مقالات آموزشی

لینک شکسته Broken link چیست؟

لینک شکسته Broken link چیست؟

به لینکی که روی آن کلیک می‌کنید و وارد صفحه خطا می‌شوید، لینک شکسته یا Broken link گفته می‌شود. معمولا همه ما یک بار با لینک‌های شکسته هنگام جستجو در سایت‌های اینترنتی مواجه شده‌ایم. صفحه‌ای که بعد از کلیک روی لینک های شکسته مشاهده می‌کنید، مربوط به خطای 404 است. لینک شکسته به عنوان قاتلان سئو سایت شناخته می‌شوند. چنین خطاهایی زمانی رخ می‌دهد که پیوند شما به درستی درج نشده باشد. لینک های شکسته به دو دسته لینک شکسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم لینک شکسته و بررسی آنها آشنا شویم و به پرسش‌های شما از قبیل لینک شکسته چیست؟ و علت بوجود آمدن لینک شکسته چیست؟ پاسخ دهیم.

لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته همان URL هایی در سایت هستند که عمل نمی‌کنند یا باز نمی‌شوند. کاربران بعد از کلیک روی لینک شکسته به یک صفحه بدون محتوا منتقل می‌شوند با خطا 404 مواجه می‌شوند. لینک‌های شکسته برای سایت اثرات منفی را به دنبال دارند. اگر آن‌ها را برطرف نکنید به سئو سایت شما آسیب وارد می‌کنند. شما باید دائما لینک‌های شکسته را بررسی کنید و قبل از اینکه آن‌ها به سایت شما آسیب وارد کنند، خطای آن‌ها را برطرف کنید.

در ضمن در برخی مواقع شما به جای Broken link با عبارت‌های دیگر مانند لینک مرده (Dead link) یا لینک پوسیده مواجه می‌شوید. لینک شکسته شامل خطاهایی از سوی سرور است و به صفحه‌ای که حذف شده ختم می‌شود. وقتی که موتورهای جستجوگر، سایت شما را crawl می‌کنند اگر با یک لینک شکسته مواجه بشوند، پیمایش سایت شما به بن‌بست می‌رسد. یعنی موتورهای جستجو دسترسی به سایت را ضعیف می‌دانند. در ادامه برای شما انواع Broken link ها یا لینک شکسته را توضیح می‌دهیم.

انواع لینک شکسته

همان‌طور که بالا توضیح دادیم لینک شکسته دارای انواع مختلفی اعم از: از لینک شکسته داخلی، لینک شکسته خارجی و بک‌لینک شکسته می‌باشد. در ادامه تمامی این موارد را بررسی می‌نماییم.

لینک شکسته داخلی

لینک شکسته داخلی

زمانی که کاربران روی یک لینک در داخل سایت شما کلیک کنند با صفحه‌ای که خطای 404 را نمایش می‌دهد مواجه شوند. به لینک شکسته داخلی Broken Internal Link می‌گویند. توجه نمایید که Broken Internal Links می‌توانند اعتبار سایت شما را کاهش دهند. در نتیجه لازم است تا مرتب وب سایت خود را رصد کرده و در صورت وجود چنین لینک‌هایی اقدام به حذف و یا ترمیم آنها نمایید.

لینک‌های شکسته داخلی در صورت تغییر url صفحات، حذف صفحات و یا در طی انتقال آنها ایجاد می‌شوند.

لینک شکسته خارجی

لینک خارجی که کاربران را از یک وب سایت به سایتی دیگر هدایت می‌نمایند. لینک‌های شکسته خارجی Broken External Links نیز نامیده می‌شوند. با کلیک بر روی یک لینک خارجی و مشاهده پیغام خطا می‌توان متوجه عدم وجود آن لینک شد. در صورت وجود لینک شکسته خارجی در وب سایتتان، قطعا شاهد آسیب جدی به تجربه بازدیدکنندگان و رتبه سایت خود خواهید شد.

