هوش مصنوعی

هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل ها نمیشود؟

هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل ها نمیشود

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا چندین سال دیگر جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها ممکن می‌شود و هوش مصنوعی قادر به تصاحب مشاغل انسان‌ها هستند. اما نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی و ربات‌ها قادر به انجام برخی مشاغل نیستند. در پاسخ به این پرسش که هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل ها نمیشود؟ می‌توان گفت برخی از مشاغل از قبیل ایونت پلنر، وکالت، مخترع و دانشمند، نویسنده، روانشناس و … مشاغلی هستند که هوش مصنوعی هنوز نتوانسته جایگزین این مشاغل انسان‌ها شود. درواقع با وجود پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی، به دلیل عدم درک و پاسخگویی به پیچیدگی‌های زبان انسان و عدم ایجاد خلاقیت و نوآوری در سطح انسان، هنوز نمی‌توان گفت این تکتولوژی قادر به جایگزینی کامل با انسان است.

از بزرگترین مزیت‌های انسان نسبت به هوش مصنوعی، مغز انسان است که به بدن واقعی متصل می‌باشد. 42 درصد وظایف انسانی تا سال 2027 به صورت خودکار انجام می‌شوند. اما طبق گزارشات در سال 2020 نشان داده شد که 47 درصد این مسئولیت‌ها تا سال 2025 می‌توانند به این سمت بروند.

تاثیر هوش مصنوعی بر ایجاد یا از دست دادن شغل، موضوعی کاملا پیچیده و چند وجهی است و به عوامل مختلفی مانند صنعت خاص، نوع کار، سطح اجرا و پذیرش فناوری هوش مصنوعی بستگی دارد. به طور کلی هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مشاغلی شود که به مهارت‌های انسانی مانند قضاوت، خلاقیت و مهارت فیزیکی و هوش هیجانی نیاز داشته باشد.

در ادامه این مطلب از وب سایت مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم بیشتر به هوش مصنوعی جایگزین انسان، جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها و کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی نمی شود؟

هوش مصنوعی یا همان AI به سرعت در حال پیشرفت و رشد است و جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها امری اجتناب ناپذیر است. اما ربات‌ها دارای ضعف‌هایی هستند و از همین رو نمی‌توان با اطمینان گفت ربات ها جایگزین انسان خواهند شد. برای نمونه مشاغلی که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارند، شغل‌هایی هستند که هوش مصنوعی نمیتواند جای آن را بگیرد. علاوه بر این موقعیت‌های اجتماعی نیز احتیاج به قضاوت و درایت دارند که این مورد حاکی از عدم امکان هوش مصنوعی جایگزین انسان می‌باشد. 

همچنین جاشوا فرانکلین نیز در مورد بعید بودن جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها گفته است که متن نوشته شده توسط هوش مصنوعی CHATGPT زبان عبری روح را ندارد. درواقع منظور او این است که هوش مصنوعی توانایی ابزار محبت، عشق و توانایی همدردی و برقراری ارتباط را ندارد. از این رو در ادامه به این موضوع که هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل ها نمیشود خواهیم پرداخت.

جایگزینی هوش مصنوعی با انسان

مدیر عاملی جزو مشاغلی که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین آن ها شود

مدیران ارشد اجرایی و مدیر عاملی وظایفی دارند که امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها در این مشاغل وجود ندارد. وظیفه مدیر عامل مدیریت کل یک سازمان، آموزش دیگران، ایجاد انگیزه در کارکنان و گام برداشتن در مسیر رسیدن به اهداف شرکت می‌باشد. ربات‌ها به هیچ عنوان توانایی انجام این وظایف را ندارند. چراکه نقش مدیر عامل بر اساس مهارت‌های رهبری است و جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها در این کار ممکن نیست.

آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین انسان شود

معلمی از مهارت هایی که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین آنها شود

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ایده جایگزینی معلمی با هوش مصنوعی جذاب‌تر شده است. اما هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین معلم‌ها و آموزگاران شود. چراکه ربات‌ها و ماشین‌ها، قادر به برقراری ارتباط عمیق و شخصی با دانش آموزان نیستند. معلمان با دانش آموزان ارتباطی صمیمی برقرار می‌کنند و آنها را تک به تک می‌شناسند و می‌توانند براساس نیازهای آن‌ها به تطابق روش تدریس بپردازند.

