سئو

الگوریتم YMYL گوگل چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

الگوریتم YMYL گوگل چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

الگوریتم YMYL گوگل مخفف عبارت Your Money or Your Life به معنای “زندگی شما یا پول شما” یکی از الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم با سخت‌ترین قوانین طراحی شده است تا امینت کاربران را تضمین کند. از آنجایی که روزانه سوالات فراوانی در زمینه‌های مختلف در گوگل توسط کاربران بیان می‌شود که تاثیر بسزایی در زندگی این افراد دارد، درصورت انتشار محتواهای غلط و فریب‌دهنده، کاربران گوگل در برخی ابعاد زندگی و تصمیم‌گیری‌های خود دچار مشکل شده و ضربه می‌خورند.

فهرست مطالب

باتوجه به حجم بالای اطلاعات در گوگل، تشخیص کیفیت و صحت این اطلاعات امری دشوار است که الگوریتم YMYL گوگل این مهم را برعهده دارد. این الگوریتم براساس قوانینی سخت‌گیرانه محتواهای منتشر شده در زمینه‌های مربوط به جان و مال کاربران را از جهات کیفی بررسی می‌نماید.

در سال 2018 تعداد زیادی از سایت‌هایی که با کلمات کلیدی پولساز در جایگاه اول بودند، رتبه خود را بواسطه انتشار این الگوریتم از دست دادند؛ از این رو می‌توان گفت همانطور که کلمات کلیدی برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل مهم است، برای الگوریتم YMYL گوگل نیز مهم می‌باشد. در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم بیشتر به تعریف الگوریتم YMYL گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت خواهیم پرداخت.

الگوریتم YMYL گوگل چیست؟

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، YMYL مخفف عبارت Your Money or Your Life به معنای “زندگی شما یا پول شما” است. کار الگوریتم YMYL گوگل، اطمینان از امنیت سایت‌هایی است که تاثیرات مهمی را در زندگی فردی و مالی افراد دارند. گوگل با استفاده از الگوریتم YMYL گوگل رتبه‌بندی نتایج جستجو را بر اساس صحت و سلامت محتوا سایت‌ها و معتبر بودن آن‌ها ارزیابی می‌کند. الگوریتم YMYL به گوگل اجازه می‌دهد تا صفحاتی که تاثیر منفی بر کیفیت و وضعیت مالی کاربران دارد را بررسی کند. بر اساس بیانیه گوگل این صفحه شامل صفحاتی است که بر شادی، سلامت، ثبات مالی و امینت کاربران تاثیر دارد. همچنین این الگوریتم تاثیر بسیاری بر سئو سایت شما دارد.

برای مثال تصور کنید که گوگل تمرکز خود را برای ایندکس مطالب و رنکینگ صفحات روی مسائلی از قبیل عکس، متن و .. بگذارد و به اعتبارسنجی سایت‌ها اهمیتی ندهد. کاربران نیز براساس پیج رنک گوگل به صفحات سایت‌هایی نظیر سایت مالی و یا پزشکی اعتماد کنند. این کاربران ممکن است بعدها به سبب دروغ و حقه‌بازی بودن و یا کلاهبرداری این سایت‌ها دچار فریب شوند و پشیمان گردند. الگوریتم YMYL گوگل با قوانینی سخت‌گیرانه به بررسی اعتبار این سایت‌ها می‌پردازد تا از این قبیل اتفاقات جلوگیری شود.

تاثیر الگوریتم YMYL گوگل در زندگی انسان

برای درک و شناخت بهتر الگوریتم YMYL گوگل و تاثیر آن بر زندگی شما می‌توان مثال‌هایی را مطرح نمود. ممکن است شما درصورت مواجه با علائم مختلفی در بدن خود، به جستجوی آن در گوگل پرداخته‌ باشید، تا از علائم و عوارض آن آگاه شوید. حتی ممکن است با خواندن مطالب موجود در اینترنت دارویی نیز مصرف کرده باشید. یا در جستجو متخصص یا دکتر مورد نظر خود، از اطلاعات موجود در گوگل درمورد آن بهرمند شده باشید. حال کافیست تصور کنید در صورت اشتباه بودن این مطالب چه بر سر شما خواهد آمد!!

