مقالات آموزشی

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ آموزش رفع جریمه گوگل پاندا

الگوریتم پاندا گوگل و روش در امان ماندن از جریمه آن

الگوریتم پاندا گوگل یکی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل است. الگوریتم پاندا، به بررسی کیفیت محتوا و تشخیص میزان رضایت کاربران از محتوا می‌پردازد. الگوریتم پاندا تا حدودی نتایج جستجو را تغییر داده است و با متن‌های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌کند. این الگوریتم شانس نمایش محتواهای کوتاه، تکراری و بی‌کیفیت را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوهای جذاب، ارزشمند و منحصربفرد جایگاه و رتبه بالاتری در نتایج جستجو می‌دهد. پنالتی شدن سایت بوسیله الگوریتم پاندا گوگل به معنای جریمه شدن سایت و تشخیص سایت به عنوان سایتی بی‌کیفیت است و بدین ترتیب سایت شما از نتایج جستجو حذف شده است.

الگوریتم های گوگل نظیر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، الگوریتم پنگوئن گوگل، الگوریتم دزد دریایی، الگوریتم گورخر گوگل، الگوریتم کبوتر و … برای بهبودی عملکرد و رضایت کاربران ایجاد شده‌اند. الگوریتم پاندا گوگل، محتواهایی که بی ارزش و کوتاه هستند را نمایش نمی‌دهد؛ فقط محتواهای با کیفیت و منحصر بفرد را در نتایج جستجو قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله از سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم بیشتر به الگوریتم پاندا گوگل و روش در امان ماندن از جریمه آن خواهیم پرداخت.

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل به‌منظور جلوگیری از توسعه محتواهای ضعیف و نامطلوب در صفحه بوجود آمده است. الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل به نیاز مخاطب اهمیت بسیاری می‌دهند. درواقع گوگل همواره قصد دارد به کاربران خود اطلاعاتی ارائه دهد که پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد. الگوریتم پاندا گوگل یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین الگوریتم های گوگل است که زمانی منتشر شد که کاربران از بازدید محتواهای اسپم و بیهوده در نتایج جستجو شکایت داشتند. البته امروزه این الگوریتم به عنوان بخشی از هسته اصلی الگوریتم های گوگل تعریف شده و هویت مستقلی ندارد. گوگل الگوریتم پاندا را به عنوان معیاری به‌منظور طبقه بندی میزان کیفیت صفحه‌ها انتشار داد.

این معیار باتوجه به میزان رضایت کاربران در نظر گرفته شده و تبدیل به یکی از عوامل مهم در رتبه بندی نتایج جستجو شد. با معرفی الگوریتم پاندا گوگل سایت‌هایی که به دلیل محتواهای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه بودند، با اضافه نمودن محتوای باکیفیت و ارزشمند، توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات و حذف کلمات زائد نسبت به بازسازی و اصلاح صفحاتشان اقدام نمودند.

هدف از ایجاد الگوریتم پاندا گوگل

درسال 2010 به دلیل کیفیت پایین و ضعیف محتواهای سایت‌ها، گوگل دچار یک بحران اساسی شد. در این شرایط الگوریتم کافئین، قدرت ایندکس گوگل را چند برابر کرد. این روند موجب شد تا اطلاعات بی‌‌کیفیت در گوگل به سرعت فهرست‌بندی شوند. این روند موجب در معرض خطر قرار گرفتن تجارت گوگل که براساس نیازهای کاربران برای جستجوی کلمات کلیدی بود، گردید.

گوگل بوسیله الگوریتم پاندا گوگل محتوا سایت‌های بی‌کیفیت و ضعیف را کاهش داد و جایگاه محتوا کاربردی و دقیق را ارتقا بخشید. الگوریتم پاندا کیفیت محتواهای سایت‌ها را مطابق رضایت کاربران بررسی می‌کند و سایت‌هایی که با روش‌های غیر اصولی به دنبال کسب رتبه‌ بالا در نتایج جستجو گوگل بودند را جریمه می‌کند. گوگل با طراحی این الگوریتم توانست محتوا با کیفیت را شناسایی بکند و آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش بدهد. بنابراین با روی کار آمدن الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل نظیر الگوریتم پاندا گوگل، اهمیت محتوا در بهینه‌سازی رتبه و سئو سایت افزایش پیدا کرد.