هیچ رباتی امکان انجام این کارها و درک احساسات افراد را ندارد. بنابراین معلمی جزو شغل های هوش مصنوعی محسوب نمی‌شود و جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها  دراین شغل امکان ندارد.

آیا هوش مصنوعی خطرناک است

ایونت پلنر جزو کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

برنامه ریزی رویدادها نیاز به سطح بالایی از مهارت‎‌‌ و خلاقیت سازماندهی بر طبق نیازهای مشتریان دارد. هیچ رباتی ظرفیت و امکان انجام این کار را نخواهد داشت. برنامه ریزان رویدادها (ایونت پلنر) افراد مختلف و فعالیت‌ها را هماهنگ می‌کنند تا یک رویداد به موفقیت برسد.

شغلی که هوش مصنوعی نمیتواند جای آن را بگیرد

طراحان گرافیک شغلی که هوش مصنوعی نمی تواند جای آن را بگیرد

طراحان گرافیک در قدم اول باید تفسیر و درک درستی از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان داشته باشند. همچنین یکی دیگر از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز طراحان گرافیک، خلاقیت و هنر برای ترکیب تکنیک‌های مختلف به‌منظور خلق اثر هنری است. همین ویژگی‌ها باعث شده تا جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌هادر طراحی گرافیک ممکن نشود. طرح‌های خلق شده توسط هوش مصنوعی عاری از هرگونه خلاقیت بوده و شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

طراحان گرافیک شغلی که هوش مصنوعی نمی تواند جای آن را بگیرد

وکیل‌ها

وکلا توانایی در جمع آوری و ارائه استدلال‌های قوی دارند. وکلا به بررسی جزییات می‌پردازند تا در انتها قانون به نفع آنها کار کند. ربات‌ها امکان یادگیری چنین مهارتی و بررسی جزییات را ندارند. ضمن اینکه این وکلا، به‌منظور متقاعد کردن هیئت منصفه در دادگاه به مهارت‌های مختلفی نظیر استدلال و فن بیان و …نیاز دارند. ربات‌ها امکان استدلال و متقاعد کردن افراد را نداشته و امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها در این حرفه وجود ندارد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان‌ها شود؟

تبلیغات و بازاریابی

امروزه بسیاری از کمپین‌های بازاریابی اینترنتی و مشاغل از هوش مصنوعی برای ارائه تبلیغات استفاده می‌کنند. البته با این وجود تیم‌های جمع‌آوری اطلاعات در مورد سلایق مخاطبین استفاده می‌شوند؛ چراکه هوش مصنوعی امکان درک انگیزه مشتریان را ندارد.

امروزه فقط تبلیغات منحصربفرد تاثیرگذارند و قادر به ترغیب افراد به بازارهای هدف می‌باشند؛ هوش مصنوعی اصولا تبلیغات را براساس تبلیغات تهیه شده از قبل انجام می‌دهد و خلاقیتی در ایجاد تبلیغات ندارد. از این رو این دست از تبلیغات جذابیتی برای مخاطبین نخواهد داشت.

تبلیغات و بازاریابی شغلی که هوش مصنوعی نمیتواند جای آن را بگیرد

دانشمندان

اگرچه ربات‌ها توانسته‌اند بسیاری از شغل‌های مربوط به صنعت را انجام دهند اما نقش‌هایی مانند مخترعان و دانشمندان باید برعهده انسان‌ها باقی بمانند. با توجه به اقیانوس بی پایان علم و عدم انجام تحقیقات توسط ماشین‌ها، هوش مصنوعی توانایی مواجهه با مشکلات و چالش‌ها را ندارد و جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها در این امر سخت بنظر می‌رسد.