توجه داشته باشید که لینک شکسته خارجی اغلب به دلیل اشتباه وارد کردن آدرس Url صفحه مقصد و یا حذف آن صفحه از وب سایت رخ می‌دهد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود در این زمینه نهایت دقت خود را بکار بندید.

بک لینک های شکسته

بک لینک ها، لینک‌های موجود در در وب‌سایت های دیگر هستند که پیوندی برای منتقل شده به سایت شما ایجاد می‌کنند. بک لینک ها در خارج سایت هستند و زمانی که آدرس URL سایت خود را تغییر می‌دهید یا صفحات آن را حذف می‌کنید، بک لینک‌های شکسته را ایجاد می‌نمایید. اگر بک لینک ها شکسته شوند، دیگر از وب‌سایت شما پشتیبان نمی‌کنند و در این صورت به رتبه و سئو سایت شما آسیب وارد می‌کنند.

چرا لینک های شکسته به سئو سایت آسیب وارد می‌کنند؟

لینک های شکسته روی سئو سایت تاثیرات منفی می‌گذارد و موتورهای جستجو آن را یکی از فاکتورهای دسترسی به وب‌سایت در نظر می‌گیرند. اگرخزنده‌های موتورهای جستجوگر در سایت شما به لینک شکسته زیادی مواجه شوند، مشکلاتی اساسی برای سایت شما ایجاد خواهد شد. به همین ترتیب دیگر خزنده‌ها قادر به پیمایش در صفحات ایندکس شده سایت شما نخواهند بود.

زمانی که کراول‎های گوگل با یک لینک شکسته مواجه می‌شوند، مانند این است که با یک علامت ایست برخورد کنند و دیگر نتوانند صفحه را پیمایش کنند و با خطا 404 مواجه می‌شوند.

پس لینک ها شکسته رتبه و ارزش سایت را از نظر موتور های جستجو گوگل کاهش می‌دهد. افزایش رتبه سایت از مهم ترین معیارهای گوگل است. با وجود لینک های شکسته در سایت رتبه و ارزش سایت شما کاهش می‌یابد. شما باید لینک‌های شکسته را در سایت برطرف کنید تا صدمه‌ای به کسب و کار و سئو سایت شما وارد نکنند. حتی اگر تعداد لینک های شکسته کم باشد، به سایت شما آسیب وارد خواهد شد.  پس نسبت به آن‌ها بی توجهی نکنید که خسارات زیادی را برای اعتبار سایت شما به دنبال دارند.

 علت به وجود آمدن لینک های شکسته چیست؟

عوامل مختلفی در به وجود آمدن لینک های شکسته وجود دارد. این لینک‌ها بیشتر بر اثر خطاهای کوچک، توسط افراد یا جابه جایی صفحات ایجاد می‌شوند. در ادامه نکاتی از به وجود آمدن لینک‌های شکسته را بررسی می‌کنیم. تا آگاه شوید چه عواملی باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شود. این موارد عبارتند از:

غلط های املایی

یکی از علل وجود لینک های شکسته، وجود غلط املایی در آدرس URL است. که از رایج‌ترین خطاهای انسانی محسوب می‌شود. زمانی که آدرس لینک به درستی نوشته نشده باشد، هنگامی که رو آن کلیک می‌کنیم پیام خطا را نمایش می‌دهد. در این صورت لازم است تا آدرس URL را بررسی کرده و خطای آن را برطرف کنید.

حذف شدن صفحه

زمانی که کاربران روی یک لینک کلیک می‌کنند، اگر آن صفحه حذف شده باشد خطای لینک شکسته نمایان می‌شود. برای اینکه این خطا رخ ندهد، علاوه‌بر ویرایش کردن آدرس URL لازم است تا از ریدایرکت 301 برای انتقال ترافیک صفحه قدیمی به صفحه جدید استفاده نمایید.

تغییر نام در صفحه

اگر نام سایت خود را تغییر دادید، باید آدرس URL آن را نیز تغییر بدهید . زیرا URL های قدیمی دیگر کار نمی‌کنند. برای اینکه پیغام خطا برای کاربران نمایش داده نشود، باید آدرس URL جدید را برای همه لینک ها بروزرسانی کنید. در غیر این صورت کاربران را به هیچ صفحه‎ای منتقل نمی‌شوند و با پیغام خطا مواجه خواهند شد.

در ضمن اگر URL یک صفحه از سایت خود را تغییر بدهید، لینک های خارجی و داخلی موجود درآن ثبت شده است خراب می‌شود و کاربران شما با خطای 404 در صفحه مواجه می‌شوند. زیرا هنوز آدرس قدیمی برای آن‌ها ثبت شده است.لازم است تا بعد از تغییر آدرس صفحات، تمامی لینک‌های موجود در وب سایت را بروزرسانی نمایید.

بازسازی وب‌سایت

اگر در دامنه قبلی‌ خود یک وب‌سایت جدید راه‌اندازی کردید، ممکن است با مشکلاتی چون تغییر نام، حذف صفحه و… روبه‌رو شوید. این مشکلات زمانی رخ می‌دهند که ساختار قبلی خود را بروز رسانی نکرده‌اید. برای برطرف کردن این مشکلات ساختار قبلی ساخت خود را آپدیت کنید.

تغییر نام دامنه

هنگامی که شما نام دامنه را تغییر می‌دهید، ممکن است تغییر دادن لینک های داخلی آن را فراموش کنید. برای جلوگیری از ایجاد لینک شکسته، باید هنگام تغییر نام دامنه همه موارد را در نظر بگیرید و لینک های داخلی را آپدیت کنید تا این لینک های شکسته ایجاد نشوند.

جابه جا شدن لینک های قابل دانلود

بعضی لینک‌ها با هدف انتقال کاربران به صفحه جدید از سایت تولید می‌شوند. نمونه‌ای دیگر از لینک‌ها وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید محتوای مورد نظر خود را دانلود کنید. اگر محتوا آن لینک پاک شده باشد اما لینک آن همچنان وجود داشته باشد، با کلیک روی آن لینک با پیام خطا مواجه خواهید شد.

از کار افتادن سایت

اگر سایت شما از کار افتاده باشد، تمامی لینک‌هایی که به سایت شما داده شده است، به لینک شکسته تبدیل می‌شوند. دراین صورت کاربران نمی‌توانند سایت شما را مشاهده کنند یا با خطای 404 مواجه می‌شوند. باید سایت خود را بررسی کنید و مشکلات آن را حل کنید، دوباره آن را راه‌اندازی نمایید. لینک‌های شکسته می‌توانند تجربه کاربری بد در سایت شما داشته باشند و بر سئو سایت شما تاثیر منفی گذارند.

چگونه می‌توان لینک های شکسته را شناسایی کرد؟

لینک های شکسته تاثیرات منفی روی ارزش و رتبه سایت، سئو ، ترافیک وب‌سایت و… دارد. این اثرات منفی موجب شده است که افراد هنگام بروز این مشکل به دنبال تشخیص و رفع آن باشند. در نتیجه لازم است تا این خطاها را شناسایی و اقدام به رفع آن‌ها کرد. در ادامه برای شما بهترین راهکارها را برای شناسایی و تشخیص این خطاها آموزش می‌دهیم؛

استفاده از ابزار Googel Search Console

شما با استفاده از ابزار Googel search console می‌توانید به بررسی لینک‌های شکسته خود بپردازید. شما می‌توانید از ربات‌های گوگل سرچ کنسول برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.

پیدا کردن لینک شکسته در google search console

استفاده از ابزار های سئو

مدیران سایت‌ها از ابزارهای سئو برای بررسی لینک‌ها استفاده می‌کنند، و از طریق این ابزارها لینک های شکست را شناسایی می‌کنند. بعضی از ابزارهای سئو علاوه‌بر اینکه لینک‌های شکسته را پیدا می‌کنند، دلیل بوجو آمدن آن‌ها را نیز تشخیص می‌دهند. ابزار های سئو برای شناسایی بروکن لینک های بسیار کار آمد است.

