الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه سایت هایی را جریمه می کند

الگوریتم پنگوئن گوگل
by 
05 جولای/24

گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن گوگل، با سایت‌هایی که قصد دارند با استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه یا خرید بک لینک در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو افزایش دهند، مقابله می‌کند. الگورینم پنگوئن گوگل، لینک‌هایی که شما به سایت‌های دیگر و سایت خود داده‌اید را نیز بررسی می‌کند. گوگل همیشه تلاش می‌کند تا بتواند بهترین نتایج را برای کاربران که برای جستجو سوال‌هایشان به گوگل مراجعه می‌کنند، نشان دهد. به همین منظور
الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل مانند الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، الگوریتم پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم رنک برین گوگل، الگوریتم گورخر گوگل و… بوجود آمده‌اند.

الگوریتم پنگوئن گوگل نیز یکی از الگوریتم‌های گوگل است، که به نشان دادن نتایج بهتر در گوگل کمک می‌کند. در ادامه این مقاله از سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم به پاسخ به سوالات شما از نظیر اثر پنگوئن چیست؟ الگوریتم پنگوئن چیست؟ الگوریتم پاندا و پنگوئن چه وظیفه‌ای دارد و بروز رسانی الگوریتم پنگوئن و … خواهیم پرداخت.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل، یکی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل است. این الگوریتم به عنوان فیلتری برای مبارزه با سایت‌هایی است که قصد دارند بوسیله روش‌های اسپم مانند تکنیک کلاه سیاه، لینک‌سازی اسپم و پرکردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجو گوگل رتبه بالایی بدست آوردند. الگوریتم پنگوئن گوگل قسمتی از هسته اصلی الگوریتم های گوگل است و در حال حاضر فعالیت می‌کند. الگوریتم پنگوئن به عنوان یکی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل، در فاصله زمانی متفاوت سایت‌ها را بررسی می‌کند و درصورت مواجه با لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیر استاندارد، آن سایت را جریمه می‌کند.

گوگل این الگوریتم را در سال 2012 برای تشخیص و شناسایی وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند از طریق روش‌های غیر طبیعی، معیارهای گوگل را نادیده بگیرند و سایت خود را در نتایج جستجو متمایز کنند، معرفی کرد. در حال حاضر الگوریتم پنگوئن گوگل، با کروال کردن گوگل در سایت‌ها، دائما در حال بروزرسانی است. این الگوریتم گوگل به صورتی برنامه ریزی شده است که بتواند بک لینک‌ های مصنوعی را که بوسیله مدیران وب ایجاد شده‌اند، بررسی کند.

وظیفه الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل درواقع پاسخ گوگل برای افرایش استفاده از لینک‌ سازی‌های غیراستاندار و تکنیک‌های کلاه سیاه است. در ابتدا برای مقابله با محتوا بی‌کیفیت از الگوریتم پاندا گوگل استفاده می‌کردند. اما بعد از استفاده از این الگوریتم گوگل متوجه شدند هنوز وب‌سایت‌های اسپم‌ بسیاری وجود دارد.  برای حل این مسئله الگوریتم پنگوئن گوگل بوجود آمد. الگوریتم پنگوئن گوگل با هدف در دست گرفتن کنترل اوضاع بوسیله گوگل برای کاهش تاثیرگذاری تکنیک‌های سئو کلاه سیاه طراحی شد.

این الگوریتم با درک فرایند دریافت لینک، موجب ارتقای رتبه وب‌سایت‌هایی که به دریافت لینک معتبر و طبیعی اقدام کرده بودند، گردید. همچنین رتبه سایت‌هایی که لینک‌های اسپم دریافت کرده بودند را کاهش داد و آن‌ها را جریمه نمود. در گذشته کل سایت مشمول جریمه‌های الگوریتم پنگوئن گوگل می‌شد. اما با دقیق‌تر شدن این الگوریتم می‌توان گفت بنظر می‌رسد در پاسخ به صفحه محور شدن الگوریتم پنگوئن گوگل بتوان هم پاسخ مثبت و هم منفی داد! در این شرایط با وجود عملکرد خوب کل سایت، در صورت شناسایی اسپم در یکی از صفحات، رتبه سایت افت خواهد کرد. با این حال این بدان معنا نیست که کل وب سایت جریمه می‌شود.

الگوریتم پنگوئن بر چه مواردی حساس است؟

الگوریتم پنگوئن روی دو مسئله بسیار حساس می‌باشد و کلا برای مبارزه با این دو موضع طراحی شده است. یکی از این موارد پرکردن صفحات با کلمات کلیدی و دیگری دست‌کاری در بک لینک‌ها.