منظور گوگل از محتوای بی‌کیفیت چیست؟

برای اینکه از خشم الگوریتم پاندا گوگل در امان بمانید، با مواردی رعایت کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عواملی که این الگوریتم بررسی می‌کند خواهیم پرداخت:

محتوای منحصر بفرد

الگوریتم پاندا گوگل، یک الگوریتم هوشمند است. این الگوریتم با چند عامل متفاوت، محتوا تکراری را شناسایی می‌کند. یکی از این عامل‌های شناسایی، میزان رضایت کاربران است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که گوگل از کجا می‌فهمد که یک محتوا در کدام سایت منحصربفرد است و در کدام یکی کپی؟ گوگل براساس تاریخ انتشار محتوا از روی سرورها متوجه این قضیه می‌شود.

همچنین اگر تاریخ را تغییر بدهید بازهم گوگل متوجه آن خواهد شد. پس یه سرعت اقدام کنید و محتواهای کپی و دست‌کاری شده را از سایتتان پاک کنید. درصورتی که ناچار به استفاده از مطالب کپی شده هستنید، حتما در مقاله خود ذکر کنید که این متن را از جایی برداشتید.

محتوا کم حجم

الگوریتم پاندا نسبت به محتوا کوتاه و کم‌ارزش حساس است و آن را در معرض حذف شدن قرار می‌دهد. سعی کنید محتوا کامل و منحصر بفرد طراحی کنید و از زیاده‌گویی و کش دادن مطلب، پرهیز کنید. محتوای شما باید اطلاعات کامل را به کاربران برساند و به سوالات احتمالی آن‌ها پاسخ بدهد. مقاله یا محتوای شما حداقل باید دارای 1500 کلمه باشد. سعی کنید در مقاله خود از عکس‌ها و ویدئو‌های مرتبط و آموزشی استفاده کنید.

محتوای ضعیف

اگر کاربران نیاز و سوال‌های خود در مقاله دریافت نکنند، به سرعت آن سایت‌ را ترک می‌کنند. همچنین آن سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل به عنوان محتوای ضعیف رمزگذاری می‌شود. محتوایی که دارای اشکلات املایی، دستوری و نگارشی باشد خواننده را عاصی می‌کند. شما باید در تولید محتوا دقت نمایید که محتوای غنی را برای کاربران خود فراهم کنید و آن‌ها را مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید. در این صورت الگوریتم پاندا گوگل رتبه شما را ارتقا می‌دهد.

محتوای بی اعتبار

شما باید اطلاعات معتبر در سایت خود برای کاربران قرار بدهید. چرا که درصورت عدم رعایت کردن این نکته پاندا محتوای شما را به عنوان یک محتوای اسپم و تایید نشده مشخص می‌کند و سایت شما را جریمه می‌کند.

ناهماهنگی محتوا نسبت با موضوع جستجو شده

اگر در صفحات خود محتوای نمایش دهید که با موضوع جستجو شده مطابقت نداشته باشد، یا با استفاده از کلمات کلیدی کاربران را به سمت تبلیغات هدایت کنید، الگوریتم پاندا گوگل سایت شما را جریمه می‌کند. برای مثال کاربر عبارت (درمان سردرد) را سرچ کرده اما با (فروشگاه لوازم خانگی) مواجه شده است. این روند باعث نارضایتی کاربران و ترک آن‌ها از سایت می‌شود. الگوریتم پاندا با توجه به این موضوع آن سایت را جریمه می‌کند. فراموش نکنید رضایت کاربران برای گوگل و الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل بسیار اهمیت دارد.

تبلیغات بیش از حد

کاربران برای دریافت اطلاعات و پاسخ سوالات خود در مورد یک موضوع وارد سایت شما می‌شوند. در مواقعی که آن‌ها با تبلیغات بنری، متنی، پاپ آپ و … روبه‌رو شوند، عصبانی شده و در نهایت سایت شما را ترک می‌کنند. الگوریتم پاندا گوگل متوجه این موضوع می‌شود و سایت شما را به عنوان یک سایت اسپم و بی‌کیفیت شناسایی می‌کند. پس اگر می‌خواهید فعالیت و درآمد خود را توسط سایتتان از دست ندهید و سئو سایت خود را بهینه سازی کنید، باید میزان تبلیغات را در سایت‌ خود کاهش دهید.

