocket

1-افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی افزونه WP Rocket

این افزونه بیشترین انطباق را با سایت وردپرسی دارد و بدین علت به محبوب‌ترین و بهترین افزونه افزایش سرعت وردپرس تبدیل شده است. یکی از دلایل توصیه افزونه WP Rocket، راه اندازی سریع و داشتن رابط کاربری ساده می‌باشد.

این پلاگین کاربردی قدرت لود سریع سایت را داشته و هر فرد مبتدی می‌تواند با آن کار کند. به عبارتی افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی WP Rocket بگونه‌ای طراحی شده است که هم برای افراد مبتدی و هم افراد حرفه‌ای مناسب می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه سازی پایگاه داده
  • انطباق کامل با افزونه ووکامرس
  • تنظیم کاملاً راحت برای همه کاربران
  • سازگاری CloudFlare به منظور سرعت بیشتر سایت
  • فشرده سازی قوی کدهای html، css و جاوا اسکریپت
  • سازگار با برخی از بهترین افزونه‌های چند زبانه موجود در بازار
افزونه افزایش سرعت وردپرس Pagespeed Ninja

2-افزونه افزایش سرعت وردپرس Pagespeed Ninja

پلاگین PageSpeed Ninja یکی از افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس است که شما با استفاده از آن می‌توانید سرعت لود سایت خود را در موبایل و دسکتاپ سریع‌تر کنید و تنها با یک کلیک مشکلات Google PageSpeed Insights را برطرف نمایید. در زیر به چند قابلیت مهم این افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی اشاره می‌کنیم:

  • فعالسازی راحت فشرده‌سازی فایل Gzip
  • بهبود مسیر ضروری رندرینگ
  • به تعویق انداختن لود شدن Javascript و CSS
  • امکان بارگذاری تنبل تصاویر (lazy loading)
  • کوجک کردن فایل‌های HTML ،JavaScript و CSS
  • فشرده سازی تصاویر برای بهینه سازی اندازه
  • ترکیب جاوا اسکریپت و CSS
  • بهینه سازی ترتیب استایل / اسکریپت
افزونه سرعت وردپرس Deactivate Plugins Per Page

3-افزونه Deactivate Plugins Per Page

با نصب کردن هر پلاگین یک سری فایل‌های جاوا اسکریپت و css بر روی سرور بوجود می‌آید. این کدها دارای نقش مهمی در کاهش سرعت سایت هستند.

به منظور بهینه سازی و غیرفعالسازی این کدهای بلااستفاده می‌توان از افزونه Deactivate Plugins Per Page استفاده نمود. بدین ترتیب کد جاوا اسکریپت که مربوط به فرم‌ها و اسلایدرهای سایت است، تنها در صفحه‌هایی که دارای فرم با اسلایدر هستند بکار می‌رود و در دیگر صفحات سایت غیرفعال می‌گردد. این روند سبب افزایش سرعت وردپرس خواهد شد.

افزونه افزیش سرعت سایت وردپرس Litespeed Cache

4-افزونه افزیش سرعت سایت وردپرس Litespeed Cache

پلاگین LiteSpeed Cache برای وردپرس (LSCWP) نوعی افزونه شتاب دهنده همه کاره سایت است که یک حافظه پنهان منحصربفرد در سرور و مجموعه‌ای از ویژگی‌های بهینه سازی دارد.

این افزونه افزایش سرعت وردپرس از WordPress Multisite پشتیبانی کرده و با افزونه‌های محبوبی نظیر Yoast SEO، bbPress و ووکامرس سازگار می‌باشد. همچنین افزونه LiteSpeed Cache با وردپرس ClassicPress نیز سازگار است. در زیر به چند قابلیت مهم این افزونه اشاره می‌کنیم:

  • رابط کاربری جذاب و قابل فهم
  • بهینه ساز و پاک کننده پایگاه داده
  • سازگاری با Cloudflare CDN
  • امکان بارگذاری تنبل تصاویر (lazy loading)
  • بهینه سازی اختصاصی
  • تصویر به کمک روش های Lossy و Lossless
  • امکان فشرده‌سازی شدید کد‌های javascript ، css و html و…
افزونه افزایش سرعت وردپرس Wp Super Cache

5-افزونه Wp Super Cache

یکی از پرکاربردترین افزونه‌های رایگان افزایش سرعت وردپرس، افزونه WP Super Cache است. این افزونه دارای نصب ساده اما تنظیمات سخت برای کاربران عادی می‌باشد و باید توسط افراد حرفه‌ای تنظیمات آن را انجام داد. در زیر به چند قابلیت مهم این افزونه اشاره می‌کنیم:

