سئو

الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain چیست؟

الگوریتم رنک برین گوگل

الگوریتم رنک برین Rank Brain، جدیدترین راهکار گوگل به منظور پردازش بهتر داده‌ها و ارائه نتایج بهتر و رتبه‌بندی آن‌ها به شمار می‌رود. این الگوریتم یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال 2015 برای کمک به الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به صورت رسمی توسط شرکت گوگل معرفی شد. الگوریتم رنک برین یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌رود که برای قرار گرفتن در رتبه‌های اول گوگل و بهینه سازی وب سایت، آشنایی با آن ضروری است. رنک برین از الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل است که هدف و منظور کاربر از جستجو را متوجه شده و براساس آن، بهترین نتیجه را برای او نشان می‌دهد.

درواقع الگوریتم رنک برین به مدیران وب کمک می‌کند تا به جای تکرار هزاران بار کلمات کلیدی در محتوای خود، به تولید محتوا با ارزش تمرکز کنند. الگوریتم Rank Brain هدف کاربران را از جستجو دریافت می‌کند، و براساس نیاز آن‌ها بهترین نتایج را نمایش می‌دهد. همانند سایر اصول و قوانین گوگل و همچنین سایر الگوریتم‌ها نظیر الگوریتم کبوتر، الگوریتم پنگوئن گوگل و …، این الگوریتم نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. و در سال 2018 تاثیر آن به میزان زیادی افزایش یافت. در ادامه این مطلب از وبسایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم بیشتر به الگوریتم رنک برین گوگل و عملکرد آن اشاره خواهیم کرد.

الگوریتم رنک برین گوگل Rank Brain چیست؟

الگوریتم رنک برین گوگل به موتور جستجو گوگل برای درک بهتر قصد کاربران در زمان جستجو کمک می‌کند. این الگوریتم با پردازش بهتر داده‌ها، نزدیک‌ترین نتیجه به موضوعات مدنظر کاربران را برای آن‌ها نمایش می‌دهد. شرکت گوگل درسال 2015 الگوریتم رنک برین گوگل را معرفی کرد. این الگوریتم در عمل به الگوریتم مرغ مگس خوار کمک می‌کند و موجب می‌شود تا گوگل از رشته اطلاعات به دیتای هدف برسد.

الگوریتم رنک برین گوگل نوعی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل بوده که با استفاده از یادگیری ماشین (Machine Learning) ایجاد شده است. الگوریتم‌های یادگیری ماشین در روند کارشان به بررسی و تحلیل داده‌ها پرداخته و با استفاده از هوش مصنوعی در تلاش برای آموزش و یادگیری از طریق نتایج و آزمایشات خود هستند. به بیانی ساده با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با AI، کامیپوترها و موتورهای جستجو نظیر گوگل مطالب جدیدتری آموزش دیده و هوشمندتر می‌گردند.

قبل از معرفی الگوریتم رنک برین از سوی گوگل، الگوریتم های گوگل پیشین و الگوریتم های SEO در تلاش بودند تا با کدگذاری مهندسان گوگل و توجه به برخی شاخص‌ها برای نمونه اینکه فلان کلمه کلیدی بیشتر در چه صفحه‌‎ای از وب تکرار شده و یا بک لینک و … رتبه بندی صفحات را در نتایج جستجو مشخص نمایند. اما امروزه الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل سعی دارند با بررسی مفهوم صفحات و توجه به رفتار کاربر، به سایت‌هایی که ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند رتبه دهند. از این‌رو دیگر سئوکارها با تکرار بیهوده کلمه کلیدی در یک صفحه یا خرید بک لینک زیاد، نمی‌توانند صفحشان را به رتبه اول برسانند.

الگوریتم رنک‌ برین گوگل دقیقا چه کاری انجام می‌ دهد؟

الگوریتم رنک برین گوگل، عملکرد جستجو گوگل را افزایش می‌دهد. همچنین این الگوریتم می‌تواند وظایفی را از جمله موارد زیر را انجام دهد:

  • پردازش ورودی زبان
  • پردازش گفتگوها
  • شناخت زبان محاوره‌ای یا تولید واژه‌های جدید
  • پردازش سوالات جستجویی که برای اولین بار مطرح شده‌اند
  • پردازش جستجوی مبهم و پیچیده‌ فراتر از جستجوی طولانی

الگوریتم رنک برین گوگل، الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. گوگل از این سیستم برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. بنابراین این سیستم با مقایسه پرس و جو جستجو با الگوهای شناخته شده، قادر به ایجاد روابط جدید میان نتایج و داده‌های موجود در فهرست است. از این‌رو سیستم با هر جستجوی تازه، باهوش‌تر می‌گردد. البته گوگل تا به اکنون نحوه دقیق کار الگوریتم Rank Brain را مشخص نکرده است.

عملکرد الگوریتم رنک برین گوگل

شناسایی مفهوم اصلی مطابق عبارات جستجو شده

الگوریتم رنک برین توسط هوش مصنوعی امکان تبدیل حجم بسیاری از داده‌ها به بردارهای قابل فهم را دارد. درصورتی که Rank brain با عبارتی آشنایی نداشته باشد، در مورد آن‌ کلمه و عبارات مرتبط با آن شروع به حدس زدن می‌کند. این الگوریتم با دقت و توجه به کلماتی که کاربران جستجو می‌کنند، به  تفسیر و مفهوم آن‌ کلمه می‌پردازد. سپس با توجه به تاریخچه جستجوی کاربر، منطقه جغرافیایی او و علاقه‌ای که کاربر پیشتر از خود نشان داده است و همچنین با استفاده از عوامل دیگر (200 عامل معرفی شده بوسیله گوگل) اقدام به رتبه‌بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل خواهد نمود.

دربیانی دیگر می‌توان گفت الگوریتم رنک برین گوگل به عنوان یکی از الگوریتم های SEO، مدلی به‌منظور تفسیر عبارت جستجوی شده از سوی کاربر می‌باشد. در تصویر زیر شما می‌توانید مشاهده کنید که گوگل براساس عبارت جستجو شده، منظور کاربر را که همان طراحی سایت ریسپانسیو است، به خوبی درک کرده و نتایج متناسب با آن را ارائه نموده است.

شناسایی مفهوم اصلی مطابق عبارات جستجو شده توسط الگوریتم رنک برین

بررسی رفتار کاربران بعد از نمایش نتایج جستجو

الگوریتم رنک برین به عنوان یکی از الگوریتم های SEO، علاوه‌بر شناسایی مفهوم موردنظر کاربران، بعد از نتایج جستجو تلاش می‌کند رضایت آنچه را که نمایش داده است، بررسی کند. رفتار کاربران به این الگوریتم کمک می‌کند تا درک بهتری از مفهوم موردنظر آن‌ها داشته باشد و رتبه بندی نتایج جستجو را بر پایه آن مشخص کند. هنگامیکه عبارتی در موتور جستجو سرچ می‌شود، الگوریتم رنک برین گوگل رفتار کاربر و جایگاه صفحه را بررسی می‌کند.

در  این روند مشخصات کاربر، نتایج ظاهر شده و عبارت جستجو شده بوسیله گوگل ذخیره می‌گردد. در مرحله بعدی زمان حضور کاربران در سایت‌هایی که انتخاب کرده‌اند بررسی شده، سپس میزان رضایت از این صفحات سنجیده می‌شود. رفتار یک کاربر به تنهایی برای گوگل کافی نیست؛ بلکه این روند برای بسیاری از کاربران دیگر تکرار می‌شود. سپس گوگل اطلاعات را جمع آوری می‌کند، بعد براساس آن‌ها درمورد رتبه ‌بندی نتایج تصمیم می‌گیرد.

رنک‌ برین چه اطلاعات را جمع آوری و بررسی می‌کند؟

با استفاده از بررسی الگوریتم رنک برین گوگل می‌توانید استراتژی‌های کاربردی و موثر را برای دریافت جایگاه بهتر، شناسایی کنید. در ادامه مطلب بعضی از موارد مهم برای الگوریتم رنک‌ برین گوگل را برای شما معرفی می‌کنیم:

مفهوم گرایی و پاسخ دادن به سوالات کاربران

محتوای صفحات از مهم‌ترین عوامل موثر در سئو می‌باشند. با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا و مفهوم گرایی در متن می‌توان هر سایتی را به جایگاه اول در قسمت نتایج جستجو رساند. درضمن منظور ما تولید محتوای ارزشمند است، نه فراوانی تعداد آن! محتوای شما باید به صورتی باشد که پاسخ‌گوی نیاز جدید یا حتی گذشته کاربران باشد. محتوای شما باید کاربران را تحت تاثیر قرار بدهد و بتواند با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطبان را کسب کند. رنک‌ برین به عنوان یکی از الگوریتم‌های SEO، به چنین موضوعاتی توجه می‎کند و رتبه بندی سایت شما را براساس این عوامل انجام می‌دهد.