علاوه بر مثال‌های پزشکی برای درک بهتر الگوریتم YMYL گوگل می‌توان به موارد مالی نیز اشاره کرد. سرمایه‌گذاران بورس و بازارهای مالی دیگر، اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت‌های مختلف گوگل تامین می‌کنند؛ یا بعضی تصمیم‌های خود در کسب و کارشان را باتوجه به اطلاعات موجود در سایت‌های عملی می‌گیرند. اگر در مثال‌های گفته شده‌، به افراد اطلاعات نادرستی منتقل شود، چه مشکلی بوجود می‌آید؟

ممکن است شما دارویی را به اشتباه مصرف کرده باشید که نه‌تتها در سلامتی شما موثر نبوده، بلکه سطح سلامتی شما را نیز کاهش داده است. با اطلاعات غلط در مسائل مالی نیز ممکن است دارایی خود را از دست دهید. الگوریتم YMYL گوگل با حیطه سختگیرانه خود تلاش بر اعتبارسنجی و ارائه محتوا و مطالب با کیفیت معتبر دارد تا از بروز این اتفاقات جلوگیری کند و از جان و مال شما حفاظت نماید.

الگوریتم YMYL گوگل چه اهمیتی دارد؟

تا اینجا مقاله متوجه شدیم که الگوریتم YMYL گوگل چیست، در ادامه به اهمیت این الگوریتم می‌پردازیم. برای گوگل، دستیابی کاربران به اطلاعاتی دقیق و درست اهمیت بسیاری دارد. چراکه این موضوع منجر به اطمینان کاربران به گوگل می‌شود. اگر گوگل نتواند اطلاعات درست را از اطلاعات نادرست تفکیک کند، دیگر مخاطبان به رتبه بندی گوگل اعتماد نمی‌کنند. اگر محتواها الگوریتم YMYL گوگل را رعایت نکنند، آسیب‌های بسیاری به مخاطبان وارد می‌شود. تا قبل از بروزرسانی، گوگل لیستی از موضوعات وب‌سایت‌هایی که باید از الگوریتم YMYL گوگل عبور کنند مانند موارد زیر دسته بندی کرده‌ بود:

  • اخبار و رویدادهایی چون علم، سیاست و فناوری و تجارت
  • موضوعات مربوط به دولت مانند رای‌گیری، مسائل حقوقی و ارگان های دولتی
  • مشاوران مالی از جمله مالیات، بازنشتگی، وام و سرمایه گذاری
  • سایت‌های فروشگاهی و خدماتی
  • اطلاعات مربوط افراد از یک قومیت، نژاد، مذهب، ملیت و جنسیت
  • توصیه های پزشکی مانند اطلاعات بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و داروها

گوگل از ارزیابی کنندگان کیفیت می‌خواهد که تمام صفحات YMYL را بر حسب 4 نوع آسیب در محتوا در نظر بگیریند. این محتوا عبارتند از سلامت، ایمنی، مالی و امنیت جامعه می‌شوند.

رتبه بندی محتوای YMYL  بوسیله گوگل چگونه است؟

زمانی که محتوایی در فضای وب منتشر می‌شود، بوسیله الگوریتم E.A.T بررسی می‌گردد. سپس محتوای مدنظر مطابق سودمند بودن و هم‌خوانی با فاکتورهای E.A.T رتبه‌بندی می‌شود. اگر محتوای انتشار یافته در چهارچوب صفحات YMYL تشخیص داده شود، این بار توسط الگوریتم YMYL گوگل دقیق‌تر بررسی می‌شود. همانطور که در بالا ذکر شد، محتوای YMYL نباید هیچ تاثیر منفی روی زندگی کاربران داشته باشد. در نهایت محتوای YMYL براساس هم‌خوانی بیشتر با ملاک‌های E.A.T رتبه بندی می‌گردند.

نحوه رتبه بندی محتوای باکیفیت توسط الگوریتم YMYL

الگوریتم YMYL گوگل سیستم رتبه‌ بندی متفاوتی دارند. زمانی که جستجوی کاربران مرتبط با محتوای YMYL باشد، سختگیری‌های بیشتری برای بررسی کیفیت سایت‌ها می‌کند. همچنین گوگل بیشتر روی عامل‌های مختلف از جمله اعتبار، تخصصی بودن و کسب اعتماد کاربران تمرکز دارد. گوگل اعتقاد دارد که کاربران از او می‌خواهند که در بررسی سایت‌ها و جستجوهای مرتبط با الگوریتم YMYL گوگل به چهارچوب سختگیرانه، پایبند باشد. در این صورت کسب رتبه خوب در محتواهای YMYL کار سختی است. به همین دلیل سئوکاران و مدیران وب که در این زمینه مشغول هستند باید به موارد مختلفی توجه داشته باشند تا اعتبار و تخصص لازم را برای قابل اعتماد بودن دریافت کنند.