  • پشتیبانی CDN
  • ارائه فایل‌های html استاتیک
  • پیش لود حافظه پنهان (preload caching)
  • پشتیبانی از انواع گوناگون حافظه پنهان (PHP، Legacy و Mod_Rewrite)
افزونه بهینه سازی سرعت سایت W۳ Total Cache

6-افزونه بهینه سازی سرعت سایت W۳ Total Cache

یکی دیگر از افزونه‌های بالا بردن سرعت سایت، افزونه W۳ Total Cache است. این افزونه بهینه سازی سرعت سایت نوعی پلاگین ساده حافظه پنهان بوده که کارایی فراوانی دارد. از طرفی طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها و روش‌های گوناگون ذخیره سازی را پشتیبانی کرده و از CloudFlare و دیگر خدمات CDN پشتیبانی پیشرفته‌ای می‌کند.

اما با توجه به قابلیت‌های فراوان این افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی، نصب آن دشوار بوده و در صورت عدم مهارت در آن به دردسر خواهید افتاد. از این رو افزونه W۳ Total Cache بیشتر به کاربران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. از دیگر قابلیت‌های مهم این افزونه عبارتند از:

  • ذخیره مرورگر
  • ذخیره پایگاه داده
  • پشتیبانی CDN
  • کوچک کردن و…
  • ذخیره اشیا (ذخیره‌سازی اطلاعات کاربر در صفحات وب)
افزونه بهینه سازی سرعت سایت Cache Enabler

7-افزونه Cache Enabler

افزونه Cache Enabler نوعی افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس از طرف تیم KeyCDN می‌باشد. این پلاگین افزایش سرعت وردپرس بسیار سبک است و در عرض چند دقیقه می‌توان آن را راه اندازی نمود.

درصورت نیاز به افزودن CDN نیز می‌توانید از افزونه خواهر آن با نام CDN Enabler استفاده نمایید. در زیر به قابلیت‌های افزونه Cache Enabler اشاره می‌کنیم:

  • رایگان بودن افزونه
  • ویژگی کوچک‌سازی
  • راه‌اندازی ساده
  • حذف شناسه پست از حافظه پنهان
  • پاک کردن حافظه پنهان فقط با یک کلیک
  • تنظیم رفتار حافظه پنهان (همانند پاک کردن پست‌های جدید)
افزونه بالا بردن سرعت وردپرس Autoptimize

8-افزونه بالا بردن سرعت وردپرس Autoptimize

یکی از پاگین‌های افزایش سرعت وردپرس، افزونه Autoptimize می‌باشد که در مخزن WordPress با بیشتر از یک میلیون نصب فعال بوده و مناسب وردپرس نسخه 9.4 به بالاست. این افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی نیز یکی دیگر از گزینه‌های جذابی است که می‌توانید برای حل مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس از آن استفاده کنید.

برای افزایش سرعت وردپرس توصیه می‌شود که اسکریپت‌ها را در پاورقی بگذارید. ویژگی‌های مهم این افزونه برای خدمات افزایش سرعت سایت وردپرسی عبارتند از:

  • کش کردن صفحات سایت
  • امکان فشرده سازی حرفه‌‌ای کد css، html و جاوا اسکریپت
افزونه بالا بردن سرعت وردپرس Speed Booster Pack

9-افزونه Speed Booster Pack

یکی دیگر از افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس، Speed Booster Pack است که تا به الان بیشتر از 30000 نصب فعال داشته و دارای امتیاز 3.6 است. این افزونه در مخزن وردپرس قابل دانلود است و به شما قابلیت‌های زیر را می‌دهد:

  • نمایش تعداد درخواست‌های اجرا شده
  • حذف CSS و javascript اضافی
  • نمایش زمان بارگذاری صفحه سایت در افزونه
  • حذف برچسب‌های اضافی در هدر وردپرس
  • حذف استایل‌های اضافی از کتابخانه Font Awesome
  • کاهش حجم تصاویر با تغییر در سطح فشرده‌سازی
  • حذف رشته‌های پرس و جو از منابع ثابت برای بهبود سرعت
  • انتقال کدهای اسکریپت به پاورقی سایت برای افزایش سرعت لود سایت
  • پاسخ سریعتر پایگاه داده و کاهش پهنای باند با لود گام به گام تصاویر
  • بهینه سازی و کم کردن اندازه فایل استایل الگوها و افزونه‌ها با استاندارد سازی کد
  • بارگذاری فایل‌های JavaScript از Google Library به جای استفاده از وردپرس برای کاهش تاخیر
افزونه بالا بردن سرعت سایت وردپرس WP Optimize