عوامل موثر بر رضایت کاربران قبل از ورود به صفحه

علاوه‌بر ارزشمندی محتوا، عوامل دیگری نیز برای تعیین رضایت کاربران از محتوای صفحه حائز اهمیت هستند. برای نمونه وقتی کاربران بوسیله تلفن همراه خود جستجویی را در گوگل انجام می‌دهند، گوگل سعی می‌کند صفحاتی را به او نمایش بدهد که سایز کوچک‌تری داشته باشد. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو از یکی از عوامل تاثیرگذار برای رضایت کاربران از صفحه می‌باشد. قبل از اینکه سایت شما به کاربران نمایش داده شود، مواردی از جمله سرعت لود صفحه، رعایت استانداردهای کدنویسی، نمایش صحیح در موبایل و طراحی جداب و مفید سایت شما بوسیله گوگل بررسی می‌شود.

بررسی رضایت کاربران در زمان جستجو

الگوریتم رنک برین گوگل، سعی می‌کند تا در تمام روند شروع جستجو تا پایان آن و رسیدن کاربران به پاسخ نهایی، آن‌ها را همراهی کند تا با توجه به رفتار کاربران نتایج جستجو را بهبود ببخشد. در این صورت یکی از موارد مهم، میزان رضایت مخاطب از نتایج نشان داده شده به او می‌باشد. معمولا در صفحه اول نتایج جستجو 10 سایت برای کاربران نمایش داده می‌شود، که آن‌ها با توجه به عنوان و توضیحات متا تصمیم می‌گیرند یکی از صفحات را انتخاب کنند. میزان انتخاب یک سایت بوسیله کاربران با پارامتری به نام CTR یا نرخ کلیک تعیین می‌شود. در واقع CTR، تعداد کلیک روی هر نتیجه و تقسیم آن بر کل جستجوهای انجام شده در آن عبارت می‌باشد.

بررسی رضایت کاربران در زمان جستجو با الگوریتم رنک برین

علاوه‌بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران در سایت منتخب یا Dwell Time و عبارتی که مجددا در بازگشت به صفحه گوگل جستجو می‌کنند، بوسیله رنک‌ برین بررسی می‌شود. این موارد میزان رضایت کاربران در سایت را نشان می‌دهد. بررسی و شناسایی این فاکتور و بهینه‌سازی سایت به‌منظور افزایش CTR و افزایش زمان حضور کاربران در صفحه، تاثیر فراوانی در جایگاه شما در جستجوهای بعدی دارد.

بررسی میزان رضایت کاربران به صورت دوره ای از محتوای صفحه

یک نمونه دیگر از عوامل تعیین‌کننده رضایت کاربران از محتوای صفحه، بررسی به صورت دوره‌ای صفحه و تغییرات انجام شده در آن می‌باشد. برای نمونه درصورتی که میزان نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد، نشان دهنده این است که کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشته‌اند و با آن صفحه تعامل خوبی برقرار کرده‌اند.

در نتیجه الگوریتم رنک برین گوگل به صورت دوره‌ای صفحات اینترنت، تعداد اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نظرات ثبت شده از طرف کاربران و امتیاز داده شده به محتوا و تعداد لینک‌های خارجی به صفحه و .. را بررسی می‌کند. هرچه ارتباط کاربران با سایت شما بیشتر باشد، شما شانس بهتری برای دریافت جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

عبارت‌های استفاده شده برای لینک‌ سازی داخلی و خارجی

انکر تکست‌، همان کلمات یا عبارت‌هایی هستند که برای ایجاد لینک بین دو صفحه در اینترنت از آن استفاده می‌شود. گوگل برای درک بهتر موضوع صفحه، از روش لینک‌دهی به صفحات اینترنت استفاده می‌کند. برای مثال زمانی که سایت‌ دیگر به صفحه شما با عبارت “خرید موبایل” لینک می‌دهد، به کاربر و گوگل اعلام می‌کند که موضوع این صفحه مرتبط با خرید موبایل است. مختصصان سئو تلاش می‌کنند که لینک‌های متفاوتی را از سایت‌های دیگر برای سایت خودشان ایجاد کنند. اما تمرکز آن‌ها بکارگیری یک عبارت معین برای لینک‌سازی است.

هرچه تنوع عبارت‌های لینک‌شده با موضوع و مفهوم یکسان به یک صفحه بیشتر باشد، شانس شما نیز برای دریافت جایگاه بهتر در نتایج جستجو افزایش می‌یابد. گوگل در صورت استفاده از کلمه کلیدی طولانی و الگوریتم رنک برین گوگل، می‌تواند بهتر موضوع سایت شما و محتوایتان را درک کند. این موضوع باعث می‌شود که شما به مرور زمان از تک کلمه‌ها نیز رتبه دریافت کنید.

رعایت اصول ساده نویسی و استاندارهای نگارشی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات نویسندگان و مدیران وب، این است که مقالات و مطالب را بسیار پیچیده می‌نویسند. این مورد باعث می‌شود که نتوانند جایگاه خوبی در رتبه‌بندی گوگل کسب کنند. الگوریتم های گوگل نظیر الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین گوگل، سبب شده تا گوگل نسبت به گذشته هوشمندتر شود. از این‌رو باید سعی کنید مطالبی ساده بنویسید تا کاربران مبتدی نیز متوجه آن شوند. محتوای بدون غلط‌ های املایی و با بیان ساده، به سرعت در گوگل رتبه دریافت می‌کنند.

استفاده از عنوان‌های مناسب، تگ H1 تا H6، طولانی بودن محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در alt تصاویر، استفاده از ویدئوها، استفاده از زیر عنوان و شماره گذاری، اصلاح مشکلات گرامری و نوشتاری تمامی از مواردی هستند که بوسیله الگوریتم رنک برین گوگل بررسی می‌شوند.

تاثیر الگوریتم رنک برین بر صفحه جستجوی گوگل

الگوریتم رنک برین گوگل نقش موثری در رتبه بندی نتایج و شناسایی مفهوم موردنظر کاربران دارد. این الگوریتم به گوگل کمک بسیاری کرده تا امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این قسمت به کاربران کمک می‌کند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را کسب کنند. در ادامه همراه ما باشید تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

Featured Snippets

در بعضی از جستجو‌ها، یک باکس محتوایی در بالای صفحه‌ی جستجو مشاهده می‌کنید. در این باکس پاسخ سوالات کاربران به صورت لیست وجود دارد.  به این قابلیت رتبه 0 گوگل یا featured snippet می‌گویند.

Featured Snippets از تاثیرات الگوریتم رنک برین

سایتی که در رنک صفر قرار دارد، یکی از 10 وبسایت ظاهر شده در صفحه اول گوگل می‌باشد. گوگل اصولا برای جستجوهایی که به صورت سوالی هستند، از قابلیت featured snippet استفاده می‌کند. سایت‎هایی که در این بخش ظاهر می‌‎شوند از اعتبار بالایی برخوردار هستند و در محتوای خود به بررسی سوالات پرداخته‌اند.

People also search for

وقتی‌که یکی از نتایج جستجو را انتخاب می‌کنید و بعد از آن به همان صفحه از نتایج جستجو برمی‌گردید، یک باکس جداگانه در زیر آن صفحه به شما نمایش داده می‌شود. این باکس شامل عبارات مرتبط با موضوع جستجو شما می‌باشد.

People also search for از تاثیرات الگوریتم رنک برین

دراین صورت الگوریتم رنک برین گوگل متوجه می‌شود که شما با مراجعه به آن صفحات، پاسخ سوال خود را نگرفته‌اید و به جستجوی دقیق‌تر احتیاج دارید. از این رو گزینه‌های جدیدی برای عبارتی که جستجو کردید و صفحه‌ای که انتخاب کردید، برای شما نشان می‌دهد.

People also ask

دربسیاری از جستجوها یک باکس متفاوت برای کاربران ظاهر می‌شود که شامل جستجوهای مرتبط با موضوع مورد نظرشما می‌باشد. با انتخاب هرکدام از آن‌ها بک پاسخ کوتاه و خلاصه داده می‌شود و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده می‌شود. این قسمت نیز با استفاده از الگوریتم رنک برین گوگل و براساس جستجوهای دیگر کاربران، جمع آوری و نمایش داده می‌شود.

People also ask از تاثیرات الگوریتم رنک برین

آیا الگوریتم رنک برین گوگل روی الگوریتم‌های دیگر تاثیر دارد؟

الگوریتم رنک برین گوگل علاوه‌بر اینکه بر نتایج جستجو موثر است، بلکه روی سایر الگوریتم‌های گوگل نیز تاثیرگذار می‌باشد. این الگوریتم با استفاده از برخی اطلاعاتی که از کاربران دریافت کرده است می‌تواند به نتیجه‌ای دست یابد و براساس آن روی سایر الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل تاثیر گذاشته و آن‌ها را بهینه‌تر کند.

وظیفه الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

وظیفه الگوریتم رنک برین گوگل پاسخ‌دهی به 15% از جستجوهای آنلاین است و یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های تعین‌کننده رتبه و جایگاه سایت‌هاست. درحال حاضر الگوریتم رنک برین گوگل به عنوان سومین عامل تاثیرگذار در مشخص کردن نتایج و پاسخ‌دهی به درخواست جستجوی کاربران و رتبه‌بندی وب سایت‌هاست.