از جمله کاربردی‌ترین ابزارها در این زمینه می‌توان به Ahrefs اشاره نمود.

Quality Assurance Testing

عبارت Quality Assurance Testing به معنای تضمین کیفیت است. شما با استفاده از QA می‌توانید خطاها را شناسایی و رفع کنید. زمانی که شما یک صفحه جدید به سایت خود اضافه می‌کنید، باید صفحه‌های قدیمی را ترکیب کنید و وبسایت خود را بازسازی یا آپدیت کنید. به انجام این مرحله، تضمین کیفیت می‌گویند.

بعد از اینکه تغییراتی را روی سایت خود اعمال کردید، باید همه لینک‌های موجود درسایت خود را بررسی کنید و از درستی آنها مطمئن شوید. با انجام این مراحل هم لینک‌های شکسته شناسایی می‌شوند، هم از ایجاد آن‌ها جلوگیری می‌شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، شما می‌توانید از وب‌سایت‌های مخصوص و میکانیزم‌های تغییر مسیر برای شناسایی لینک‌های شکسته استفاده کنید و اطلاعات را به مکان جدید منتقل کنید.

آموزش پیدا کردن لینک شکسته

تا این قسمت برای شما توضیح دادیم که با استفاده از چه ابزارهایی، لینک شکسته را پیدا کنید. در ادامه برای شما پیدا کردن لینک های شکسته را آموزش خواهیم داد.

روش اول

برای پیدا کردن لینک های شکسته ابتدا به سایت brokenlinkcheck مراجعه کنید. آدرس سایت خود را در کادر این سایت وارد کنید. بعد از چند دقیقه لینک های شکسته‌ای که در سایت شما وجود دارد، نمایش می‌دهد.

پیدا کردن لینک شکسته در وب سایت

روش دوم

یکی دیگر از روش‌ها برای پیدا کردن لینک‌های شکسته، استفاده از افزونه کروم است. شما با استفاده از این افزونه می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان لینک‌ها شکسته سایت خود را پیدا کنید.

ابتدا باید افزونه زیر را نصب کنید، کافیست در گوگل سرچ کنید:

Download Seo minion extension

بنابراین وارد سایت موردنظر خود شوید و روی دکمه افزونه کیلک کنید.

در این قسمت تب check broken links را انتخاب کنید.

در این جا افزونه لینک‌های سایت را بررسی می‌کند و لینک‌های شکسته را شناسایی می‌نماید.

چک کردن لینک های شکسته با seo minion extension

استفاده از ابزار Screaming frog برای پیدا کردن لینک شکسته

ابزار Screaming frog یک ابزار برای پیدا کردن لینک‌های شکسته دسکتاپ است. با استفاده از آن می‌توانید لینک‌های شکسته را شناسایی کرد. ابتدا برنامه را دانلود و نصب کنید. سپس آدرس سایت خود را وارد کنید و روی دکمه start کلیک کنید. باید صبر کنید تا سایت شما را ارزیابی کند. این برنامه لیستی از تمام لینک‌های داخلی برای شما تهیه می‌کند.

برای پیدا کردن لینک های شکسته به قسمت تب‌ها گزینه Response Codes را باز کنید و در بخش فیلتر روی Client Error (4xx) را کلیک کنید. فایلی با فرمت CSV وجود دارد که باید آن را دانلود کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی لینک های شکسته را پیدا کنید.

استفاده از ابزار Screaming frog برای پیدا کردن لینک شکسته

استفاده از گوگل آنالیتیکس

با استفاده از ابزار رایگان Google Analytics به صورت رایگان می‌توانید ترافیک سایت خود را رصد نمایید. همچنین برای یافتن پیغام‌های خطا 404 می‌توانید از این ابزار استفاده نمایید.

ابتدا وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید. و مسیرهای زیر را دنیال کنید.

  • Acquisition
  • All Traffic
  • Channels
  • Organic search

 از لیست صفحه‌های خود یک export یا خروجی تهیه کنید. سپس لیست را در ابزار Screaming Frog وارد کنید. به آن اجازه بررسی بدهید. با استفاده همزمان از گوگل آنالیتیکس و Screaming Frog می‌توانید لینک‌های شکسته در صفحات را برحسب اولویت‌بندی بیابید.

روش تعمیر لینک های شکسته

بعد از شناسایی لینک های شکسته، باید مشکل آن‌ها را رفع کنید. همانطور که در قسمت ‌های بالا برای شما گفتیم، لینک های شکسته تاثیر منفی روی تجربه کاربری و سئو سایت شما می‌گذارد. پس باید تعمیر لینک های شکسته را در الویت قرار بدهید تا آسیبی به ارزش سایت شما وارد نکنند. برای رفع و تعمیر لینک های شکسته می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید؛

تغییر مسیر صفحات

با استفاده از ریدایرکت redirect 301 برای تغییر مسیر صفحات، می‌توانید گوگل یا موتورهای جستجو را آگاه کنید که لینک مورد نظر، لینک شکسته نیست. برای تغییر مسیر صفحات خود می‌توانید، از صفحه‌ای که مرتبط با محتوای شماست استفاده کنید. درضمن هیچ وقت تغییر مسیر صفحه خود را به صفحه اصلی انجام ندهید.

تغییر مسیر صفحات با لینک شکسته

درخواست تعمیر لینک های خارجی

اگر لینک شکسته موردنظر شما لینک خارجی است، می‌توانید درخواستی برای دامنه مبدا جهت تعمیر لینک موردنظر ارسال کنید. اگر لینک شکسته خارجی شما اهمیت چندانی ندارد می‎توانید آن را در صفحه سایت خود حذف کنید.

تولید محتوا مجدد یا جایگزینی

اگر محتوای سایت شما دچار مشکل و لینک های شکسته شده است، بهتر است مجدد تولید محتوا کنید تا مشکل شما حل شود. با تولید محتوا مجدد دیگر نیاز نیست که لینک‌های شکسته را حذف کنید. زیرا شما با تولید محتوا جدید، مخاطبان را به صفحات جدید هدایت می‌کنید.

حذف لینک های شکسته

یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای از بین بردن لینک های شکسته، حذف آن‌ها می‌باشد. با حذف لینک های شکسته دیگر احتیاج به تغییر مسیر صفحات، تولید محتوا مجدد و درخواست تعمیر لینک‌های خارجی نیست. درضمن هنگام حذف لینک‌های شکسته دقت کنید، زیرا حذف تعداد زیاد از این لینک ها به ساختار لینک داخلی سایت شما آسیب وارد می‌کند.

چرا باید به لینک های شکسته توجه کنیم؟

موتورهای جستجو گوگل با تجزیه و تحلیل لینک‌های داخلی می‌توانند از سایت شما درک بهتری دریافت کنند و ساختار سایت شما را شناسایی کنند. لینک های داخلی و خارجی از مهم‌ترین عوامل برای رتبه بندی سایت است. درضمن کاربران با استفاده از لینک های داخلی توانایی حرکت در سایت شما را برای دریافت اطلاعات بیشتر دارتد. اگر به آن‌ها توجه نداشته باشید ممکن است ترافیک ورودی سایت خود را از دست داده و به سئو رتبه سایت شما آسب وارد شود.

خطای 404 چیست؟

 در واقع خطا 404 ،صفحاتی که بدون محتوا هستند و هیج مطلبی در سایت را نمایش نمی‌دهند.

آیا خطای 404 بر اعتبار سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد؟

بله اگر تعداد ارورهای 404 زیاد باشد، گوگل ایندکس وب سایت را قطع می‌کند. در نتیجه ممکن است سایت شما به کلی از نتایج گوگل حذف شود.