10-افزونه بالا بردن سرعت سایت وردپرس WP Optimize

درصورتی که صاحب سایتی پرمحتوا و پربازدید هستید بهتر است به فکر تمیز کردن پایگاه داده سایتتان باشید. به صورت پیش فرض وردپرس، اطلاعاتی از برگه‌ها، پست‌ها، افزونه‌ها و دیدگاه‌ها و … را در پایگاه داده ذخیره می‌کند. به مرور این اطلاعات بیشتر شده و سرعت پایگاه داده افت می‌کند.

اما نگران نباشید زیرا می‌توانید به راحتی پایگاه داده را بهینه سازی نمایید.

بدین منظور تنها باید افزونه WP Optimize را نصب نمایید. افزونه WP Optimize برای کاربران مبتدی و متوسط بسیار مناسب است؛

زیرا بدون نیاز به بهینه سازی دستی پایگاه داده با رفتن به phpMyAdmin، شما می‌توانید همه امور را از طریق پیشخوان وردپرس خود انجام دهید. این افزونه افزایش سرعت وردپرس به شما در پاکسازی پایگاه داده از گزینه‌های گذرا، نظرات اسپم، آیتم‌های پاک شده و سایر اطلاعاتی که بدرد شما نمی‌خورد، کمک می‌کند.

از طرفی افزونه WP Optimize با اطلاع رسانی از حجم دیتابیس شما را راهنمایی می‌کند که چقدر می‌توانید با این افزونه دیتابیس‌تان را بهینه سازی نمایید.

افزونه بالا بردن سرعت سایت وردپرس WP Smushit

11-افزونه WP Smushit

اخیرا معیار یک سایت خوب تنها داشتن مطالب باکیفیت نیست و تصاویر نیز نقش مهمی در این رابطه دارند. درصورتی که نگاهی به سایت‌های پربازدید بیاندازید به این نکته پی می‌برید که هر پست حداقل دارای دو تصویر است.

محتوای باکیفیت ضمن داشتن تصاویر گرافیکی سایت شما را از دیگر سایت‌ها متمایز می‌گرداند. اما شما باید از تصاویر فشرده استفاده نمایید تا به مرور با مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس روبرو نشوید. بدین منظور افزونه‌های زیادی توسعه یافته‌اند که افزونه WP Smushit یکی از آن‌هاست. در زیر به برخی از مزایای افزونه  WP Smushit اشاره می‌کنیم:

  • فشرده سازی قوی تصاویر بدون افت کیفیت
  • پشتیبانی از تصاویر JPEG ، GIF و PNG
  • فشرده سازی خودکار همه تصاویر آپلود شده
  • حذف رنگ‌های استفاده نشده از تصاویر نمایه
  • و….

مشکل دیر لود شدن سایت وردپرس به چه علت است؟

کندی سایت معمولا به دلیل زیاد و سنگین بودن محتوای سایت، کم بودن پهنای باند، زیاد بودن افزونه‌های نصب شده، موقعیت مکانی قرارگیری سرور، عملکرد ضعیف آن سرور و .. است.

تاثیر افزایش سرعت وردپرس روی سئو سایت چقدر است؟

سرعت لود صفحه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی رتبه بندی سایت است. افزایش سرعت وردپرس باعث می‌شود تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت بگذرانند و بدین ترتیب نرخ پرش کاربران کمتر خواهد شد.

افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه چگونه است؟

با راهکارهایی از قبیل فعالسازی لیزی لود، بهینه سازی ویدیوها و تصاویر، حذف منابع خارجی تا حد امکان، فعالسازی کش سایت و فشرده سازی (Gzip)، مسئولانه سازی استایل ها و اسکریپت ها، حذف افزونه‌ها و کتابخانه‌های بلااستفاده، حذف ریدارکت اضافی، بهینه سازی دیتابیس و … می‌توان سبب افزایش سرعت وردپرس بدون افزونه گردید.

Leave A Comment

مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با بیش از 12 سال تجربه تخصصی در ارائه خدمات بازاریابی اینترنتی

خیابان رباط، خیابان باهنر، ساختمان اداری ارغوان
اصفهان
007 700 33 031
(هفت روز هقته)
71 19 913 0913
منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم....