مقالات آموزشی

پیج آتوریتی (Page Authority) و تاثیر آن بر سئو

پیج آتوریتی یا Page Authority و تاثیر آن بر سئو

پیج آتوریتی Page Authority یا قدرت صفحه یکی از ملاک‌های سنجش رتبه صفحه‌های مختلف سایت‌ها است. آتوریتی سایت بوسیله یک ماشین شناسایی الگوریتم رتبه بندی، براساس معیاری خاص برای هر صفحه، نظیر تعداد صفحه‌های لینک شده به این صفحه مشخص می‌شود. بررسی پیج اتوریتی توسط سایت MOZ انجام می‌شود که اعدادی بین 1 تا 100 طی بررسی اعتبار دامین و اعتبار سایت ارائه می‌شود. بزرگتر بودن رنچ پیج آتوریتی نشان دهنده اعتبار بیشتر دامنه و سایت شما است. البته تنها داشتن امتیاز بالا در سایت MOZ برای کسب رتبه‌های برتر گوگل کافی نمی‌باشد.

درواقع گوگل با زیاد شدن سایت‌ها تصمیم گرفت به دامنه‌هایی که ارزش و اعتبار بیشتری دارد، بیشتر بها دهد. از این‌رو برای رساندن صفحات به رتبه‌های بالاتر در نتایج، یکی از معیارهای مورد سنجش را آتوریتی یا اعتبار آن صفحه قرار داد. اعتبار صفحات و دامنه نیز طی ارائه مطالب کاربردی، مفید، محبوب و برگرفته از اطلاعات صحیح بدست خواهد آمد. در ادامه این مطلب از مشاوران بازرایابی اینترنتی جَم بیشتر به مفهوم پیج آتوریتی سایت، بررسی پیج اتوریتی، دامین اتوریتی یعنی چی و پیج رنک گوگل خواهیم پرداخت.

پیج اتوریتی سایت چیست؟

در واقع پیج آتوریتی یا به‌ اختصار PA یکی از معیارهای اندازه‌گیری قدرت و اعتبار سایت برای رتبه‌بندی است. این معیار و امتیاز بوسیله سایت Moz به صفحات سایت داده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان به پیش بینی رتبه صفحه در نتایج جستجو یا SERP پرداخت. رنج پیچ اتوریتی میان 1 تا 100 است و هر اندازه این عدد به 100 نزدیکتر باشد، احتمال کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.

پیج آتوریتی سایت براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ربات پایشگر Moz، سایت Mozscape و دیگر پارامترها نظیر MozRank، MozTrust بدست می‌آید. همانند دامین آتوریتی، برای محاسبه عدد بررسی پیج اتوریتی، یک مدل هوش منصوعی که رتبه صفحه را نسبت به رقبا می‌سنجد، بکار می‌رود و طی فرمول‌های پیچیده بررسی پیج اتوریتی بدست خواهد آمد. پیج آتوریتی به شما نشان می‌دهد که محتوا شما برای کاربران چقدر ارزش داشت و چه تعدادی آن را در اینترنت انتشار داده‌اند.

تعین امتیاز پیج آتوریتی توسط سایت Moz

تاثیر پیج آتوریتی بر سئو

متخصصان بازاریابی دیجیتال براین باروند که پیچ آتوریتی در سئو سایت تاثیر ندارد. این معیار فقط به‌منظور بررسی عملکرد سایت در کنار سایر معیارهای بکار می‌رود تا نسبت به بهینه سازی سایت اطمینان ایجاد گردد. اما در رتبه بندی صفحات سایت در موتور جستجو تاثیری نخواهد داشت. درواقع استفاده از ابزارهای بررسی پیج اتوریتی و دامین آتوریتی، راهکاری مناسب برای مشخص کردن نقاط ضعف سایت در سئو به شمار می‌رود. از طرفی از اعتبار صفحه می‌توان به عنوان ملاکی برای بهبود وضعیت صفحه‌های سایت استفاده نمود. برای نمونه شما می‌توانید امتیاز حال حاضر صفحه را درنظر بگیرید و با بهینه سازی صفحه و ایجاد تغییراتی، تلاش کنید تا اعتبار صفحه را افزایش دهید.