هوش مصنوعی جایگزین کدام شغل ها نمیشود

نویسنده‌ها

نویسندگان در جامعه دارای نقش مهمی هستند و متن نمایشنامه‌ها، بلاگ‌ها، فیلم، آهنگ‌ها، کتاب و… توسط آنها تولید می‌شود. آنها برای تولید محتوا خود از تخیل و خلاقیت استفاده کرده و محتوای تولید شده توسط آنها اصیل می‌باشد. نویسندگان از خلاقیت بالای خود برای نوشتن استفاده کرده و ربات‌ها خلاق نیستند. در حال حاضر امکان نوشتن مقاله توسط هوش مصنوعی وجود دارد اما برای تولید یک محتوا درجه یک، خلاقیت لازم را ندارد.

نویسندگی جزو کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

مهندسان شغلی که هوش مصنوعی جایگزین آنها نمی‌شود

مهندسان به عنوان خالق و توسعه دهنده هوش مصنوعی معرفی می‌شوند و این تکنولوژی بدون آنها معنایی ندارد. درواقع شغل مهندسان یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است که ربات‌ها از پس آن برنمی‌آیند. برای مثال هر مشتری نیازها و خواسته‌های خاص خود را دارد و هوش مصنوعی قادر نخواهد بود تا نیازهای آنها را درک و برطرف کند.

هوش مصنوعی جایگزین انسان

روانشناسان

باتوجه به اینکه ربات‌ها قادر به ابراز احساسات و همدلی درک آن نیستند، شغل روانپزشکی به هیچ وجه از شغل های هوش مصنوعی به شمار نرفته و امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌هادر این مشاغل وجود ندارد. روانپزشکان توانایی ارتباط با مراجعه کنندگان و درک رفتار و عواطف آن‌ها هستند که این مورد در حوزه توانایی‌های هوش مصنوعی قرار ندارد.

روانشناسی عدم امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان

مدیران روابط عمومی

تمام مشاغل نیازمند شبکه سازی و ارتباط، امکان جایگزینی با هوش مصنوعی ندارند؛ بنابراین مشاغل مدیران روابط عمومی در خطر هوش مصنوعی نیست. مدیران روابط عمومی با مردم در ارتباط بوده و گاها افراد را ترغیب به مشارکت در فعالیت‌های شرکت می‌کنند. که اینکار از توانایی‌های ربات‌ها خارج است.

مدیران روابط عمومی عدم جایگزینی هوش مصنوعی با انسان

تریدرها

هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند جای تفکر و مهارت یک تریدر را بگیرد. تریدرها برای ترید از تفکر بالا و مهارت‌های بی‌نظیری استفاده می‌کنند و در عین نیاز به تصمیم‌گیری در لحظه باید مدیریت سرمایه و سبد خود را نیز کنترل کنند. با این حال، هوش مصنوعی در سال‌ها اخیر توانسته در ترید کمک کرده و در صورت استفاده صحیح، سود بیشتری را برای کاربران به ارمغان آورد. همچنین ترید مهارت‌های گوناگونی را نیاز دارد که ربات‌های ترید درجه یک نخواهند داشت.
ترید از کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

کشاورزی

بر اساس گزارش‌‌‌های مشاغل در سال 2023 انتظار می‌رود؛ در پنج سال آینده 30 درصد مشاغل مربوط به کشاورزی افزایش یابد. افزایش استفاده از فناوری‌های کشاورزی و سرمایه گذاری در سازگاری با تغییرات آب و هوایی نیز منجر باعث گسترش مشاغل حوزه کشاورزی می‌شود. اما کشاورزی هوشمند آب و هوایی که به چالش‌های مرتبط با امنیت غذایی و تسریع تغییرات آب و هوایی می‌پردازد، استانداردهای زندگی و نتایج زیست محیطی را نیز افزایش می‌دهد.

50 درصد سازمانها انتظار دارند که هوش مصنوعی رشد سغلی ایجاد کند. در حالی که تنها 25 درصد آن را منجر به از دست دادن شغل می‌دانند.

کشاورزی از کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

حل مسئله فراتر از رمز

انسان‌ها می‌توانند با تحلیل موقعیت، مثل تفکر انتقادی در سناریوهای پیچیده و اتخاذ تکنیک‌های خلاقانه با عدم قطعیت‌ها کنار بیایند. بر خلاف انسان‌ها که می‌توانند در زمینه‌های متنوع و با وجود موانع عمل کنند ابزارهایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند نمی‌توانند فراتر از وظیفه‌ای که به آنها محول شده عمل کنند. البته درحال حاضر این چنین است و ممکن است در آینده هوش مصنوعی جایگزین انسان تغییر کند.