از کجا متوجه شویم مورد جریمه الگوریتم پاندا گوگل قرار گرفته‌ایم؟

درصورتی که با کاهش ناگهانی ترافیک ورودی و بازدید سایت خود مواجه شدید، امکان دارد که الگوریتم پاندا گوگل محتوا یا سایت شما را به دلیل یکی از موارد ذکر شده در بالا، ضعیف و بی‌ارزش درنظر گرفته باشد. و رتبه و سئو سایت شما را کاهش داده باشد. درضمن کاهش رتبه سایت همیشه با الگوریتم پاندا گوگل مرتبط نیست، اما یکی از موارد مهم است که باید بررسی شود. در برخی موایع نیز ممکن است بخشی از سایت یا یک صفحه از آن، محتوای بی‌کیفیت و غیر استاندارد داشته باشد، اما کل سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل جریمه شود.

برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم پاندا گوگل چه کاری باید انجام بدهیم؟

محتوای شما باید ارزش افزوده‌ قابل توجهی نسب با سایر صفحات و سایت‌های دیگر داشته باشد. چراکه این روند موجب دیده شدن و ارتقا سایت شما می‌شود. محتوایی که ارائه می‌دهید باید کامل، مفید و کاربردی باشد، تا کاربران با استفاده از آن نیازهای خود را برطرف کنند و احتمال مراجعه آن‌ها به سایت‌های دیگر کاهش یابد.

موارد مانند اطلاعات معتبر، دسته‌بندی مناسب، ویراستاری خوب، اطلاعات معتبر، مطالب تخصصی و… محتوای شما را منحصر بفرد می‌کند. با رعایت این نکات محتوای شما توسط افراد دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و شما از کاربران بازخورد و کامنت دریافت می‌کنید. در این صورت کاربران و گوگل از سایت شما رضایت کسب می‌کنند و رتبه شما در نتایج جستجو ارتقا می‌یابد و سئو سایت شما بهینه سازی می‌شود.

  • کل محتوا سایت‌ را بررسی کنید و محتوای مشکوک را ویرایش یا حذف کنید.
  • در تولید محتوا از ترجمه‌های درهم که بوسیله سایت‌ها و نرم افزار‌های آنلاین انجام می‌شود، پرهیز کنید.
  • برای برندسازی تلاش کنید و به عنوان یک منبع معتبر و مهم اطلاعات با یک نام تجاری برازنده در بین کاربران شناخته شوید.
  •  از کلمات کلیدی نامتعارف در محتوا دوری کنید. سعی کنید محتوا غنی برای کاربران ارائه دهید.
  • در مورد الگوریتم‌های دیگر گوگل مانند الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم کبوتر و… تحقیق کنید و سئو سایت خود را بهینه‌سازی کنید.
  • به طراحی سایت خود توجه داشته باشد که اعصاب و چشم کاربران را آزار ندهد. سلیقه کاربران را بررسی کنید تا بتوانید با طراحی مناسب کاربران را در سایت‌ خود نگه دارید.
  • در تبیلغ کردن خلاق باشید و از تبلیغات و بک لینک زیاد و افراطی پرهیز کنید.
  • به هیچ وجه از مزرعه محتوا استفاده نکنید.

بروزرسانی الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا گوگل در 23 فوریه 2011 توسط گوگل معرفی شد. در 24 فوریه، گوگل یک بلاگ پست در مورد الگوریتم پاندا منتشر کرد. در آن پست توضیح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی را منتشر نمود. آن‌ها ادعا کردند تغییرات بزرگی در رنکینگ خود بوجود آورده‌اند. تغییری که می‌تواند 11.8 درصد نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار بدهد. در ادامه این مطلب قسمتی مهمی از متن این پست را ارائه می‌دهیم:

این بروزرسانی برای کاهش رتبه سایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیت ارائه می‌دهند. آن محتوا هیچ دانش و ارزشی را به کاربران اضافه نمی‌کند. این سایت‌ها محتوا را از وب‌سایت‎های دیگر کپی می‌کنند. در این حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه سایت‌های باکیفیت و با ارزش می‌شود و وب‌سایت‌هایی که محتوا با ارزش، اصیل، منحصربفرد، مفید و کاربردی را در سایت‌ خود استفاده کرده باشند، در بهترین جایگاه نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.