الگوریتم YMYL گوگل روی چه سایت هایی تاثیر می‌گذارد؟

هر محتوا یا صفحه‌ای که بتواند با اطلاعات غلط روی کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر منفی بگذارد، جزء صفحات YMYL قرار می‌گیرد. این صفحات عبارتنداز:

اخبار

سایت‌هایی که در مورد رویدادهای بین المللی، اقتصاد، علم، سیاست و تکنولوژی خبر منتشر می‎کنند. شما می‌توانید با استفاده از گوگل دیسکاور اخبار را دنبال کنید.

مسائل حوزه شهروندی

این موضوع مرتبط باسیاست‌هایی است که در حوزه افزایش آگاهی شهروندان فعالیت می‌کنند. موضوعاتی چون انتخابات، خدمات دولتی و اجتماعی، موسسات عمومی و مسائل حقوقی در این دسته قرار می‌گیرند.

مسائل مالی و اقتصادی

این مورد مرتبط با سایت‌هایی که در حوزه مسائل مالی مانند روش‌های سرمایه گذاری، بیمه، مالیات، خدمات بانکی و… اطلاعاتی را ارائه می‌کنند. برخی سایت‌‌هایی که امکان انتقال پول در آن‌ها وجود دارد نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

فروشگاهای اینترنتی

سایت‌هایی فروشگاهیی و یا سایت‌هایی که در مورد خرید کالا یا خدمات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند، شامل این دسته می‌شوند.

اطلاعات پزشکی

این سایت‌ها اطلاعاتی درمورد داروها، راهکارهایی برای درمان بیماری‌ها، بیمارستان و … ارائه می‌دهند.

گروه‌های اجتماعی

این سایت‌ها اطلاعات مرتبط با گروه‌های مختلف انسان‌ها مانند گروه‌های قومی، دینی، جنسیتی و… را ارائه می‌کنند.

علاوه بر موضوعات بالا موارد دیگری نظیر تغذیه، ورزش، سفر و کاریابی و … نیز وجود دارد که بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. گوگل براساس الگوریتم YMYL گوگل این موضوعات را بررسی می‌کند. گوگل تاکید دارد که موضوعات YMYL باید دارای ویژگی‌های لازم برای امتیاز EAT باشند. در ادامه مطلب به ارتباط YMYL با EAT می‌پردازیم.

ارتباط الگوریتم YMYL گوگل با EAT

الگوریتم EAT در سال 2018 معرفی شد. هدف از ایجاد این الگوریتم، بهبود نتایج جستجو است. این برورسانی منجر شد تا صفحات YMYL به صورت کامل تحت تاثیر قرار بگیرند. EAT مخفف کلماتی چون Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است که محتوا صفحه را با این سه ویژگی ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این سه کلمه به معنای تخصص، اعتبار و اعتماد می‌باشد. در بروزرسانی‌های جدید شاخص‌های EAT برای نویسنده سنجیده می‌شود. این سنجش به صورت زیر می‌باشد:

  • تخصص نوسینده
  • اعتبار نویسنده و محتوای اصلی و سایت
  • قابل اعتماد بودن نویسنده و محتوای اصلی و سایت

ویژگی قابل اعتماد بودن را نمی‌توان در مدت کوتاه با چند تا بک لینک به دست آورد، بلکه این ویژگی به مدت زمان زیادی احتیاج دارد. در ادامه این سه عامل اصلی را بررسی می‌کنیم:

تخصص (Expertise)

واژه expertise به تخصص نویسنده اشاره دارد. شما باید به عنوان نویسنده محتوا تخصص خودتان را در زمینه فعالیتتان ثابت کنید. بعضی مواقع این موضوع از کیفیت محتوا سایت تشخیص داده می‌شود. شما برای موفقیت در الگوریتم YMYL گوگل، باید تخصص خود را به کاربران و موتور جستجوی گوگل نشان دهید. راه نشان دادن تخصص در اینترنت، تولید محتوا است. کاربران هنگام مطالعه محتوا صفحه شما باید از تخصصی بودن مطالب شما آگاه شوند.