لینک‌سازی اسپم

برای اینکه بک لینک‌های سایت طبیعی و استاندارد بنظر برسند، باید زمانی اقدام به لینک‌‌‎سازی کنید که سایت شما از نظر محتوا بی‌نیاز و با شبکه‌های اجتماعی مرتبط باشد. در غیر این صورت سایت تازه کار با یک شبکه بک لینک قوی، مسلما غیر طبیعی بنظر می‌رسد. از طرف دیگر دریافت بک لینک از وب‌سایت‌های مزرعه لینک یا اسپم، به شدت به سایت شما آسیب وارد می‌کند. در این صورت الگوریتم پنگوئن گوگل متوجه خواهد شد که شما بک‌ لینک‌های خود را از سایت‌ها مشکوک با انبوهی از لینک‌های مختلف به سایت‌های متنوع گرفته‌اید . از این رو بک‌لینک‌های شما بی‌ارزش خواهد بود. الگوریتم پنگوئن گوگل با توجه به موارد زیر رتبه سایت شما را کاهش می‌دهد:

  • بک لینک‌های پولی
  • استفاده از نرم افزار و ابزارهای لینک‌سازی
  • لینک سازی با یک انکر تکست مشخص و خاص
  • گرفتن لینک از دایرکتوری‌های بی‌کیفیت
  • مبادله لینک به صورتی که در ازای لینک دادن به یک سایت ، از همان سایت برای خود لینک دریافت کنید.

پرکردن صفحه از کلمات کلیدی

حتما نباید انکر تکست‌ها با کلمات کلیدی به صفحه مقصد متصل گردند. شما می‌توانید برای طبیعی‌تر بودن بک لینک‌سازی در برخی از انکرتکست‌ها آدرس صفحه و در برخی دیگر کلماتی همانند این صفحه و … را استفاده نمایید. سعی کنید کلید واژه‌ها را هر مرتبه به شکلی متفاوت در متن استفاده کنید. از طرفی صفحه مقصد نیز نباید با کلمات کلیدی پر شود. محتوا شما باید کاملا روان باشد که خواننده با مشکل مواجه نشود.

بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرد و تغییرات اساسی را در نتایج جستجو بوجود آورد. مطابق آمار بدست آمده الگوریتم پنگوئن 3 درصد تاثیر مستقیم بر نتایج جستجو داشت. درضمن تغییرات پنگوئن به طور مرحله‌ای بود و با آپدیت‌های بعدی، این الگوریتم تاثیرات بیشتری داشت. یکی از مهم‌ترین بروزرسانی این الگوریتم در سال 2013 بود که با این تغییر 2.3 درصد دیگر از نتایج جستجو تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن گوگل قرار گرفتند.

 

بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل

در طی بروزرسانی‌های این الگوریتم، تغییرات و بهبودی‌های زیادی صورت پذیرفت. بسیاری از این بروزرسانی‌ها معروف نشده و تعدادی دیگر نیز به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شد. در ادامه به بروزرسانی‌های این الگوریتم در تاریخ‌‎های مختلف می‌پردازیم:

اولین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن 1.1- 26 مارس 2012

با این برورزسانی هیچ تغییر در هسته اصلی الگوریتم پنگوئن گوگل بوجود نیامد فقط اطلاعات این الگوریتم بروز شدند. با منتشرشدن الگوریتم 1.1، سایت‌هایی که به سرعت لینک‌های اسپم خود را حذف کرده بودند، بخشیده شدند. اما بسیاری از سایت‌‎هایی دیگر که در مرحله اول انتشار تحت تاثیر قرار نگرفته بودند، در دام افتادند.

بروزرسانی الگوریتم پنگوئن 1.2- 5 اکتبر 2012

الگوریتم پنگوئن در 5 اکتبر 2012 بروزرسانی شد و موجب تحت تاثیر قرار گرفتن نتایج جستجو در زبان‌های مختلف گردید. تا قبل از این فقط سایت‌هایی که به زبان انگلیسی بودند، تاثیرات الگوریتم پنگوئن را متوجه می‌شدند.

بروزرسانی پنگوئن نسخه 2.0- 22 مه 2013

این بروزسانی الگوریتم پنگوئن، بر تغییرات فنی در هسته اصلی الگوریتم پنگوئن متمرکز بود. و نحوه اثرگذاری در نتایج جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار دارد. این آپدیت بر 2.3 درصد نتایج جستجو تاثیر داشت. در این الگوریتم گوگل از صفحه اصلی و دسته بندی‌های سایت‌ها جلوتر رفت و تمامی صفحات  را به منظور یافتن لینک سازی اسپم بررسی کرد.