الگوریتم پاندا گوگل یکی ازالگوریتم های هوش مصنوعی گوگل

موسس وب‌سایت Search Engine Land این بروزرسانی را به عنوان آپدیت Farmer معرفی کرد. بعد از انتشار بروزرسانی این الگوریتم، تحقیقاتی به عنوان برنده‌ها و بازنده‌ها بوسیله موسسه Search Metrics انجام شد. طی این تحقیقات مشخص شد، سایت‌هایی که تنزل زیادی در رتبه خود داشتند، واقعا مستحق آن بودند. بعضی از وب‌سایت‌های معروف مانند WikiHow پس از این بروزرسانی سعی کردند تا از دستورالعمل درست پیروی کنند تا کیفیت سایت‌ خود را بهبود دهند. از آشکارترین تغییراتی که بعد از بوجود آمدن الگوریتم پاندا گوگل رخ‌ داد، نابودی مزرعه محتوا Content Farm بود. مدیران وب با استفاده از مزرعه محتواها، مطالب بی‌ارزش و بی‌کیفیت را انتشار می‌داند و به تعداد زیادی از لینک‌سازی‌های مخرب در این صفحات می‌‌پرداختد.

بروزرسانی الگوریتم پاندا گوگل

تفاوت الگوریتم پنگوئن و پاندای گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل و پاندا تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. الگوریتم پاندا گوگل سایت‌هایی که هرزنامه هستند را مورد هدف قرار می‌دهد و هدف پنگون فیلتر کردن سایت‌هایی است که قصد دارند با روش‌های اسپم مانند لینک‌سازی و پرکردن صفحه از کلمات کلیدی در نتایج جستجو گوگل رتبه بالا بدست آوردند. گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا می‌تواند وب‌سایت‌های بی‌کیفیت را از بین برد. شما باید صفحاتی که بیش از اندازه بهینه شده‌اند را آنالیز کنید و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شروع کمپین‌های جدید سطح آگاهی برند را بهبود ببخشید. برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم پنگوئن باید تکنیک‌های کلاه سیاه را کنار بگذارید. بدین منظور موارد ذکر شده در قسمت پایین را اصلاح کنید:

  • لینک سازی بیش از اندازه
  • کیورد استافینگ
  • محتوای بی‌معنی و غیر مرتبط

الگوریتم پاندا گوگل فیلتر است و برای جریمه و رتبه‌بندی محتوا ضعیف و کم حجم بوجود آمده است. درصورتی الگوریتم پنگوئن یک فیلتر برای جریمه کردن سایت‌هایی است از تکنیک‌های ایجاد لینک‌های نادرست و استفاده پیش از اندازه کلمات کلیدی، طراحی شده است.

مقایسه الگوریتم پانداد گوگل و الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را چک می‌کند؟

پاندا مانند یک انسان سوالا‌تی برای تعیین کیفیت سایت شما از خودش می‌پرسد. این سوال‌ها عبارتند از:

  • اگر این محتوا در یک مجله پرفروش قرار بگیرید به اندازه کافی جذاب است؟
  • آیا در وب‌‎سایت از تبلیغات زیاد و آزار دهنده استفاده شده؟
  • آیا می‌توان به اطلاعات این صفحه که نمایش داده شده است اعتماد کرد؟
  • در این سایت از محتوای تکراری یا یکسان اما با کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟
  • آیا با ارائه اطلاعات کارت اعتباری خود به سایت مدنظر مشکلی ندارید؟
  • و …..

از کجا بفهمیم الگوریتم پاندا گوگل سایت ما را جریمه کرده است؟

شما می‌توانید به قسمت سرچ کنسول سایت خود بروید و قسمت ورودی سایت خود را بررسی کنید. ببینید که آیا در مدت زمان 6 ماه نمودار سایت شما افت کرده و دیگر به روال قبلی خود باز نگشته؟ در این شرایط ممکن است افت نمودار سایت شما زیر سر الگوریتم پاندا گوگل باشد. البته علاوه‌بر این الگوریتم دلایل دیگری هم وجود دارد.

چگونه سایت را از الگوریتم پاندا گوگل در امان نگه داریم؟

از محتوای با کیفیت و منحصربفرد استفاده کنید، از تبلیغات بیش از اندازه، محتوای تکراری، بی اعتبار، کم‌حجم و… پرهیز کنید.

درصورت جریمه سایت توسط الگوریتم پاندا چه باید کرد؟

اگر مشکل از محتوا نبود باید و تنها مشکل استفاده از صفحات اضافی و خبرهای سایت‌های دیگر بود، باید این صفحات و محتواهای کم ارزش را حذف کنید. برای اینکار می‌توانید از ابزار remove URLS در Google search console استفاده کنید.