با انجام روش‌های مختلف می‌توانید به این جایگاه دست‌یابید. برای مثال خودتان را به کاربران معرفی کنید. بگویید که چه کسی هستید و در چه حرفه‌ای فعالیت می‌کنید؛ چه مداراکی دارید و چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. مدارک خود را به اشتراک بگذارید تا آن‌ها از سطح علمی شما آگاه شوند.

اعتبار (Authoritativeness)

این واژه بر اعتبار نویسنده تاکید دارد. هرچه سایت شما را به عنوان منبع و مرجع شناسایی کنند، اعتبار شما بیشتر خواهد شد. بیشتر مواقع مطالب صحیح و معتبر توسط سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند و این نشان دهنده اعتبار سایت خواهد بود. علاوه بر شناخته شدن به عنوان یک متخصص باید درپی رضایت کاربران از دانش و کار خود باشید تا آن‌ها بتوانند در اینترنت و گوگل به شما اعتماد کنند. برای دریافت اطمینان باید خود را به کاربران ثابت کنید و برای این کار رضایت مشتریان خود منتشر کنید و تجربه همکاری با افراد مختلف و موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید بگویید. برای جلب اعتماد کاربران، مدارکی معتبر خود را به اشتراک بگذارید.

اعتماد (thrustworthinesee)

این واژه بر میزان اعتماد و اعتبار سایت‌ها تاکید دارد. شما باید با انتشار مدارک علمی، سابقه کار و نویسنده‌‍‌ها و اشتراک‌گذاری اطلاعات صحیح، اعتماد کاربران گوگل را جلب کنید. فراموش نکنید که اعتماد گوگل با جلب رضایت کاربران انجام می‌گیرد. شما باید سایت خود و مطالب موجود در آن را به عنوان منبع معتبر به گوگل و کاربران معرفی کنید. برای جلب اعتماد کاربران نباید از اطلاعات نادرست استفاده کنید. همچنین محتوای شما باید امکان ارائه نظر برای مخاطبان داشته باشد.

روش سئو کردن محتوای سایت برای صفحات YMYL

برای اینکه محتوای سایت شما با YMYL وEAT همخوانی داشته باشد، باید دستور العمل YMYL را انجام دهید که به گوگل ثابت کنید محتوای شما مفید است و از منابع معتبر و افراد متخصص برای نگارش آن استفاده می‌کنید. در ادامه با اقدامات زیر می‌توانید سئو سایت خودتان را براساس الگوریتم YMYL گوگل بهبود ببخشید:

محتوا کاربر پسند و یکتا

محتوا مهمترین فاکتور الگوریتم YMYL گوگل است. گوگل دائما کیفیت محتوای شما را بررسی می‌کند تا شما محتوای با ارزشمند و باکیفتی را برای کاربران انتشار دهید. برای انتشار محتوای باکیفیت برای کاربران باید موارد زیر را انجام دهید:

  • محتوای جدید و بروز را برای کاربران ایجاد کنید.
  • ساختار محتوا باید برای کاربران قابل درک باشد.
  • محتوای باید به اندازه طولانی باشد.
  • محتوای قدیمی را با اطلاعات خبری و نکات جدید بروزرسانی کنید.
  • در صفحات سایت خود از محتواهای متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی استفاده کنید.
  • صفحات سایت خود را به منابع معتبر و مرجع هدایت کنید.
  • صفحات سایت خود را از لینک‌های تبلیغاتی پر نکنید.

محتوای سایت خود را به منابع خارجی مرتبط لینک بدهید

با استفاده از لینک‌های خارجی معتبر و شناخته شده می‌توانید به گوگل ثابت کنید که شما برای نگارش محتوای خود به خوبی تحقیق می‌کنید. همچنین استفاده از مطالب سایت‌های دیگر با منتشر کردن بیانیه‌های مختلف در محتوا، به گوگل در شناسایی شما به عنوان مرجع قابل اعتماد کمک می‌کند.

توجه به سئو داخلی

برای بهینه سازی YMYLK با استفاده از کلمات کلیدی، متا داده، تگ‌ها، انکر تکست‌ها، و… به خزندهای گوگل کمک کنید. با بیهنه سازی سئو محتوای سایت شما قدرت بیشتری می‌گیرد و بهتر در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. بهبود فاکتورهای YMYL سئو داخلی سیگنال‌هایی را برای ربات‌های گوگل می‌فرستند تا اطلاعات بهتری درباره چیستی و کارکرد صفحات دریافت کند.

تولید محتوای بروز برای سایت‌های YMYL

مدیران و صاحبان سایت باید به انتشار مطالب بروز توجه داشته باشند. این موضوع برای الگوریتم YMYL گوگل اهمیت بسیاری دارد. همچنین یکی از شرط‌‌های لازم برای رتبه‌بندی YMYL در قسمت نتایج جستجو گوگل می‌باشد. بیشتر سایت‌های YMYL تحت تاثیر الگوریتم تازه هستند و از آن‌ها انتظار می‌رود که محتوای هر حوزه مطابق آخرین تغییرات در دسترس کاربران قرار بگیرید تا افراد اطلاعات دقیق به دست آورند.

برطرف کردن نیاز کاربران با استفاده از محتوا

یکی از فاکتورهای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل، برآوردن شدن نیاز مخاطبان است. گوگل تاکید دارد که کاربران با خواندن اطلاعات باید نیاز و سوال‌های خود را برطرف کنند. برای این کار باید هدف جستجوی کاربران را درک کنید تا محتوایی متناسب با نیاز آن‌ها را منتشر کنید.

استفاده نکردن از تکنیک های کسب در آمد در صفحات YMYL

از بنرها و تبلیغات در صفحه خود به تعداد زیاد استفاده نکنید؛ چراکه YMYL صفحات را کاهش می‌دهد و تجربه کاربری بدی را برای کاربران و سایت شما ایجاد می‌کند. این مورد روی اعتماد و رضایت کاربران و گوگل تاثیر دارد و منجر به کاهش رتبه صفحه و حتی جریمه شما می‌شود.

محتوا سایت را با استفاده از EAT تقویت کنید

برای سایت‌های YMYL بسیار مهم است که بتوانید با محتوای خود در حوزه کسب و کار خودتان را شخصی مجرب و متخصص، معتبر و قابل اعتماد نشان دهید. از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید تا اطلاعاتی صحیح و دقیق را در سایت خود ارائه بدهید. برای ارزش اعتبار به محتوای سایت خود می‌توانید موارد زیر انجام دهید:

  • کیفیت محتوا خود را با ارائه موضوعات عمیق‌تر افزایش دهید.
  • از متا دیسکریپشن یا توضیحات متا برای توصیف دقیق محتوا استفاده کنید.
  • برای افزایش اعتبار سایت خود از سایت‌های بزرگ و معتبر بک لینک بگیرید.
  • اطلاعات تماس و درباره‌ ما را در سایت خود قرار دهید.
  • اطلاعاتی در مورد صاحب سایت و نویسنده محتوا در سایت خود قرار دهید.
  • توضیحات خود را کامل پوشش بدهید و فقط به کلمات کلیدی بسنده نکنید.
  • و…

طراحی سایت واکنشگرا (Responsiveness)

اگر سایت شما متناسب با تلفن همراه طراحی نشده باشد، منجر به کاهش 50 درصد از ترافیک ورودی سایت شما خواهد شد. چراکه واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن سایت‌ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازها برای بدست آوردن رتبه در SERP است. بنابراین اگر ترافیک ورودی سایت شما کم باشد نمی‌توانید نتیجه مطلوب و دلخواه خود را بدست آوردید. گوگل نیز با توجه به ترافیک سایت شما و کلیدواژه جستجو شده در گوگل، ارتباط سایت با محتوای YMYL را دریافت می‌کند.

الگوریتم YMYL گوگل چیست؟

مخفف عبارت Your Money or Your Life به معنای “زندگی شما یا پول شما” می‌باشد. الگوریتم YMYL گوگل به محتوایی اشاره دارد که تاثیر زیادی بر تصمیم گیری افراد دارد. همچینین این محتوا می‌تواند بر مسائل دیگر چون سلامت، امنیت، امور مالی و قومیت‌ها تاثیر بگذارد.

E.A.T و الگوریتم YMYL گوگل چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

این دو الگوریتم مکمل یکدیگر هستند و هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. همچنین تاثیر زیادی رو سئو سایت دارند. هدف آن‌ها ارائه مطالب با کیفیت و ارزشمند به کاربران است.

چطور می‌توان یک سایت را با توجه به الگوریتم YMYL گوگل و E.A.T بهینه سازی کرد؟

برای رشد E.A.T و کسب رتبه در الگوریتم YMYL گوگل باید به عواملی مانند بروزرسانی، اعتبار سایت، منابع معتبر، درست و تخصصی بودن محتوا و … توجه داشت.