بروزرسانی 2.1 به منظور تصحیح سریع نسخه 2- 4 اکتبر 2013

گوگل نیاز به تغییرات زیادی بعد از بروزرسانی نسخه 2.0 مشاهده نمود. این بروزرسانی بر یک درصد نتایج جستجو تاثیر داشت.

بروزرسانی اطلاعات الگوریتم پنگوئن 3.0- 17 اکتبر 2014

این بروزرسانی تغییراتی را در بانک اطلاعاتی گوگل و الگوریتم پنگوئن ایجاد کرد اما هیچ تغییر در هسته الگوریتم ایجاد نکرد. گوگل بسیاری از سایت‌هایی که اقدام به جبران اشتباهات خود کرده بودند را بخشید و رتبه‌های آن‌ها را برگرداند. و سایت‌هایی که از تکنیک کلاه سیاه استفاده کرده بودند در دام جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل افتادند.

آخرین بروزرسانی رسمی 4.0 پس از 2 سال- 23 سپتامبر 2016

آخرین نسخه این الگوریتم، 2 سال بعد از بروزرسانی نسخه 3 الگوریتم پنگوئن ارائه شد. با این بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، به هسته اصلی الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل اضافه شد. با این روند نگاه گوگل به این الگوریتم تغییر کرد. تغییراتی که در آخرین نسخه پنگوئن صورت گرفت، موجب تغییر نگاه گوگل به سایت‌های اسپمر شد.

از این جا به بعد گوگل لینک‌های بی اعتبار و کم اعتبار را بی اثر کرده و تا جای ممکن از جریمه کردن این سایت‌ها جلوگیری می‌کرد. از سپتامبر 2016 تا به حال هیچ آپدیتی برا الگوریتم پنگوئن اعلام نشده است. چراکه تغییرات اساسی در این الگوریتم گوگل دیگر نیاز به آپدیت‌های مقطعی نداشته است و نتایج جستجو را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کند.

آیا بازگشت رتبه ممکن است؟

در بعضی از موارد پس از اینکه وبمستران به پاکسازی لینک‌‎های اسپم اقدام کردند، بازهم بخشیده نشدند. این عامل ممکن به دلایلی نظیر موارد زیر باشد:

  • ترافیک و رتبه حاصل شده به صورت کلی نامعتبر بوده و بوسیله بک لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.
  • با حدف لینک‌های سابق، تلاشی مبنی بر دریافت لینک‌های طبیعی و با ارزش انجام نشده است.
  • هیچ بک‌لینک مخربی حذف نشده باشد، یا اینکه لینک‌های اسپم به مقدار لازم حذف نشده باشند.
  • مشکل کلا به دلیل لینک‌های اسپم نباشد.

زمانی که گوگل شما را ببخشد و رتبه شما را بازگرداند، نباید انتظار جایگاه سابق را داشت. امکان دارد از طریق خرید و دریافت لینک‎های مشکوک جایگاه خوبی را کسب کرده باشد. از این رو درصورت بخشودگی از سوی گوگل، نباید انتظار بازگشت به رتبه بالا را داشت.

دشوار بودن برآورد ارزش لینک‌ها یکی از مشکلات بوجود آمده برای مالکان سایت‌ها بود. از این رو این افراد مجبور به بی اثر کردن تمامی لینک‌های خود بودند. در نتیجه بسیاری از لینک‌های با ارزشی که موجب کسب جایگاه شده بود، در این بین حذف شدند.

اشتباهات متداول درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از مسائل مهم در رابطه با دانش سئو این است که همیشه آزمایش‌ها و فرضیات جدید در مورد آن از منابع بی اعتبار مطرح می‌شود. همین مورد موجب شده تا اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل مطرح شود. در ادامه این مطلب به چند مورد از اشتباهات متداول درباره الگوریتم پنگوئن گوگل خواهیم پرداخت:

آیا الگوریتم پنگوئن گوگل یک نوع روش برای جریمه است؟

خیر پنگوئن روشی برای جریمه کردن نیست. این موضوع یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مورد این الگوریتم است. بیشتر افراد الگوریتم پنگوئن را به نام جریمه پنگوئن می‌شناسند. درصورتی که این الگوریتم بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل می‌باشد.

گوگل در صورت جریمه شدن سایت‌ها شما را مطلع می‌کند؟

اطلاع رسانی گوگل در مورد جریمه سایت‌ها یکی دیگر از اشتباهات در مورد الگوریتم پنگوئن می‌باشد. گوگل سرچ کنسول به عنوان تنها راه ارتباطی با گوگل، هیچگونه اطلاعاتی درباره دلایل افت رتبه‌ها و یا از دست رفتن جایگاه سایت به سبب اعمال الگوریتم پنگوئن به شما ارائه نمی‌دهد.

آیا تنها راه رهایی از جریمه Disavow کردن لینک‌های مخرب است؟

با اینکه Disavow کردن لینک ها، بسیاری از لینک‌های مخرب و بی‌ارزش را بی اثر می‌کند، اما برای اینکه توسط گوگل بخشیده شوید به زمان و هزینه زیادی احتیاج دارید. پس لازم نیست همه تمرکز خود را برای بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب به کار ببرید. بهتر است همزمان به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر نیز توجه کنید. این روند اعتماد گوگل را برای بازگشت زودتر جایگاه شما افزایش می‌دهد.

آیا برطرف کردن جریمه پنگوئن غیر ممکن است؟
این موضع اشتباه است. با اینکه رهایی از جریمه پنگوئن روندی دشوار و زمان‌بر است، اما اگر به خوبی آن را انجام دهید، الگوریتم پنگوئن شما می‌بخشد. همانطور که در قسمت بالا اشاره شد دریافت لینک‌های طبیعی و با ارزش و معرفی لینک‌های نامعتبر بوسیله ابزار Disavow در گوگل سرچ کنسول، از بهترین روش‌ها برای رهایی از جریمه پنگوئن به شمار می‌رود.

چگونه جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را برطرف کنیم؟

جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را می‌توان برطرف نمود. بدین منظور شما می‌توانید با اصلاح اشتباهات خود و جبران آن با روش‌ها صحیح به گوگل بگویید از آن‌ها چشم پوشی کند. اگر توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شدید باید به سرعت بک‌لینک‌های مشکوک و مخرب را در سایت‌ خود پاک کنید. برای این کار مراحل زیرا را طی کنید:

دسترسی به لیست بک‌لینک‌ها

برای دانلود لیست کامل بک‌لینک‌ها، ابتدا در داشبورد گوگل وب‌مستر از قسمت سمت چپ، وارد منوی Links to Your Site شوید. در قسمت Who links the most روی گزینه more بزنید. لیست کامل بک لینک‌ها مراجعه کنید. بعد از آن تمامی بک لینک‌ها را چک کنید و یک فهرست جدیدی برای لینک‌های اسپم بسازید.

در صفحه جدیدی که نمایش داده می‌شود، گزینه Download more sample links را انتخاب نمایید و پسوند فایلتان را انتخاب کنید.

در این لیست تمام دامنه‌هایی که به صفحات شما بک‌لینک داده‌اند برایتان نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید تک تک سایت‌ها را بررسی کنید و آن‌هایی را که اسپم هستند شناسایی و در فایلی جداگانه وارد نمایید. سپس فایل ساخته شده را به ابزار Disavow links گوگل معرفی نمایید.

در ادامه باید منتظر شوید تا ربات خزنده گوگل تغییرات اعمال شده را متوجه شود. این روند ممکن است 3 ساعت تا 3 ماه به طول بیانجامد که این زمان به فرکانس جستجوی ربات و همچنین تعداد بک‌لینک‌های حذفی شما بستگی خواهد داشت. در مواقعی که سایت شما به صورت دستی جریمه شده است، باید درخواست تجدید نظر انجام دهید.

آیا آپدیت جدید این الگوریتم سایت ما را جریمه می‌کند؟

یکی از باورهای غلط در مورد پنگوئن این است که اگر روش‌های ممنوعه را تکرار کنید، این الگوریتم شما را جریمه می‌کند و رتبه سایت را کاهش می‌دهد. اما در واقعیت جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن بسیار پیچیده است.

چگونه الگوریتم پنگوئن را خوشحال کنیم؟

بدین منظور باید در هنگام تولید محتوا نیازهای کاربران را در اولویت قرار بدهید.

هدف این الگوریتم چیست؟

هدف پنگوئن شناسایی لینک‎های مخرب و کلمات کلیدی بیش از اندازه است. اما با بروزرسانی‌های متوالی کار این الگوریتم پیچیده‌تر شد.

الگوریتم پنگوئن گوگل به کدام لینک ها توجه می‌کند؟

لینک‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در سئو و بهینه سازی سایت، معرفی می‌شوند. در ابتدا تمرکز گوگل در این الگوریتم تنها روی لینک‌های دریافتی بود و به لینک‌های خروجی توجهی نداشت. اما در ادامه کار، لینکسازی‌های خارجی و لینک‌های خارجی از سایت نیز مورد توجه الگوریتم پنگوئن قرار گرفت.

Leave A Comment

مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با بیش از 12 سال تجربه تخصصی در ارائه خدمات بازاریابی اینترنتی

خیابان رباط، خیابان باهنر، ساختمان اداری ارغوان
اصفهان
007 700 33 031
(هفت روز هقته)
71 19 913 0913
منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم....