هوش مصنوعی

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی با 13 ابزار

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی برای افراد و سازمان‌هایی که قصد دارند از اعتبار و صحت محتواها باخبر شوند، بسیار مهم است. تولید تصاویر، دستیاران مجازی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقالات خبری، ساخت پاورپوینت با هوش مصنوعی، تغییر صدا با هوش مصنوعی و … روز به روز رایج‌تر می‌شود. همینطور بدلیل الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی دشوارتر شده است.

در این زمان برخی ممکن است به این پرسش بربخورند که آیا امکان شناسایی تصاویر و دیگر محتواهای ساخته شده با هوش مصنوعی وجود دارد؟ در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با ما همراه باشید تا با بهترین ابزار تشخیص محتوای هوش مصنوعی آشنا شوید.

چه محتواهایی با هوش مصنوعی تولید می‌شوند؟

امروزه فناوری‌های هوش مصنوعی، در تولید محتوا بسیار کارآمد و کمک‌کننده شده‌اند. ابزارهای هوش مصنوعی با الگوریتم‌های خود می‌توانند هر محتوایی نظیر تصاویر پیچیده، متن، صدا و … تولید کنند. این ابزارها بر اساس داده‌های از پیش تعیین شده برنامه ریزی شده‌اند. این فناوری که از آن به عنوان هوش مصنوعی مولد نیز یاد می‌شود قادر به تولید محتواهایی مانند موارد زیر است:

  • تصاویری از قبیل گرافیک و اینفوگرافی، عکس
  • متن‌هایی مانند شعر، مقاله، توضیحات محصول و داستان
  • ویدیوهایی مانند تیزرهای تبلیغاتی، فیلم‌های متحرک و صحنه‌های فیلم
  • تولید صداهایی برای صداگذاری، گویندگی و سخنرانی برای دستیاران مجازی
  • واقعیت مجازی و افزوده نظیر انیمیشن‌ها و مدل‌های سه بعدی
  • پردازش زبان طبیعی مانند تحلیل احساسات و خلاصه‌سازی
  • پیش بینی‌های مالی همچون پیش‌بینی سهام، تجزیه تحلیل ریسک و گزارش‌های مالی
  • کدزنی و برنامه نویسی مانند برنامه‌ها، بازی‌ها و نرم‌افزارها
  • پیش‌بینی‌های عملی مانند تحقیقات عملی، پیش بینی آب و هوا و کشف دارو

آیا گوگل تولید محتوا با هوش مصنوعی را جریمه می‌کند؟

گوگل محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی را جریمه نمی‌کند. اما محتواهای بی‌کیفیت، گمراه‌کننده و هرزنامه را جریمه می‌کند. حال درصورتی که هوش مصنوعی محتوایی تولید کند که این موارد در آن رعایت نشود، مورد جریمه گوگل قرار می‌گیرد. برای نمونه درصورتی که مقاله‌ی ضعیفی توسط هوش مصنوعی نوشته شود یا آموزنده نباشد، گوگل رتبه آن را در نتایج خود کاهش می‌دهد.

همچنین اگر وبسایتی به منظور فریب کاربران با کلیک بر روی تبلیغات و ارائه اطلاعات خصوصی، طراحی شده باشد، گوگل آن را جریمه می‌کند. گوگل صفحات با کیفیت بالا، مورد نظر کاربران، آموزنده و مفید را به کاربران نمایش می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری کارآمد برای ایده گرفتن و تولید محتوا با درنظر گرفتن معیارهای گوگل باشد.

ضرورت تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی

از آنجایی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بسیار پیچیده است، تفاوت میان این محتوا و محتوای تولید شده یا درواقع تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی توسط انسان دشوار می‌شود. شناسایی و تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی برای عدم اجرای اهداف مخرب بسیار مهم است. در زیر به چند نمونه اهداف مخرب اشاره شده است:

ایجاد دیپ فیک:

دیپ فیک به صداها و ویدیوهای غیرواقعی گفته می‌شود که این‌طور بنظر می‌رسد که کسی چیزی را انجام می‌دهد یا چیزی می‌گوید که این‌چنین نیست. دیپ فیک می‌تواند در آسیب رساندن به شهرت و نشر اطلاعات نادرست مصارف مخربی داشته باشد.

ایجاد هرزنامه:

محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی را در ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌های اسپم و دیگر اشکال محتوا ناخواسته می‌توان بکارگرفت. این موضوع در صورتی که حاوی بدافزار باشد می‌تواند آزاردهنده و مضر به شمار رود.

نشر اطلاعات و تبلیغات نادرست:

از محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی می‌توان در ایجاد پست‌های رسانه اجتماعی، مقاله‌های خبری جعلی و دیگر اشکال محتوایی گمراه‌کننده استفاده کرد. این مسئله در گفتمان عمومی تاثیر منفی و خشونت‌باری خواهد داشت.

آیا می‌توان محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را شناسایی کرد؟

بله، با استفاده از ابزار و روش‌هایی امکان تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی فراهم شده است. در زیر به چند مورد از این روش‌های تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی اشاره شده است:

ناهماهنگی در سبک یا لحن:

این‌گونه محتواها اغلب دارای تناقضاتی در لحن و سبک هستند. چراکه مدل‌های هوش مصنوعی قادر به ثابت نگه‌داشتن یک سبک و لحن نیستند.

وجود زبان تکراری و غیرطبیعی:

محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی، معمولا دارای زبان غیرطبیعی و یا تکراری است. این مسئله به این دلیل است که مدل‌های هوش مصنوعی روی مجموعه داده‌های بزرگ متن، آموزش داده و قادر به تمایز بین زبان طبیعی و غیرطبیعی نخواهند بود.

بررسی خطاهای واقعی:

محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی معمولا دارای خطاهای واقعی است. چراکه مدل‌های هوش مصنوعی در تمام زمان‌ها، قادر به پردازش و دسترسی به اطلاعات از جهان واقعی نیستند.

ابزارهای شناسایی محتوای واقعی و غیرواقعی:

تعدادی ابزار ایجاد شده‌اند که قادرند به تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی کمک کنند. این ابزارهای از تکنیک‌های مختلفی نظیر بررسی خطاهای واقعی، جستجوی ناسازگاری در لحن، زبان تکراری و .. برای این موضوع استفاده می‌کنند.

ابزارهای تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی

در زیر به برخی از ابزارهایی که می‌توانند در تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی به ما کمک کنند اشاره شده است:

ابزار AI OR NOT

سایت Ai or Not ابزاری است که به راحتی می‌تواند عکس‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی را از تصاویر واقعی تشخیص دهد. شما کافیست در این سایت، تصویر مورد نظر خود را آپلود کنید و سپس برای شما درصدی که تصویر توسط هوش مصنوعی درست شده است یا انسان را مشخص می‌کند.

ابزار Originality.AI

سایت Originality.AI که می‌تواند سرقت ادبی را در محتواهای نوشتاری تشخیص دهد. اغلب معلمان، ناشران و … از این ابزار برای تشخیص اصالت محتوا استفاده می‌کنند. این ابزار برای تشخیص مطابقت متن داده شده با محتوای فعلی، آن را با پایگاه داده‌ای مقاله دانشگاهی و سایر منابع مقایسه می‌کند. همچنین درصورت عدم تطابق، درصد منحصربفردی متن را نشان می‌دهد و قسمت‌های مشابه را مشخص می‌کند.

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی Originality

ابزار copyleaks

ابزار copyleaks، نرم‌افزار تشخیص متن است که با اسکن متن با فناوری‌های هوش مصنوعی، شباهات را بین اسناد مختلف برای تشخیص سرقت ادبی مشخص می‌کند. ابزارهای استفاده شده در تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی، روش‌های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی است. این برنامه با اسکن، اسناد مایکروسافت آفیس، فایل pdf و صفحات وب، متن را با پایگاه داده مقایسه می‌کند. و حتی در صورت بازنویسی، سرقت ادبی را مشخص می‌نماید و درصد تشابه را نیز نشان می‌دهد.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی copyleaks

ابزار Writer

Writer یک ابزار تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی است. این ابزار با استفاده از پردازش زبان طبیعی و روش‌های یادگیری ماشین متن را شناسایی می‌کند. رایتر قادر است انواع نوشتار مانند مقالات خبری، پست‌های شبکه اجتماعی و … را دسته‌بندی و متمایز سازد. ابزار writer همچنین با تشخیص احساسات در متن و نظرات افراد، مطالب دارای نگرش خوب یا بد را از هم تشخیص می‌دهد. از این ابزار می‌توان در حذف محتوا ناخواسته از رسانه اجتماعی، پیدا کردن داده‌های مرتبط و بررسی موفقیت در فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی استفاده نمود.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی Writer

ابزار seo.ai

ابزار seo.ai با استفاده از 4 مدل تشخیص متن، تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی را انجام می‌دهد. اصل‌های مورد بررسی متن در این ابزار، آنتروپی، پیش‌بینی، پرپلکسی و همبستگی می‌باشد. این ابزار قادر است محتوای تولید شده توسط GPT-4، GPT-3.5 و ChatGPT را تشخیص دهد.

 ابزار Huggingface

Roberta OpenAI Detector ابزاری برای تشخیص متن تولید شده توسط هوش مصنوعی است. Heggingface براساس متون تولید شده در مدل زبانی GPT-2، قادر است متن‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهد. به دلیل توانایی زیاد هوش مصنوعی در تولید متون مشابه به متون انسان، بکارگیری از مدل‌های زبانی برای تولید متون رایج شده است. این ابزار به راحتی می‌تواند برای شما مشخص کند که آیا متن تولید شده توسط انسان است یا هوش مصنوعی.

ابزار Content at Scale

ابزار Content at Scale برای بررسی صحت محتوای نوشتاری است. این ابزار با فناوری پیشرفته خود، به شما نشان می‌دهد متن داده شده چند درصد به محتوای انسانی شبیه است.

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی Content at Scale

ابزار ai detector

ابزار آنلاین ai detector، با الگوریتم‌های پیشرفته، شناسایی محتوای تولید شده توسط chatgpt یا انسان را انجام می‌دهد. نسخه رایگان ابزار ai detector توانایی تشخیص اینکه متن نوشته شده توسط انسان است یا خیر را داراست. اما در نسخه پولی، به دقت بیشتری مشخص می‌کند که متن توسط انسان نوشته شده یا ربات.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی ai detector

ابزار GPT-2 Output Detecto

ابزار GPT-2 Output Detecto، ابزاری آنلاین برای تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی می‌باشد. این ابزار براساس مشخصه‌های متن و چگونگی آن، مشخص می‌کند که متن توسط انسان نوشته شده است یا خیر. معیارهایی که این ابزار با استفاده از آن‌ها متن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، پرپلکسی برای پیچیدگی متن و برستینسی بزای سرعت متن است.

ابزار GPTZero

ابزار GPTZero بوسیله یک دانشجو 22 ساله در کالج ادوارد تیان ساخته شد. این سیستم بر اساس دو عامل پرپلکسی و برستینس قادر به تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی است. درصورتی که این ابزار توسط متن گیج شود، با استفاده از پرپلکسی، متن را پیچیده تصور کرده و آن را ساخته شده توسط انسان معرفی می‌کند.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی GPTZero

ابزار writefull GPT Detector

Writefull از ابزارهیا تشخیص دهنده gpt تشکیل شده است. این ابزار قادر است محتوای تولید شده توسط CHATGPT و GPT-3 را شناسایی کند. سپس با ارائه امتیازی نشان می‌دهد که متن توسط انسان نوشته شده است یا هوش مصنوعی.

تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی writefull GPT Detector

ابزار OpenAi AI Text classifier

شرکت openai یک AI Text Classifier به‌منظور مقابله با  gpt ساخته است. این ابزار برخلاف سایر ابزارهای گفته شده به متن امتیازی نداده و قسمت‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را نیز مشخص نمی‌کند. روش کار این سایت بدین صورت است که احتمال تولید محتوا بوسیله هوش مصنوعی را با 5 دسته نشان می‌دهد. این 5 دسته از بسیار بعیید تا محتمل می‌باشند.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی OpenAi AI Text classifier

 

ابزار on-page.ai

ربات محتوا On-page.ai، به شما این امکان را می‌دهد که با وارد کردن URL بتوانید قسمت‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهید. در این ابزار شما با کلیک روی گزینه تایید می‌توانید امتیاز احتمال وجود هوش مصنوعی را مشاهده کنید.

 تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی on-page

روش های دیگر تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی در تصاویر چیست؟

با بررسی جزئیات تصویر، دقت به شمایل تصویر، مشاهده واتر مارک در تصاویر، پیدا کردن تناقضات، جستجوی تصویر در گوگل، و استفاده از ابزارهای تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی از جمله روش‌ها می‌باشد.

بهترین ویژگی های ابزار copyleaks چیست؟

پوشش کامل مدل، تجهیز تحلیل در سطح جمله، پشتیبانی از 30 زبان و دقت 99.1% از دیگر ویژگی‌های ابزار copyleaks برای تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی است.

بهترین ویژگی‌های Originality.ai برای شخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی چیست؟

تست‌های خوانایی، گزارش‌های قابل اشتراک‌گذاری، بررسی سرقت ادبی و ردیابی ترکیب هوش مصنوعی و گزینه‌های مشارکتی از دیگر ویژگی‌های این ابزار تشخیص محتوای واقعی از هوش مصنوعی است.