با افزایش قدرت صفحه، در بررسی اعتبار دامین، می‌توان شاهد افزایش قدرت دامنه نیز بود. در نتیجه سایت از دیدگاه موتورهای جستجو، معتبرتر و قدرتمندتر می‌شود و احتمال کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو افزایش میابد. فعالیت‌هایی نظیر دریافت بک لینک های باکیفیت و تبادل لینک در سئو می‌تواند موجب افزایش قدرت و اعتبار صفحه شود.

محاسبه امتیاز پیج آتوریتی سایت

فرمول محاسبه امتیاز اعتبار صفحه با لگاریتم یا نمودار لگاریتمی در بازه 1 تا 100 سنجیده می‌شود. در این نمودار لگاریتمی رسیدن از امتیاز 20 به 30 آسان‌تر از رسیدن از امتیاز 70 به 80 است. این مسئله باعث ادامه روند رشد و پیشرفت پیشرو سخت‌تر باشد. در زیر به برخی از معیارهای تاثیرگذار در پیج آتوریتی سایت اشاره خواهیم نمود:

  • کیفیت انکرتکست‌ها
  • کیفیت و تعداد لینک‌های داخلی و خارجی
  • ترافیک صفحات
  • رفتار کاربران در صفحات
  • بروزرسانی مدائم صفحات سایت

عوامل موثر در آتوریتی سایت

بعد از آشنایی با مفهوم پیج آتوریتی، در ادامه به مواردی برای استفاده بهتر و بهینه نمودن آن اشاره خواهیم نمود. بافرض اینکه در بررسی اعتبار دامین و صفحات، اعتبار پیج و دامنه شما پایین باشد، به منظور بالا بردن آن باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد. تا بتوانید درصورت بروز مشکلی که گوگل را به اشتباه انداخته و باعث می‌شود سایت شما به عنوان سایتی بی‌اعتبار معرفی کند، برطرف نمایید. در زیر به این عوامل خواهیم پرداخت:

تعداد و کیفیت بک لینک ها

با استفاده از بک لینک‌های خوب، علاوه‌بر افزایش اعتبار و امتیاز دامنه، می‌توانید امتیاز پیج آتوریتی را نیز بالا ببرید. البته آنچه اهمیت دارد بک‌ لینک سازی باکیفیت و با تعداد مناسب است. چرا که در صورت لینکسازی بدون تحقیق و بررسی، سایت شما آسیب خواهد دید. از این‌رو قبل از انجام آن باید ارزش و اعتبار سایتی که از آن بک لینک دریافت می‌کنید را نزد گوگل بسنجید. با دریافت بک لینک از سایت‌های باقدمت و معتبر، سایت شما نیز نزد گوگل اعتبار بیشتری پیدا می‌کند و گوگل رتبه بالاتری به شما خواهد داد.

سیگنال شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار برای دریافت امتیاز آتوریتی سایت، میزان فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی است. حضور و فعالیت خود را در رسانه شبکه‌های اجتماعی افزایش و محتوای خود را در فضای شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، اینستاگرام، تویتر و لینکدین و .. انتشار دهید. افراد را تشویق کنید تا از محتوا سایت شما بازدید کنند تا از طریق لایک و کامنت و… توسط کاربران، اعتبار صفحه سایت شما افزایش یابد. این روند می‌تواند به صورت غیر مستقیم به جذب ترافیک بیشتر و اعتبار صفحه شما تاثیر بگذارد.

تولید محتوای مناسب

تولید محتوا باکیفیت در سایت به معنای افزایش ترافیک و بک‌ لینک‌های بیشتر می‌باشد. بارگذاری مطالب مفید و جدید باعث افزایش بازدیدکنندگان از سایت شما و افزایش امتیاز در صفحه خواهد شد.

حذف بک لینک های مخرب

لینک های مخرب تاثیر منفی رو اعتبار و ارزش سایت شما می‌گذارند. شما باید همیشه بک لینک‌های خود را بررسی کنید و لینک‌های مخرب و اسپم را شناسایی و حذف نمایید. شما می‌توانید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل این لینک‌ها را خنثی نمایید تا اثرات منفی روی اعتبار صفحه شما نگذارند. درصورت وجود لینک‌های شکسته و مخرب در صفحه، اعتبار شما کاسته می‌شود و اجازه دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل را نخواهید داشت.

بهبود سرعت و تجربه کاربری سایت

سایتی که دارای سرعت و تجربه کاربری یکپارچه است علاوه‌بر اینکه اعتبار صفحه سایت شما را افزایش می‌دهد بلکه نرخ تعامل کاربران را نیز افزایش می‌دهد. با استفاده از جاوا اسکریپت، فشرده سازی تصاویر و کوچک کردن CSS عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید.

بهینه کردن عناصر موجود در صفحه

از عناوین صفحه، توضیحات متا و URL ها، برای جستجوی بهینه برای موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. در محتوای خود از کلمات کلیدی مرتبط  استفاده کند.

به سئو داخلی خود توجه بکنید

یکی از تاثیرگذارترین عوامل روی پیج آتوریتی، سئو داخلی است. اگر در سایت خود محتوای زیادی دارید و بک لینک های خوبی هم برای آن ایجاد کردید اما سرعت آن را بهینه نکرده باشید، بخش بزرگی از سئو را انجام نداده‌اید و از بهینه سازی سایت خود جلوگیری کرده‌اید. با استفاده از فاکتورهای سئو داخلی می‌توانید بهینه سازی را روی سایت خود انجام بدهید.

پست های مهمان

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند پیج آتوریتی را افرایش دهد، پست مهمان است. هر زمان محتوایی را جایی به اشتراک می‌گذارید که با مقاله آن سایت مرتبط است، می‌توانید از همان سایت بک لینکی به سایت خود بدهید تا کاربران بتوانند برای خواندن مطالب بیشتر به سایت شما مراجعه کنند. بنابراین سایت شما به عنوان یک سایت معتبر معرفی خواهد شد و مورد توجه گوگل و موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب سایت‌های دیگر محتوای موجود در سایت شما را منتشر می‌کنند و رتبه و اعتبار صفحات وب شما افزایش می‌یابد.

فیدهای RSS

فیدهای RSS داده‌هایی را انتشار می‌دهند که اصولا بروزرسانی می‌شوند. بنابراین بهتر است که سایت خود را عضو فیلدهای RSS کنید تا هروقت مطالب تازه‌ای در سایت قراردادید، به کاربران فیدها این موضوع اطلاع داده شود. بدین وسیله بدون هیچ هزینه‌ای محتوای سایت خود را تبلیغ کرده‌اید.

انجمن ها

بسیاری از سایت‌های معتبر سایت‎هایی می‌باشند که یا انجمن (فوروم‌) هستند یا بخش انجمن دارند. در چنین سایت‌هایی می‌توانید به سوالات کاربران پاسخ داده و برای توضیحات بیشتر آن‌ها را به سایت خود دعوت نمایید. دراین صورت ربات‌ها یا خرنده‌های وب لینک، شما پیدا می‌کنند و کاربرانی که به دنبال پاسخ سوال‌های خاص هستند را به صورت ارگانیک به سایت شما انتقال می‌دهند.

شباهت و تفاوت پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چیست؟

عملکرد پیج آتوریتی و دامین آتوریتی مانند هم می‌باشد با این تفاوت که دامین آتوریتی به بررسی اعتبار دامین پرداخته و پیج آتوریتی فقط اعتبار سایت را بررسی می‌کند. پیج آتوریتی بسته به لینک‌هایی که به صفحه داده شده است نمره‌ای بین 1 تا 100 به صفحه می‌دهد. همانطور که گفته شد، هرچه نمره بالاتر باشد اعتبار سایت شما افزایش می‌یابد. از پیج آتوریتی نسبت به دامین آتوریتی کمتر استفاده می‌شود. زیرا دامین آتوریتی به کل سایت یک نمره می‌دهد اما پیج آتوریتی باید به هرصفحه به صورت مجزا نمره بدهد.

عوامل داخلی موثر بر پیچ آتوریتی

  • محتوای موجود در صفحه باید روی موضوع خاص تمرکز داشته باشد و از متن، عکس، ویدئو و تبلیغات در محتوا خود استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی باید در محتوا وجود داشته باشد و مرتبط با موضوع محتوا سایت شما باشد.
  • در URL صفحه باید کلمات کلیدی استفاده شود و ریدایرکت به لینک دیگر نباشد.
  • در صفحات سایت خود باید منابع معتبر و مرتبط را برای کاربران و بازدیدکنندگان لینک بدهید.
  • صفحات سایت باید به سرعت بارگذاری شوند.
  • صفحات ساید باید مرتب دسته‌بندی شوند و پیمایش در سایت به خوبی انجام شود.
  • بخش‌های مختلف صفحه از جمله هدر، منو، محتوا و تبلیغات و… به خوبی مشخص شوند.
  • سایت که در آن محتوا قرار دادید باید یک سایت بزرگ و معتبر باشد و مرتب محتوای جدید منتشر کنید و مطالب قبلی را آپدیت کنید.

چه عواملی درون سایت پیج آتورتی را خراب می‌کند؟

برخی از عواملی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است در سایت ممکن است موجب خرابی پیچ آتورینی سایت شود:

  • صفحاتی با خطاهای HTML
  • آوردن واژه‌های کلیدی به صورت غیرطبیعی در جای جای متن
  • لینک‌های صفحه خطای SOF 404 برگردانند.
  • عدم وجود محتوا در صفحه و یا وجود محتوایی با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی
  • تکراری بودن محتواهای پست
  • کوتاه بودن محتوای پست
  • تبلیغاتی بودن محتوای صفحه همانند رپرتاژ
  • تفاوت در محتوای صفحه ارائه شده به کاربر با محتوایی که به خورد موتور جستجو داده می‌شود.
  • دارا بودن پیوندها یا متن مخفی

پیج آتوریتی چگونه محاسبه می‌شود؟

گروه MOZ پیچ آرتوریتی بیش از چهل فاکتور رتبه‌بندی برای محاسبه ارائه می‌کند. این فاکتورها عبارتنداز تعداد بک لینک با کیفیت، کیفیت محتوا، چگالی کلمه‌های کلیدی، ترافیک صفحه و سایت، رفتار بازدیدکنندگان و… . هر صفحه‌ای که نمره بالای 90 بگیرید درجه +A از طرف MOZ دریافت خواهد کرد.

محدود امتیازدهی پیج آتوریتی چگونه است؟

در بررسی پیج اتوریتی هرصفحه می‌تواند نمره‌ای بین 1 تا 100 دریافت کند. هرچه این نمره به 100 نزدیک تر باشد اعتبار سایت افزایش می‌یابد.

عوامل موثر خارجی بر پیچ آتوریتی چیست؟

عواملی از جمله لینک‌هایی که از طرف سایت‌های معتبر به صفحه سایت شما پیوند داده شده باشد، صفحه وب شما به عنوان مرجع شناخته شده باشد، صفحه وب شما در شبکه‌های اجتماعی توسط افراد معتبر و معروف تبلیغ شود، لینک‌های که به صفحه شما داده می‌شود دارای کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما باشد در پیج آتوریتی تاثیرگذار است.

چه عواملی خارجی بر پیج آرتوریتی آسیب وارد می‌کند؟

این عوامل عبارتنداز لینک‌های ورودی از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم و عدم اعتبار سایتی که محتوا درون آن است.