حل مسئله فراتر از رمز از کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

برنامه نویس‌ها

اگرچه هوش مصنوعی و ChatGPT امکان نوشتن کد و توسعه برنامه‌ها را ایجاد کرده‌اند؛ اما به راحتی امکان مرجع اسکن پایگاه‌ داده‌های موجود وجود دارد. درواقع برای اجرای کدهای پیچیده همچنان نیاز به دخالت‌ انسان‌ها است. برای نمونه فناوری هوش مصنوعی قوی امکان راه اندازی برنامه‌های مبتنی بر جستجو را دارد اما برای ایجاد یک رسانه اجتماعی کاربردی با سیستم‌ها و ویژگی‌های جدید نمی‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت.

بدین منظور شما باید با زبان‌های برنامه نویسی، کارکرد معماری سیستم، مهارت برنامه نویسی، طراحی نرم افزار و امنیت آن و … آشنا باشید. از طرفی می‌بایست آموخته‌هایتان را نیز مورد آزمایش قرار داده تا بتوانید سایت‎ها و اپلیکیشن‌های مختلفی راه اندازی نمایید.

برنامه نویسی از کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

نوشتن محتوا

با پیشرفت‌های ابزارهای هوش مصنوعی برخی از مردم تصور می‌کنند که  می‌توانند جایگزین نویسندگان و کپی راینرها شوند. اما باید بدین نکته توجه کنند که هنوز امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها برای نویسندگی به طور کامل وجود ندارد چراکه هوش مصنوعی قادر به ارائه ایده‌های منحصربفرد نیست. همچنین درست است که متن ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از نظر گرامری درست و دارای انسجام است اما اصیل و درجه یک نیست.

محتوانویسی از کارهایی که هوش مصنوعی نمی تواند انجام دهد

طراحی وبسایت

با استفاده از عکس‌های استوک و کپی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی، می‌توان در عرض چند ساعت یک سایت را راه‌اندازی کرد. شما می‌توانید بدین واسطه با کشیدن عناصر صفحه سازنده و رها نمودن آن‌ها در سایت، بدون نیاز به کد نویسی طراحی سایت انجام دهید. اما درست است که طراحی وب سایت با هوش منصوعی بسیار ساده است، اما سایت طراحی شده با این روش اصالت و قابل اعتماد نیست. بدین ترتیب اگر وب سایت مشابه یک بازاریاب گستاخ و هرزنامه باشد، احتمالا بازدیدکندگان تمایل کمتری به اعتماد به کسب و کار خواهند داشت.

عدم جایگزینی هوش مصنوعی با انسان در شغل طراحی سایت

آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین انسان شود؟

هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین هنرمندها، کارآفرینان، سیاستمداران، سرآشپز، پزشکان و .. سایر موارد گفته شده در بالا شود، بنابراین هنوز نمی‌توان احتمال جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها را داد.

چرا هوش مصنوعی جایگزین مشاغل نمی‌شوند؟

به دلیل اینکه هوش مصنوعی برخی ویژگی‌های انسانی همچون خلاقیت، درک احساسات و قدرت قضاوت و … را نداشته و به همین دلیل جایگزین بسیاری از مشاغل نمی‌تواند شود.

تا چه زمانی امکان جایگزینی هوش مصنوعی با انسان‌ها وجود نخواهد داشت؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. چراکه دائما ربات‌ها در حال پیشرفت هستند.

چگونه با وجود هوش مصنوعی از آینده شغلی خود نترسیم؟

بسیاری به این پرسش برخورده‌اند که آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟ اگرچه هوش مصنوعی توانایی تکرار ذهن انسان را تا حدی دارد اما به دور از توانایی انجام وظایف خلاقانه و پیچیده به طور مستقل است. شما به جای نگرانی در مورد جایگزینی هوش مصنوعی می‌توانید برای تقویت مهارت‌های خود و تولید خروجی اصلی که امکان کپی آن توسط هوش ماشینی نیست، تلاش کنید.